Què és la qualitat? Quan la gestió i la indústria de la traducció entren en contacte
Resum
Una manera de contestar la pregunta "què és qualitat?" pot a començar amb el marc presentat per Garvin (1984). Aquest marc descriu cinc enfocaments que determinen qualitat: l'enfocament transcendent, el basat en el producte, el basat en l'usuari, el basat en la producció (Garvin utilitza el terme "manufactura") i el basat en el valor. Garvin no sosté que un d'aquests enfocaments sigui suficient per si mateix. Per contra, una visió multidimensional de la qualitat ha de comptar amb els cinc enfocaments. Aquest article descriu breument aquests cinc enfocaments sobre la qualitat i fa referència al treball d'alguns dels autors més reconeguts i amb major visibilitat en l'àmbit de la gestió de la qualitat. A continuació l'article debat els arguments a favor i en contra de l'aplicació dels diferents enfocaments sobre la gestió de la qualitat en la indústria de la traducció. Els autors d'aquest article estan en desacord entre ells sobre la rellevància de la gestió terminològica en la indústria de la traducció, però sí que coincideixen en què les parts interessades haurien d'adoptar alguna posició al respecte.
Paraules clau
qualitat, gestió de la qualitat, traducció, idoneïtat per a l'ús, requisits, especificacions, transcendent, basat en el producte, basat en l'usuari, basat en la producció, basat en el valorReferències
American Translators Association. Translation: Buying a Non-Commodity. Web. 3 Dec. 2014.
Garvin, David A. “What Does Product Quality Really Mean?” Sloan Management Review 26.1 (1984): 25-43.
Crosby, Philip B. Quality Is Free: The Art of Making Quality Certain. New York: McGraw-Hill, 1979.
Deming, W. Edwards. Out of the Crisis. Cambridge, MA: MIT Press, 1986.
Feigenbaum, Armand V., Total Quality Control, McGraw-Hill, 1983.
Hague, Daryl, Alan Melby, and Wang Zheng. “Surveying translation quality assessment: A specification approach.” The Interpreter and Translator Trainer (2011) Vol. 5, no. 2: 243-267.
Juran, Joseph M., and Joseph A. DeFeo. Juran’s Quality Handbook: The Complete Guide to Performance Excellence. 6th ed. New York: McGraw-Hill, 2010.
Reeves, Carol A. and Bednar, David A. “Defining Quality: Alternatives and Implications.” Academy of Management Review 19:3, 1994, 419-445.
Seawright, Kristie W. and Young, Scott T. “A Quality Definition Continuum.” Interfaces 26.3 (1996): 107-113.
Smith, Gerald F. “The Meaning of Quality.” Total Quality Management 4.4 (1993) 235-244.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2014 Paul Fields, Daryl R. Hague, Geoffrey S. Koby, Arle Lommel, Alan Melby

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.