Incidence of instructional design and alternative elements in the engagement of participants in MOOC
Abstract
The MOOC (Massive Open Online Courses) have meant an opportunity for training and entrepreneurship in the educational arena. The present research addresses a case study, which aims to know and identify the characteristics that affect the motivation of the participants of the video-lessons that make up three courses offered on the platforms MyriadX, Edx, and ECO: E-learning, Communication and Open-Data. The selection criteria of these platforms were based on their popularity, relevance in the current context, and focused on the strategy of promoting content in the digital environment. It is concluded that the design and characteristics analyzed of the MOOC affect the level of engagement of the participants. Furthermore, in the cases presented the traditional educational map of virtual classrooms shows a lack of alternative elements of gamification, networking, which could generate a low level of interest and commitment by the participants.
Keywords
MOOC, Innovation, Education, Digital marketingReferences
Apple Inc. (2011). Challenge Based Learning: Take Action and Make a Difference. https://bit.ly/3lpwanE
Atapattu, T., y Falkner, K. (2017). Discourse Analysis to improve the effective engagement of MOOC videos. In ‘LAK’17 Proceedings of the Seventh International Learning Analytics & Knowledge Conference. Lak, Vancouver. https://doi.org/10.1145/3027385.3029470
Aguaded, I., y Medina-Salguero, R. (2015). Criterios de calidad para la valoración y gestión de MOOC. Revista Iberoamericana de educación a distancia, 18(2), 119-143. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13579
Calvo-Salvador, M.A., Rodríguez-Hoyos, C., y Fernández-Díaz, E.M. (2016). ¿Cómo son los MOOC sobre educación? Un análisis de cursos de temática pedagógica que se ofertan en castellano. Digital Education Review, 29, 298-311. https://bit.ly/2FR2bo9
Castaño-Garrido, C., Maíz -Olazabalaga, I., y Garay-Ruiz, U. (2015). Design, Motivation and Per-formance in a Cooperative MOOC Course. Comunicar, 44, 19-26. https://doi.org/10.3916/C44-2015-02
Cabero, J., y Gisbert, M. (2005). La Formación en Internet. Guía para el diseño de materiales didácticos. Eduforma.
European Comission. (2019). The Digital Competence Framework 2.0. https://bit.ly/3hqASil
García, L. (2001). La educación a distancia: de la teoría a la práctica. Editorial Ariel. https://bit.ly/3hrLJIT
Gallego, M., y Gutiérrez, E. (2011). Analizar la comunicación mediada por ordenador para la mejo-ra de los procesos de enseñanza-aprendizaje. Revista de currículum y formación del profe-sorado, 15(1), 23-39. https://bit.ly/2stz2VM.
Gértrudix, M., Rajas, M., Barrera, D., Bastida, M., y Soto, C. (2017). Realización de vídeo educa-tivo: análisis de la producción audiovisual de los MOOC de URJCx. In J. Sierra-Sánchez (Ed.), Nuevas tecnologías audiovisuales para nuevas narrativas interactivas digitales en la era multidispositivo (pp. 289-302). McGraw Hill Education. https://bit.ly/3jauZ9v
Gómez-Galán, J., y Pérez-Parras, J. (2017). Luces y sombras del fenómeno MOOC: ¿representan una auténtica innovación educativa? Revista de pedagogía, 38(102), 237-259. https://bit.ly/2EsLwXo
Glance, D.G., Forsey, M., y Riley, M. (2013). The pedagogical foundations of massive open online courses. First Monday, 18(5–6), 1-29. https://doi.org/10.5210/fm.v18i5.4350
Hansch, A., Hillers, L., McConachie, K., Newman, C., Schildhauer, T., y Schmidt, P. (2015). Vid-eo and online learning: Critical reflections and findings from the field. HIIG Discussion Paper Series, (02), 1-34. https://doi.org/10.2139/ssrn.2577882
Igartua, J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Bosch.
Jansen, D., y Goes-Daniels, M. (2015). Institutional MOOC Strategies in Europe: Status Report Based on A Mapping Survey Conducted in October-December 2015. EADTU. https://bit.ly/3j847Hh
Kizilcec, R. F., Piech, C. y Schneider, E. (2013). Deconstructing Disengagement: Analyzing Learner Subpopulations in Massive Open Online Courses. In LAK ‘13: Proceedings of the Third In-ternational Conference on Learning Analytics and Knowledge. (pp. 170-179). ACM: Digi-tal Library. https://doi.org/10.1145/2460296.2460330
Manotas-Salcedo, E., Pérez-Rodríguez, M.A., & Contreras-Pulido, P. (2018). Análisis de Vídeo-lecciones en MOOC enfocados en la formación pedagógica de docentes en Educación Supe-rior. Un estudio de caso. ReiDoCrea, 7, 248-259. https://bit.ly/3h8XpQQ
Manotas-Salcedo, E. (2019). Diseño de un modelo de producción de vídeo-lecciones basado en el Edu-entretenimiento para la formación pedagógica a través de MOOC. [Tesis doctoral]. Universidad de Huelva.
Manotas-Salcedo, E., Pérez-Rodríguez, M.A., & Contreras-Pulido, P. (2019). Propuesta de diseño de instrumento para analizar vídeo-lecciones en MOOC. Alteridad. 14(1), 53-64. https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.04
Martín-Padilla, A.H. (2016, September 28). Plataformas MOOC. MOOCervatorio. Observatorio de investigación de sobre MOOC. https://bit.ly/2E5nz8J
Piñuel-Raigada, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Socio-linguistic Studies, 3(1), 1-42. https://bit.ly/34cG59M
Mcgowan, A., y Hanna, P. (2016). How video lecture capture affects student engagement in a higher education computer programming course: A study of attendance, video viewing be-haviours and student attitude. IEEE. https://doi.org/10.1109/echallenges.2015.7440966
Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol, 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Padilla-Hernández, A. L., Gámiz-Sánchez, V. M., & Romero-López, M. A. (2019). Niveles de desa-rrollo de la competencia digital docente: una mirada a marcos recientes del ámbito interna-cional. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 5(2), 140-150. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600
Piscitelli, A. (2015). ¿Está cambiando la tecnología la Universidad? Humanidades digitales y nuevas normales educativas. TELOS, 101, 12-22. https://bit.ly/32llyNU
Pérez-Rodríguez, M.A., & Delgado-Ponce, Á. (2012). From digital and audiovisual competence to media competence: Dimensions and indicators. Comunicar, 39, 25-34. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02
Ramírez, M.S. y Ramírez, D.C. (2016). Inverted Learning Environments with Technology, Innova-tion and Flexibility: Student Experiences and Meanings. Journal of Information Technolo-gy Research, 9(1), 18-23. https://doi.org/10.4018/JITR.2016010102.
Reeves, T. (2006). How do you know they are learning? the importance of alignment in higher education. Learning Technology, 4(2), 294-309. https://doi.org/10.1504/IJLT.2006.011336
Romero-Rodríguez, L.M., de-Casas-Moreno, P., y Torres-Toukoumidis. Á. (2016). Dimensions and indicators of the information quality in digital media. Comunicar, 49, 91-100. https://doi.org/10.3916/C49-2016-09
Romero-Rodríguez, L.M., Ramírez-Montoya, M.S., y Valenzuela González, J.R. (2019). Gamifica-tion in MOOC: Engagement Application Test in Energy Sustainability Courses. IEEE Ac-cess, 7(1), 32093-32101. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2903230.
Sánchez-Acosta, E. Escribano-Otero, J Y Valderrama, F. (2014). Motivación en la educación masiva online Desarrollo y experimentación de un sistema de acreditaciones para los MOOC. Di-gital Education Review, 25, 18-35.
Teixes, F. (2014). Gamificación: fundamentos y aplicaciones (eBook). Editorial UOC.
Valenzuela-Arviszu, S., Castillo-Abdul, B., Mendoza-Domínguez, A., y Ramírez-Montoya, M. (2019). Innovación y Sustentabilidad Energética. Colaboración multidisciplinar, MOOC e investigación educativa. Narcea ediciones.
Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., y Sarasola, J. L. (2013). La Expansión del Conocimiento Abierto: Los MOOC. Octaedro.
White, S., Davis, H., Dickens, K.P., Leon-Urrutia, M., Sanchez-Vera, M.M. (2014). MOOC: What Motivates the Producers and Participants? In S. Zvacek, M. Restivo, J. Uhomoibhi y M. Helfert (eds) Computer Supported Education. CSEDU 2014. Communications in Computer and Information Science, (pp. 1–16). https://doi.org/10.1007/978-3-319-25768-6_7
Wu H., Gao H. (2018) Chances and Challenges: How to Make a Successful MOOC. In G. Sun & S. Liu (Eds.), Advanced Hybrid Information Processing. (pp 250-256) Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73317-3_30
Zheng, S., Rosson. M.B., Shih, P.C., y Carroll, J.M. (2015). Understanding student motivation, behaviors and perceptions in MOOC. In Proceedings of the 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing, (pp.1882–1895). ACM. https://doi.org/10.1145/2675133.2675217
Zhou, M. (2016). Chinese university ‘students’ acceptance of MOOC: A self-determination perspec-tive. Computers & Education, 92-93, 194–203. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.012
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2021 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.