Joan Gentilhom de Borgonya i el seu Pseudo (Joan Bigorra?)
Resum
L’aparició en el comerç antiquari de tres taules d’època renaixentista, un Sant Hipòlit, una Anunciació i una Nativitat, que s’han vinculat al pintor Joan de Borgonya, i la seva adquisició per part de col·leccions públiques, ens ha incitat a revisar, actualitzant-la amb alguna nova atribució, la intensa trajectòria i l’atractiva personalitat pictòrica d’aquest sempre intrigant «Johannes de Burgunya pictor civis barchinone». Sobretot perquè els dos autors d’aquest estudi coincidim a considerar que les esmentades Anunciació del MNAC i Nativitat valenciana no sembla que hagin sortit de la seva mà i que, en canvi, serien creacions d’un mestre diferent, tot i que li era molt proper: un nou pintor que per nosaltres també hauria realitzat la Nativitat d’Estanyol, conservada al Museu d’Art de Girona; una inèdita Mare de Déu amb sant Joanet, de la Walker Art Gallery de Liverpool, i, sobretot, la taula Mare de Déu amb el Nen i sant Joanet, del MNAC, que molta historiografia ha tendit a considerar un treball emblemàtic de Joan de Borgonya i que aquí proposem distanciar de la seva mà per convertir-la, significativament, en la pedra de toc per a la «invenció» d’una nova personalitat pictòrica.
Paraules clau
Joan de Borgonya, Renaixement, Catalunya, Joan Bigorra, pintura, pintura dels inicis del Renaixement a CatalunyaPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Joan Bosch Ballbona, Rafael Cornudella

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.