Children's literature and augmented reality. A systematic review
Abstract
Technological advances have made it possible to develop new forms of reading, such as books with augmented reality (AR). Children's literature has incorporated these materials that promote a dynamic and immersive reading experience. This interest is also noticeable in the field of research. This systematic review offers a characterization of the academic articles about children's books with AR: a growing production, mainly in English but led by Spanish and Taiwanese universities. Empirical works predominate, focusing on children's reading reactions, especially in school settings. There is evidence of emotional and volitional benefits (increased interest, motivation, and enjoyment); cognitive advances (improved reading comprehension); and narrative profits (increased expressive resources) but also psychological harm (distraction, overstimulation); and training deficits in teachers and families. As lines for future work, we propose deepening Spanish research and new perspectives, such as the socio-cultural impact of these books or their aesthetic and narrative analysis.
Keywords
Augmented Reality, Children's literature, Systematic review, Reading, ResearchReferences
Akçayır, M. & Akçayır, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Re-view, 20, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002
Aliagas, C. & Margallo, A. M. (2017). Children’s responses to the interactivity of storybook apps in family shared reading events involving the iPad: Children’s responses interac-tivity storybook. Literacy, 51(1), 44-52. https://doi.org/10.1111/lit.12089
Arellano-Yanguas, V. & Sbriziolo, C. (2020). Posibilidades de la realidad aumentada en obras de ficción dirigidas a prelectores (0-6 años). Diacrítica, 34(1), 199-224. https://doi.org/10.21814/diacritica.346
Bacca, J. L., Baldiris, S. M., Fabregat, R., Graf, S. & Kinshuk. (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology & Society, 17(4), 133-149.
Bus, A. G., Takacs, Z. K. & Kegel, C. A. T. (2015). Affordances and limitations of electronic storybooks for young children’s emergent literacy. Developmental Review, 35, 79-97. https://doi.org/10.1016/j.dr.2014.12.004
Cencerrado, L. M., Pelosi, S. & Yuste, E. (2018). Recomendar contenidos digitales para niños y jóvenes: Reflexiones, herramientas y criterios. Palabra Clave (La Plata), 7(2), e046. https://doi.org/10.24215/18539912e046
ChanLin, L.-J. (2018). Bridging Children’s Reading with an Augmented Reality Story Library. Libri, 68(3), 219-229. https://doi.org/10.1515/libri-2018-0017
ChanLin, L.-J. (2021a). Augmented Reality for Supporting Adult-child Shared Reading. Libri, 71(3), 251-265. https://doi.org/10.1515/libri-2020-0130
ChanLin, L.-J. (2021b). Engaging Children’s Reading with Reflective Augmented Reality. Libri, 71(1), 51-63. https://doi.org/10.1515/libri-2019-0147
Cheng, K.-H. (2019). Parents’ user experiences of augmented reality book reading: Percep-tions, expectations, and intentions. Educational Technology Research and Develop-ment, 67(2), 303-315. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9611-0
Colomer, T. (2016). Esquema: Campos de investigación en la LIJ [Material complementario]. UAB.
Cordón-García, J. A. (2018). Combates por el libro: Inconclusa dialéctica del modelo digital. Profesional de la información, 27(3), Article 3. https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.02
De Pedro, J. (2011). Realidad Aumentada: Un Nuevo Paradigma en la Educación Superior. En Actas del Congreso Iberoamericano Educación y Sociedad (pp. 300-307). Universidad de La Serena.
Encabo, E., Hernández, L. & Sánchez, G. (2019). La Literatura infantil y las narrativas híbri-das. Canon, modos de pensamiento y educación. Contextos Educativos. Revista de Educación, 23, Article 23. https://doi.org/10.18172/con.3496
Fernández-Berrocal, P., Cabello, R. & Gutiérrez-Cobo, M. J. (2017). Avances en la investiga-ción sobre competencias emocionales en educación. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 31(88), 15-26.
Federación de Gremios de Editores de España (FGEE) (2022a). Comercio Interior del libro en España 2021 (avance de resultados). Autor.
Federación de Gremios de Editores de España (FGEE) (2022b). Hábitos de lectura y compra de libros en España 2021. Autor.
Fombona, J. (2017). M-learning y realidad aumentada: Revisión de literatura científica en el repositorio WoS. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 25(52), 63-72. https://doi.org/10.3916/C52-2017-06
Fombona, J. & Pascual, M. Á. (2017). La producción científica sobre Realidad Aumentada, un análisis de la situación educativa desde la perspectiva SCOPUS. EDMETIC, 6(1), 39. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5807
Fombona, J., Pascual, M. Á. & Ferreira, M. F. (2012). Realidad aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 41, 197-210.
García-Peñalvo, F. J. (2022). Desarrollo de estados de la cuestión robustos: Revisiones Siste-máticas de Literatura. Education in the Knowledge Society (EKS), 23, e28600. https://doi.org/10.14201/eks.28600
García-Rodríguez, A. & Gómez-Díaz, R. (2016a). Contenidos enriquecidos para niños o las nuevas formas de leer, crear y escuchar historias: Una propuesta de clasificación. Re-vista chilena de literatura, 94, 173-195. https://doi.org/10.4067/S0718-22952016000300009
García-Rodríguez, A. & Gómez-Díaz, R. (2016b). Lectura digital infantil. UOC.
García-Rodríguez, A. & Gómez-Díaz, R. (2017). Literatura digital infantil y juvenil en table-tas y smartphones: Una oportunidad para lograr nuevos lectores. Anuario ThinkEPI, 11, 167. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.30
Garcia-Sanchez, J. C. (2017). Augmenting Reality in Books: A Tool for Enhancing Reading Skills in Mexico. Publishing Research Quarterly, 33(1), 19-27.
https://doi.org/10.1007/s12109-017-9499-2
Gómez, G., Rodríguez, C. & Marín, J. A. (2019). La trascendencia de la Realidad Aumentada en la motivación estudiantil. Una revisión sistemática y meta-análisis. Alteridad, 15(1), 36-46. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.03
Gómez-Díaz, R., García-Rodríguez, A., Cordón, J. A. & Alonso, J. (2016). Leyendo entre pantallas. Trea.
Green, M., McNair, L., Pierce, C. & Harvey, C. (2019). An Investigation of Augmented Reali-ty Picture Books: Meaningful Experiences or Missed Opportunities? Journal of Educa-tional Multimedia and Hypermedia, 28(4), 357-380.
Kucirkova, N. (2019). Children’s Reading with Digital Books: Past Moving Quickly to the Future. Child Development Perspectives, 13(4), 208-214. https://doi.org/10.1111/cdep.12339
Lluch, G. (2022). #LecturaPapelPantalla. Coedco.
Lorenzo, G. & Scagliarini, C. (2018). Revisión bibliométrica sobre la realidad aumentada en Educación. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 45-60. https://doi.org/10.5209/RGID.60805
Lubis, A. H. & Wangid, M. N. (2019). Augmented Reality-assisted Pictorial Storybook: Media to Enhance Discipline Character of Primary School Students. Mimbar Sekolah Dasar, 6(1), 11. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v6i1.16415
Madanipour, P. & Cohrssen, C. (2020). Augmented reality as a form of digital technology in early childhood education. Australasian Journal of Early Childhood, 45(1), 5-13. https://doi.org/10.1177/1836939119885311
Masmuzidin, M. Z. & Aziz, N. A. A. (2018). The current trends of augmented reality in early childhood education. The International Journal of Multimedia & Its Applications (IJMA), 10(6), 47-58. https://doi.org/10.5121/ijma.2018.10605
Neira-Piñeiro, M. del R., Del Moral, M. E. & Fombella-Coto, I. (2019). Aprendizaje inmersi-vo y desarrollo de las inteligencias múltiples en Educación Infantil a partir de un en-torno interactivo con realidad aumentada. Magister: revista de formación del profeso-rado e investigación educativa, 2(2), 1-8. https://doi.org/10.17811/msg.31.2.2019.1-8
Neira-Piñeiro, M. del R., Fombella-Coto, I. & Del Moral, M. E. (2018). Álbum ilustrado y realidad aumentada: Expandiendo la experiencia lectora en educación infantil. En F. X. Carrera, F. Martínez Sánchez, J. L. Coiduras, E. Brescó & E. Vaquero (Ed.), EDU-cación con TECnología: un compromiso social. Aproximaciones desde la investigación y la innovación (1ª ed., pp. 882-887). Edicions de la Universitat de Lleida.
Page, M. J., McKenzie J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Alonso-Fernández, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
Palomares, M. C., & Montaner, A. (2014). Entre la LIJ digital y la LIJ en papel: Los libros interactivos basados en el uso de la realidad aumentada. En Grupo Gretel (Coord.), Actas del Simposio internacional: La Literatura en pantalla: Textos, lectores y prácti-cas docentes. (pp. 155-162). UAB
Pan, Z., López, M. F., Li, C. & Liu, M. (2021). Introducing augmented reality in early child-hood literacy learning. Research in Learning Technology, 29. 2539. https://doi.org/10.25304/rlt.v29.2539
Payton, J. W., Wardlaw, D. M., Graczyk, P. A., Bloodworth, M. R., Tompsett, C. J. & Weiss-berg, R. P. (2000). Social and Emotional Learning: A Framework for Promoting Men-tal Health and Reducing Risk Behavior in Children and Youth. Journal of School Health, 70(5), 179-185. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2000.tb06468.x
Prendes, C. (2014). Realidad aumentada y educación: Análisis de experiencias prácticas. Pí-xel-Bit, Revista de Medios y Educación, 46, 187-203.
https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12
Ramada, L. (2017). Esto no va de libros: Literatura infantil y juvenil digital y educación lite-raria [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona.
Ramada, L. (2018). Infantil, digital, aumentada y virtual: Los mil y un apellidos de una reali-dad literaria. Diablotexto Digital, 3, 8. https://doi.org/10.7203/diablotexto.3.13565
Real, N. & Correro, C. (2018). Valorar la literatura infantil digital: Propuesta práctica para los mediadores. Textura-ulbra, 20(42).
https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-20-42-3639
Rivas, B., Gértrudix, F. & Gértrudix-Barrio, M. (2021). Análisis sistemático sobre el uso de la Realidad aumentada en Educación Infantil. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 53-73. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2053
Rodríguez-Caldera, B. (2021). Realidad Aumentada en Educación Primaria: Revisión sistemá-tica. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 77, Article 77. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.1703
Selfa, M. (2015). Estudios científicos sobre literatura infantil y su didáctica: Revisión biblio-gráfica (2000- 2014). Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 13, 65-84. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.04
Turrión, C. (2014). Narrativa infantil y juvenil digital. ¿Qué ofrecen las nuevas formas al lector literario? [Tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona.
Vara, A. (2019). Las narrativas digitales en Educación Infantil: Una experiencia de investiga-ción e innovación con booktrailer, cuentos interactivos digitales y Realidad Aumenta-da. Diablotexto Digital, 3, 111. https://doi.org/10.7203/diablotexto.3.11031
Yuliono, T., Sarwanto, S. & Rintayati, P. (2018). The Promising Roles of Augmented Reality in Educational Setting: A Review of the Literature. International Journal of Educa-tional Methodology, 4(3), 125-132. https://doi.org/10.12973/ijem.4.3.125
Zembylas, M. (2016). Making sense of the complex entanglement between emotion and peda-gogy: Contributions of the affective turn. Cultural Studies of Science Education, 11(3), 539-550. https://doi.org/10.1007/s11422-014-9623-y
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2023 Villar Arellano-Yanguas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.