L’enigma del «Paisatge de Granada», de Fortuny, copiat per Manet

Autors/ores

Resum

L’existència d’una còpia signada «Manet» del Paisatge de Granada, de Fortuny, constitueix una estranyesa dins de la producció del pintor francès, així com un enigma sobre el lloc i el moment en què va poder ser realitzada. Aquestes incògnites, que havien quedat sense resoldre malgrat els progressos realitzats en la matèria principalment per Cristina Mendoza, requerien una recerca més profunda que proporcionés nous elements per a la seva resolució. Així, després d’una intensa cerca, ha estat possible ajustar i incorporar informació inèdita sobre les trajectòries de totes dues pintures i s’ha aconseguit establir les circumstàncies en què va poder realitzar-se la còpia de Manet.

Paraules clau

Fortuny, Manet, Duret, Pagans, Marcello, Raffalovich, impressionisme, paisatge, Granada

Referències

J. Claretie, L’Art et les artistes français contemporains. Charpentier et cie, Paris, 1876. p. 336-337.

S. Alcolea, «Fortuny i els impressionistes», en Liber Amicorum. A Francesc Fontbona, historiador de l’art, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2019, p. 240-256.

Perejaume, dejar de hacer una exposición, cat. exp. MACBA. Actar, Barcelona, 1999, p. 136-138.

O. Spiegel, «Entrevista a Perejaume», en La Vanguardia, Barcelona, 20/IV/1999, p. 53

I. Ojesti, «¿Quién fue el primero: Manet o Fortuny?», en El Pais, Madrid, 25/V/1999.

C. Mendoza, «Consideracions entorn de dues pintures idèntiques», en Miscel·lània en Homenatge a Joan Ainaud de Lasarte, II. Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona, 1999, p. 175-181.

M. Martí, «Exposición póstuma de Mariano Fortuny en Roma», en M. Fortuny. 1838–1874, cat. exp. La Coruña, Lugo, Santiago de Compostela. Fundación Caixagalicia, 1997, p. 33.

Th. Duret, Historie d’Édouard Manet et son oeuvre, H. Floury, Éditeur, Paris, 1902, p. 225.

P. Jamot; G. Wildenstein, Manet, Les Beaux Arts, Paris, 1932

D. Rouart; D. Wildenstein, Manet. Peintures. Bibliothèque des Arts, Lausana, 1975

I. Conzen, Edouard Manet und die Impressionisten. cat. exp. Staatsgalerie Stuttgart, Ostfildern-Ruit, Hatje Cantz, 2002

Katalog der Staatsgalerie Stuttgart. Neue Meister, Turmhaus GmbH Verlag und Druckerei, Stuttgart, 1968, p. 116.

J. J. Perez-Cellini, «El taller de Mariano Fortuny en Granada (1870–1872)», en Locvs Amœnvs, 13, Barcelona, 2015, p. 127-137.

C. Mendoza, «Paisaje de Granada», en Fortuny (1838–1874), cat. exp. Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2003, cat. n. 84, p. 244.

Fortuny, el mite, cat. exp. Museu de Reus, 2013, p. 83 y 126

Tiempo de ensoñación. Andalucía en el imaginario de Fortuny, cat. exp. Granada, Zaragoza, Sevilla. Fundación La Caixa, 2016, p. 42-43

Fortuny (1838–1874), cat. exp. Museo Nacional del Prado, Madrid, 2017, cat. 80, p. 260-262.

C. G. Navarro, «Testamentaría e inventario de bienes de Mariano Fortuny en Roma», en Locvs Amœnvs, 9, Barcelona, 2007-2008, p. 336.

Atelier de Fortuny, Œuvre posthume. Objects d’Art et de Curiosité. Les 26 Avril et jours suivants, Hôtel Drouot. Imprimerie de J. Claye, Paris, 1875.

É. Bergerat, «La vente de l’Atelier de Fortuny», en Journal Officiel de la République Française, Paris. Septième année, n. 82, 24/III/1875, p. 2245.

A. Gutiérrez, Cecilia de Madrazo. Luz y memoria de Mariano Fortuny, Fundación Mª Cristina Masaveu Peterson, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2017, p. 94.

A. Gutiérrez; P. J. Martínez, Epistolario del Archivo Madrazo en el Museo del Prado, I, Fundación María Cristina Masaveu Peterson, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2017, p. 96.

W. Reymond, «Les beaux-arts a l’Exposition», en Le Panthéon de l’Industrie. Revue Internationale Illustrée de l’Exposition Universelle, Paris. 4e année, n. 187, 3/XI/1878, p. 2.

V. Fournel, «Les Œuvres et les Hommes», en Le Correspondant, Paris. Tome LXIII, 3e Livraison, 10/V/1875, p. 591.

«Contribución al Epistolario de Fortuny», en Anales y Boletín de los Museo de Arte de Barcelona, I, Barcelona, 1942, n. 2. p. 32.

B. Davillier, Fortuny, sa vie, son œuvre, sa correspondance. Chez Auguste Aubry, éditeur, Paris, 1875, p. 134.

M. Rico, Recuerdos de mi vida, Imprenta Ibérica, Madrid, p. 110.

C. Soldevila, Records i opinions de Pere Ynglada, Editorial Aedos, Barcelona, 1959, p. 86.

A. Tabarant, Manet, Histoire catalographique. Éditions Montaigne, Paris, 1931, p. 183.

M. Liebermann: «Degas», en The Artist, New York. vol. XXVIII, n. 247, August 1900, p. 114.

E. Zola, Escritos sobre Manet. Abada Editores, Madrid, 2010, p. 144.

A. Houssaye, «Life in Paris. Salon of 1875. Initials of genius», en New York Tribune. 17/VI/1875, p. 2.

Le masque de fer, «Échos de Paris», en Le Figaro, Paris. 23/IV/1875, p. 1.

É. Moreau-Nélaton, Manet raconté par lui-même, Tome premier, Henry Laurens, éditeur, Paris, 1926. p. 121-128.

L. Köella Leenhoff, Registre manuscrit, œuvres d’Édouard Manet (peintures, pastels, dessins, et estampes) recensées dans son atelier en 1883 ou chez leur propriétaire. Bibliothèque nacionale de France, Reserve 8-YB3-4649

Ch. F. Stuckey, «Manet revised: Whodunit?», en Art in America, New York, n.71, November 1983, p. 159-177.

Catalogue de Tableaux Modernes dépendant de la Collection de M. Fauré, Le lundi 19 Avril 1878, Imp. Pillet et Dumolin, Paris, 1878, p. 43-44.

S. de Reiff; F. Python (éds), Les Cahiers d’Adèle, Societé d’histoire du Canton de Fribourg, 2014, p. 213.

P. Griener; P. Guerdat (éds), Marcello. Une sculptrice à l’œuvre. Correspondance I, Societé d’histoire du Canton de Fribourg, 2015, p. 378-381.

Fortuny, 1838–1874, cat. exp. Fundación Caja de Pensiones, Barcelona, Madrid, 1989, cat. 38, p. 148 y 202.

Federico de Madrazo y Küntz (1815–1894), cat. exp. Galería Jalón, Zaragoza, 1995.

J. Rabasseda; J. Gay, Llorenç Pagans (1833–1883), La veu dels impressionistes. Biblioteca Fundació Valvi, Girona, 2017.

A. Peña y Goñi, «Bocetos musicales. III. Lorenzo Pagans», en Crónica de la Música, Madrid. Año II, n. 17, 16/I/1879, p. 2.

A. Matilla Tascón, «Testamentaría del pintor Fortuny», en Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 1979, núm. 45, p. 530-534.

Catalogue of Impressionist and Modern Paintings, Drawings and Sculpture. Sotheby & Co., London, Wednesday 23rd October, 1963

«Staatsgalerie Stuttgart. Neuerwerbungen 1964», en Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden-Württemberg, II. Deutscher Kunstverlag München-Berlin, 1965. p. 321-322.

E. y J. Gongourt, Journal des Goncourt. Mémoires de la vie littéraire. Tome 6. 1878–1884. Bibliothèque Charpentier, Paris, 1892, p. 304.

Tableaux Modernes. Aquarelles, Pastels, Dessins. Hôtel Drouot, Salle nº 1. Le jeudi 18 Mars 1920. Imp. Georges Petit, Paris, p. 12.

E. L., «Exposition de Paris de 1875. VI. (1)», en Journal de St-Pétersbourg. 51me année (6me serie), n. 144, 1(13)/VI/1875, p. 1.

Publicades

28-12-2020

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.