Didactic integration of video-reviews in a literary project to analyse and recommend Ecuadorian literature
Abstract
This article analyzes the literary and audiovisual learning developed by high school students, as well as their perceptions about the application of a Didactic Sequence (DS) implemented in a private educational institution in Loja (Ecuador), which was oriented to the analysis and critical evaluation of Ecuadorian literature texts through video-reviews, using a collaborative research modality. In addition to the implementation of the SD, two focus groups were conducted with students before and after the development of the project to document their point of view on the use of video-reviews as a didactic resource to generate literary learning. The students' discourses evidenced the development of inferential and critical interpretation skills of the readings, showing a reflective position on what was read and externalizing a competent handling of the digital vernacular discourse of the video review.
Keywords
Booktubers, Videoreview, Ecuadorian literature, Literary educationReferences
Bartolomé, M. (1994). La investigación cooperativa. En V. García Hoz (Ed.), Problemas y métodos de investigación en educación personalizada (pp. 376-409). Rialp.
Camps, A. (1996) Proyectos de Lengua entre la teoría y la práctica. Cultura y Educación, 8(2), 43-57, https://doi.org/10.1174/113564096763277715
Camps, A. & Colomer, T. (1996). Enseñar a leer, enseñar a comprender. Centro de Publicaciones del MEC.
Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: revista de investigación e innovación educativa del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, 32, 113-132.
Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (1994). Enseñar Lengua. Graó.
Colomer, T. (2001). La enseñanza de la literatura como construcción de sentido. Lectura y vida, 22(1), 6-23.
Colomer, T. (2020). Les transformacions de la lectura a l’aula. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 3(1), 11-21. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.817
Kokotsaki, D., Menzies, V., & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19(3), 267-277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733
Lluch, G. (2018). Los booktubers. Modelos de buenas prácticas para la evaluación de la lectura. http://www.gemmalluch.com/esp/los-booktubers-modelos-de-buenas-practicas-para-la-evaluacion-de-la-lectura/
Lluch, G. & Zayas, F. (2015). Leer en el centro escolar. El plan de lectura. Octaedro.
Manresa, M. & Durán, C. (2011): Secuencias didácticas de lengua y literatura. En U. Ruiz Bikandi (Coord.), Lengua castellana y literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 195-213.). Graó.
Margallo, A. M. (2012). La educación literaria en los proyectos de trabajo. Revista Iberoamericana De Educación, 59, 139-156. https://doi.org/10.35362/rie590460
Martí Climent, A. (2020). Compartir lecturas mediante videorreseñas. Una práctica innovadora en la formación de maestros. En R. Roig-Vila (Ed.), La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas. Octaedro.
Ministerio de Educación (2018). Currículo de Lengua y Literatura. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/LENGUA.pdf
Morales-Sánchez, M. I., Martín-Villarreal, J. P., & Coca-Ramírez, F. (2021). Booktubers en el aula: experiencias didácticas alrededor de las dinámicas de crítica literaria en red. Ocnos, 20(2), 68-79. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.2.2426
Nussbaum, L. (2017). Investigar con docentes. En E. Moore & M. Dooly (Eds.), Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe (pp. 23-45). https://doi.org/10.14705/rpnet.2017.emmd2016.620
Pahl, K. & Roswell, J. (2014). Literacy and Education: Understanding the New Literacy Studies in the Classroom. SAGE. https://doi.org/10.4135/9781473915237
Paladines-Paredes, L., & Aliagas, C. (2021). Videoreseñas de booktubers como espacios de mediación literaria. Ocnos, 20(1), 38-49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.1.2489
Rovira-Collado, J. (2017). Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector. Investigaciones Sobre Lectura, 7, 55-72. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi7.10981
Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. McGraw Hill.
Sanmartí, N. (2016). Les rúbriques per a una avaluació plantejada com a aprenentatge. Perspectiva escolar,390, 37-41.
Sorensen, K. & Mara, A. (2014). Booktubers as a Networked knowledge community. En Marohang Limbu & Binod Gurung (Eds.), Emerging pedagogies in the networked knowledge society: Practices integrating social media and globalization (pp. 87-99). IGI Global.
Suárez, M. & Alcaraz, C. (2020). “BookTubers”: un proyecto, dos aplicaciones. En R. Roig-Vila (Ed.), Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria. (pp. 973-983) Universidad de Alacant.
Toda i Bonet, A. (2017). Los booktubers: la revolución de las reseñas literarias. Revista académica liLETRAd, 3, 161-170. https://conferences.eagora.org/index.php/educacion-y-aprendizaje/2015/paper/view/1015
Tomasena, J. M. (2021). ¿Quiénes son los booktubers? Características de los video-blogueros literarios en lengua española. Ocnos, 20(2), 43-55. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.2.2466
Zayas, F. (2011). La educación literaria. Cuatro secuencias didácticas. Octaedro.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2023 Lenin Paladines Paredes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.