El rol de los saberes previos, la mediación y el intercambio en la lectura de un álbum
Abstract
This paper describes a reading project conducted with two groups of children in their first year of secondary education (ESO) at a state-run school in Sant Joan Despí: one group of six Catalan children and another of six first-generation immigrant children from different parts of the world. Both groups carried out a shared reading of the picture book "Emigrantes" ("The Arrival") by Australian illustrator Shaun Tan, together with discussion sessions, interviews and activities to select illustrations and produce texts.
Using data collection tools, this study analyses the different features that the children pointed out when reading the images: mainly the use of light, colour, movement and perspective, and the materiality of the book and its production process.
Analysis of the elements recognised by the children, of the functions they ascribe to each of these, and of the widening and changes in perspective generated in interaction situations, leads us to reflect on the importance of the previous knowledge that readers bring into play when approaching a picture book, and on the importance of mediation and exchange in the reading of complex picture books.
Keywords
Reading picture books, visual literacy, previous knowledge, reading mediationReferences
Arizpe, E. (2007) ‘This book is about books’: Literacy, culture and metaliterary awareness. En: Simposio Nuevos impulsos en la investigación sobre el álbum: aspectos estéticos y cognitivos del álbum. Barcelona: UAB.
Arizpe, E. y Styles, M. (2004) Lectura de imágenes. Los niños interpretan textos visuales. México: F.C.E. 1º ed. 2003 Children Reading Pictures: Interpreting Visual Texts. London: Routledge Falmer.
Bosch, E. (2007) Hacia una definición de álbum. AILIJ, Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 5, pp. 25–45.
Brice, S. (2004) El valor de la lectura de cuentos infantiles a la hora de dormir: habilidades narrativas en el hogar y en la escuela. En: Zavala,V.; Ñiño-Murcia, M. y Ames, P. (eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas, Lima: Universidad del Pacífico. 1º ed. 1998 Local Literacies. Reading and Writing in One Community. London: Routledge.
Bruner, J. (1986) El habla del niños. Barcelona: Paidós. 1º ed. 1983: Child’s Talk. Learning to use language. London: Norton.
Chambers, A. (1990) The Reader in the Book. In: Hunt, P. (ed.) Children’s literature. The development of criticism. London: Routledge.
Colomer, T. y Manresa, M. (2008) Lecturas adolescentes: entre la libertad la prescripción. En: Camps, A. y Milian, M. (eds.), Miradas y voces. Investigación sobre la educación lingüística y literaria en entornos plurilingües, pp. 119-130. Barcelona: Graó.
Devetach, L. (2003) La construcción del camino lector. En: Cuadernos de Iberoamérica. Escuelas que hacen escuela II. Los caminos de la palabra. Bs. As.: OEI.
Duran, T. (2007) Àlbums i altres lectures. Anàlisi dels llibres per a infants. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Durand, M. (1975) L’image dans le livre pour enfants. París: L’École des loisirs.
Eco, U. (1979) Lector in fabula. Barcelona: Lumen.
Eco, U. (1996) Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona: Lumen.
Gombrich, E. H. (1979) Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Barcelona: Gustavo Pili.
Kiefer, B. (2005) Una mirada más allá de las preferencias del libro-álbum. Revista Parapara clave El libro-álbum. Invención y evolución de un género para niños, 1, pp. 196-203.
Manresa, M. (2005) Les obres literàries completes a secundària: del lector a la programació. Llicència d’estudis retribüida. Barcelona: Departament d’Educació.
Marsh, J. (Ed.) (2005) Popular Culture, New Media and Digital Literacy in Early Childhood. Abingdon: Routledge Falmer.
Nodelman, P. (2005) Pistas y secretos: cómo funcionan los libros-álbum. Revista Parapara clave El libro-álbum. Invención y evolución de un género para niños, 1, pp. 134-149.
Parsons, M. J. (2002) Cómo entendemos el arte. Barcelona: Paidós. 1º ed. 1987. How we understand art. Cambridge: The Press Syndicate of the University of Cambridge.
Rosenblatt, L. (1978) The Reader, the Text and the Poem. Illinois: Southern Illinois University Press.
Siro, A. (2005) El desafío de la continuidad: una mirada sobre la intervención del mediador en la formación de lectores de álbumes. México: CONACULTA.
Tan, S. (2007) Emigrantes. Cádiz: Bárbara Fiore. 1º ed. 2006 The Arrival. Australia: Lothian Books