Ramon Casas: pintura social i compromís polític

Autors/ores

Resum

Malgrat ser l’autor d’algunes de les obres més rellevants de l’anomenada pintura social, com Garrot vil o La càrrega, al pintor barceloní Ramon Casas i Carbó (1866- 1932) se li ha retret històricament una manca de compromís en el seu acostament a aquesta temàtica, derivada al seu torn d’una imatge frívola del personatge: burgès, inculte, despreocupat i bon vivant. No obstant això, aquesta imatge estereotipada queda lluny de la realitat, perquè —encara que amb dificultat— han pogut rastrejar-se notícies documentals que ens presenten un artista inquiet pel que fa a la cultura, involucrat en la societat del seu temps i amb un interès genuí per la política del qual no es tenia constància en haver estat ocultat pels seus primers biògrafs. L’article estudia les causes i les conseqüències d’aquest oblit històric i ens descobreix un nou Casas, més complex i més profund, analitzant a més amb especial atenció el procés creatiu de La càrrega i la seva trajectòria fins als nostres dies.

Paraules clau

pintura social , Modernisme, política, Solidaritat Catalana , CNR , UFNR , Barcelona, Ramon Casas, Miquel Utrillo, Antoni Esplugas, Júlia Peraire

Publicades

24-12-2024

Descàrregues