Pedagogical strategies used in the creation of audiovisual capsules by future teachers of French as a foreign language
Abstract
This study explores the pedagogical potential of the audiovisual format as a means of expression for prospective teachers of French as a foreign language. The advantages of using video in the classroom are numerous (Salinas, 1992; Cabero, 1994), but in this project the participants use it as a means of expression to explain a particular grammatical form. In this way, they become the real protagonists of the class and co-responsible for their teaching-learning process. In addition, they actively participate in the construction of their own messages, reflect on their possibilities of expression and devise alternative ways of introducing the explanation of grammar in the FLE classroom. In the framework of this project, trainee French teachers were asked to create explanatory videos on linguistic forms in French, using all the creative resources that this format allows (use of audiovisual codes, music, role-playing, real communication situations, etc.). In addition, given the multilingual educational context in Spain, links had to be established with the other languages of the curriculum that potential secondary school pupils learn throughout their schooling (Spanish, Catalan, English and French).
This article analyses videos produced by prospective teachers of French as a foreign language and, in particular, the approaches they have adopted to provide grammatical explanations. The results show that most of the videos follow a structuralist approach in which examples without communicative context and theoretical explanations are central. However, some of the more original capsules used role-play or error analysis as pedagogical strategies to ensure a more communicative approach.
Keywords
video, grammar teaching, multilingualism, FFL, pre-service teachersReferences
APKON, S., The Age of the Image: Redifining Literacy in the World of Screens, New York, Farrar, Starus and Giroux, 2013.
BALLESTEROS-REGAÑA, C., El vídeo en la enseñanza y la formación, in BARROSO, J., CABERO, J, (coords.), Nuevos escenarios digitales: Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular, Madrid, Pirámide, 2013, 167-186.
BALLESTEROS, C., Los medios audiovisuales: funciones didácticas y principios metodológicos para su integración en los procesos de enseñanza y aprendizaje, INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH AND INNOVATION (IJERI), 2016, 6, 58-70.
BERTOCCHINI, P., COSTANZO, E., Manuel de Formation pratique pour le professeur de FLE, Paris, Clé international, 2008.
BORDA CRESPO, M. I., Hacia una alfabetización visual en la escuela, in MAQUEDA CUENCA, E., CREMADES GARCÍA, R., MOLERO BENAVIDES, J.A. (coords.), Estrategias de aprendizaje lingüístico y literario, Málaga: Departamento de didáctica de la lengua y la literatura. Facultad de Ciencias de la Educación, Málaga, Universidad de Málaga, 2014.
CABERO, J., El uso del vídeo en la enseñanza, in CABERO, J., ROMERO, R. (eds.), Nuevas tecnologías en la práctica educativa, Maracena, Arial ediciones, 2004, 77-104.
CABERO, J., La investigación en el ámbito de la tecnología educativa, in CABERO, J. (Coord.), Tecnología educativa, Madrid, Mc-Graw-Hill, 2007, 249-261.
CABERO, J., BARROSO, J. M., El vídeo educativo, in SÁNCHEZ RODRÍGUEZ, J. RUIZ PALMERO, J., GÓMEZ GARCÍA, M. (coords.), Tecnologías de la comunicación y la información aplicadas a la educación, Madrid, Síntesis, 2016, 81-90.
CEBRIÁN, M., Vídeo y educación I: Los vídeos educativos versus vídeos didácticos, in CEBRIÁN, M. (coord.), Tecnologías de la información y comunicación para la formación de docentes, Madrid, Pirámide, 2005, 83-92.
CHAMBERLAND, G., LAVOIE, L., MARQUIS, D., 20 formules pédagogiques, Québec, Presses de l’Université du Québec, 1995.
Décret 107/2022 de 5 août, du Consell, qui établit le programme officiel du cycle d’Enseignement Secondaire Obligatoire, https://dogv.gva.es/datos/2022/08/11/pdf /2022_7573.pdf
DONAGHY, K., Using film to teach languages in a world of screens, in HERRERO, C., VANDERSCHELDEN, I. (eds) Using film and media in the Language Classroom. Reflections on Research-led teaching, Bristol, Multilingual Matters, 2019.
FERNÁNDEZ ULLOA, T., El cambio en los estilos de aprendizaje y la necesidad de alfabetización audiovisual. el uso de la publicidad televisiva, in GUERRA LÓPEZ, F. et al. (coords.), Estilos de aprendizaje: investigaciones y experiencias, V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, Santander, Universidad de Cantabria, 2012.
GARCÍA GARCÍA, D., Creación y edición de vídeo, in TRUJILLO, F. (coord.), Artefactos digitales. Una escuela digital para la educación de hoy, Barcelona, Graó, 2014, 114-117.
GARCÍA VIDAL, P., MARTÍ CLIMENT, A., El videoling: uso educativo del vídeo en la enseñanza de la gramática, TEJUELO, 2021, 33, 75-102, https://doi.org/10.17398/ 1988-8430.33.75
MARTÍ CLIMENT, A., GARCÍA VIDAL, P., El vídeo en la enseñanza de lenguas. Estudio de su uso didáctico en la formación de docentes, in ROMERA-CIRIA, M. Y BUENO-ALASTUEY, M. C. (coord.), Didáctica de la lengua, multimodalidad y nuevos entornos de aprendizaje, Barcelona, Graó, 2022, 41 - 62.
RAMÍREZ GÓMEZ, C., Elaboración de un catálogo de dificultades gramaticales francés-español, español-francés, in ORTEGA ROMERA, A. et al. (coords), II Jornadas Andaluzas de Calidad en la Enseñanza Universitaria. Desarrollo de Planes de Calidad para la Universidad. Materiales para la Calidad, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2000, 65-87.
SALINAS, J., Diseño, producción y evaluación de vídeos didácticos, Palma, Universitat de les Illes Balears, 1992.
SANZ-MORENO, R., Vídeo-crítica y análisis de prácticas docentes en películas francófonas. Congreso IN-RED2021, 2021, http://dx.doi.org/10.4995/INRED2021.2021
SANZ-MORENO, R., Autobiographies langagières audiovisuelles et croyances des futurs enseignants sur l’apprentissage de langues. Synergies Espagne, 2022, 15, 59-76.
SANZ-MORENO, R. et MARTÍ CLIMENT, A., Enseñar a través de vídeos plurilingües: los docentes en formación como creadores de contenidos audiovisuales. Communication présentée à la X Jornada d’Innovació Educativa “Tecnologies emergents per a la transformació docent”(à paraître).
VALVERDE MATEOS, A., Análisis de errores de aprendientes de francés lengua extranjera (FLE) basado en corpus orales. Thèse de doctorat, Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, 2012, http://hdl.handle.net/10486/10147
VIEMON, M., Les erreurs fréquentes des étudiants universitaires hispanophones de FLE à l’écrit, ANALES DE FILOLOGIA FRANCESA, 2021, 29, 769-789.
ZOHRA BENATTA, F., Le jeu de rôle, un dispositif de mémorisation ludique des règles de conjugaison des temps composés, de l’essence à la connaissance : une expérience didactique, SYNERGIES AFRIQUE DES GRANDS LACS, 2020, 9, 43-57.
Published
Downloads
Copyright (c) 2024 RAQUEL SANZ MORENO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.