Challenges and possibilities to build a linguistically and culturally inclusive school: a conversation between Luci Nussbaum and Siham Lech-Hab

Authors

  • Julia Llompart Esbert Universitat Autònoma de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-5367-2463
  • Luci Nussbaum Capdevila Universitat Autònoma de Barcelona
  • Siham Lech-Hab Departament d’Educació

Abstract

The conversation that takes place below between Luci Nussbaum and Siham Lech-Hab revolves around what are, even today, the challenges and the possibilities of the presence of children with migrant family backgrounds in the school of Catalonia, as well as what opportunities this reality offers both in schools and in the university. The dialogue established between the two guests allows us to project a look at the past, the present and, above all, the future, to highlight relevant aspects that need to be considered, such as the diverse trajectories of students, the revision of certain reception practices or the necessary collaboration between schools and the university for teacher training.

Keywords

Migration, Plurilingualism, Inclusion, Teacher training

References

Candelier, M., Camilleri-Grima, A., Castellotti, V., De Pietro, J.-F., Lörincz, I., Meißner, F.-J-; Shröder-Sura, A., Noguerol, A. &

Molinié, M. (2010). Framework of reference for plural-istic approaches to languages and cultures. European Centre for Modern Languages, Coun-cil of Europe.

Consell d’Europa (2019). Council Recommendation of 22 May 2019 on a Comprehensive Approach to the Teaching and Learning of Languages (2019/C, 189/03). Official Journal of the Euro-pean Union, C 189/15 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019H0605(02)

Conteh, J. & Meier, G. (Eds.) (2014). The multilingual turn in languages education. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783092246

Generalitat de Catalunya (2004). Pla per a la llengua i la cohesió social. https://enxarxats.intersindical.org/nee/pla_lleng_cohesocialGC.pdf

Generalitat de Catalunya (2018). The Language Model of The Catalan Education System: Lan-guage Learning and Use in A Multilingual and Multicultural Educational Environment. Servei de Comunicació i Publicacions. http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/monografies/model-linguistic/model-linguistic-Catalunya-ENG.pdf

Noguerol, Artur (2008). El tratamiento integrado de las lenguas en el marco europeo. Textos de Didáctica de la lengua y de la literatura, 47, 10-19.

Author Biographies

Julia Llompart Esbert, Universitat Autònoma de Barcelona

Investigadora postdoctoral i investigadora principal del projecte CULT (Constructing a collaborative understanding of learning and teaching for the XXI century, PID2020-115446RJ-I00) a la UAB i membre del GREIP. La seva recerca se centra en les pràctiques plurilingües en educació, la mediació lingüística i l’ensenyament i l’aprenentatge en entorns no formals.

Luci Nussbaum Capdevila, Universitat Autònoma de Barcelona

Professora jubilada de la Universitat Autònoma de Barcelona, en la qual va fundar el Grup de Recerca en Educació i Interacció Plurilingüe (GREIP). S’ha especialitzat en l’estudi de la interacció oral en entorns d’aprenentatge de llengües multilingües des de la perspectiva de la sociolingüística interaccional i l’anàlisi conversacional.

Siham Lech-Hab, Departament d’Educació

Mestra del Departament d’Educació. En el moment en què es va dur a terme la conversa era estudiant del darrer curs del Grau d’Educació Primària.

Published

2022-06-30

How to Cite

Llompart Esbert, J., Nussbaum Capdevila, L. ., & Lech-Hab, S. . (2022). Challenges and possibilities to build a linguistically and culturally inclusive school: a conversation between Luci Nussbaum and Siham Lech-Hab. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 15(2), e1125. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1125

Downloads