Incidence of instructional design and alternative elements in the engagement of participants in MOOC

Authors

Abstract

The MOOC (Massive Open Online Courses) have meant an opportunity for training and entrepreneurship in the educational arena. The present research addresses a case study, which aims to know and identify the characteristics that affect the motivation of the participants of the video-lessons that make up three courses offered on the platforms MyriadX, Edx, and ECO: E-learning, Communication and Open-Data. The selection criteria of these platforms were based on their popularity, relevance in the current context, and focused on the strategy of promoting content in the digital environment. It is concluded that the design and characteristics analyzed of the MOOC affect the level of engagement of the participants. Furthermore, in the cases presented the traditional educational map of virtual classrooms shows a lack of alternative elements of gamification, networking, which could generate a low level of interest and commitment by the participants.

Keywords

MOOC, Innovation, Education, Digital marketing

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Author Biographies

Bárbara Castillo-Abdul, Universidad de Huelva y ESAI Business School

Investigadora Predoctoral del Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología de la Universidad Rey Juan Carlos y Profesora Visitante del ESAI Business School, Universidad Espíritu Santo. Doctoranda en Comunicación por la Universidad de Huelva y la Universidad Rey Juan Carlos. Máster en Comunicación y Educación Audiovisual por la Universidad Internacional de Andalucía y la Universidad de Huelva. Editora Asociada de la Revista Index.Comunicación.

Mónica Bonilla-del-Río, Universidad de Huelva

Doctoranda en el Programa Interuniversitario en Comunicación de las Universidades de Sevilla, Málaga, Huelva y Cádiz. Máster en Comunicación y Educación Audiovisual por la Universidad Internacional de Andalucía y la Universidad de Huelva.

Sabina Civila, Universidad de Huelva

Doctoranda en el Programa Interuniversitario en Comunicación de las Universidades de Sevilla, Málaga, Huelva y Cádiz. Máster en Comunicación y Educación Audiovisual por la Universidad Internacional de Andalucía y la Universidad de Huelva.

Published

2021-12-15

How to Cite

Castillo-Abdul, B., Bonilla-del-Río, M., & Civila, S. (2021). Incidence of instructional design and alternative elements in the engagement of participants in MOOC. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 14(3), e944. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.944

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