Sensibilitat als errors accentuals amb valor morfològic vs errors vocàlics en espanyol L2 entre francòfons: quins efectes en la comprensió oral?

Autors/ores

  • SYRINE DAOUSSI Universidad de Granada

Resum

Aquest treball pretén aportar una contribució al debat sobre la “sordesa accentual” observada entre els francòfons davant els contrastos accentuals (Dupoux et al., 1997, 2001, 2008). Altres estudis, però, han demostrat que els aprenents francòfons no eren tan “sords” i, que per tant, són capaços de codificar l’accent lèxic en les seves representacions lèxiques (Mora et al., 1997 ; Alfano et al., 2010 ; Muñoz García, 2010 ; Schwab, Llisterri, 2011). 

S’han estudiat les dificultats per percebre els contrastos d’accent a l’hora de percebre paraules aïllades, però encara es desconeix si hi ha dificultat per a diferenciar els contrastos d’accent durant les tasques de comprensió auditiva. Aquest és l’objectiu d’aquest treball que pretén avaluar la presència o no de dificultats perceptives en dos grups de francòfons de diferents nivells de castellà (B1 vs. C1) exposats a una tasca de detecció d’errors morfològics o accentuals en la comprensió auditiva en espanyol L2. Els resultats obtinguts amb el paràmetre Loglinear A’ (Stanislaw, Todorov, 1999) i les anàlisis estadístiques realitzades amb RStudio (RStudio Team, 2019) mostren que la detecció d’errors que impliquen accents de valors morfològics és més difícil per als francòfons que la detecció d’errors de tipus vocal, i més encara per als parlants de nivell intermedi, que confirma la presència d’una “sordesa” accentuals en el cas de parelles morfològiques mínimes en espanyol L2.

Paraules clau

accent lèxic, francòfons, espanyol L2, comprensió oral, sordesa accentual

Referències

ASTÉSANO, C., EL-YAGOUBI, R., AGUILERA, M., ESPESSER, R., Processing of the initial accent by French listeners: A mismatch negativity investigation, Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP 2013), Marseille, 2013.

BAQUÉ, L., ESTRADA, M., DAOUSSI, S., Cognipros Corpus (morphological stress), 2016

BOERSMA, P., WEENINK, D., Praat: Doing phonetics by computer (Version 6.4.21) [Computer software], 2024, http://www.praat.org/

DUPOUX, E., PALLIER, C., SEBASTIÁN, N., MEHLER, J., A destressing “deafness” in French? JOURNAL OF MEMORY AND LANGUAGE, 1997, 36, 406-421. https://pdfs.semanticscholar.org/0c8f/f9ce3660dae2d4aa58ebb89b390a5ea4f0c0.pdf

DUPOUX, E., PEPERKAMP, S., SEBASTIÁN-GALLÉS, N., A robust method to study stress “deafness”, THE JOURNAL OF THE ACOUSTICAL SOCIETY OF AMERICA, 2001, 110(3), 1606-1618, https://doi.org/10.1121/1.1380437

DUPOUX, E., PEPERKAMP, S., SEBASTIÁN-GALLÉS, N., Limits on bilingualism revisited: Stress “deafness” in simultaneous French-Spanish bilinguals, COGNITION, 2008, 106(2), 682–706, https://doi.org/10.1016/j.cognition.2007.04.001

DUPOUX, E., SEBASTIÁN-GALLÉS, N., NAVARRETE, E., PEPERKAMP, S., Persistent stress “deafness”: The case of French learners of Spanish, COGNITION, 2008, 106(2), 682-706, https://doi.org/10.1016/j.cognition.2007.04.001

DUPOUX, E., Phonological “deafness”: Summary of research, Laboratoire de Sciences Cognitives et Psycholinguistique, 2010 http://www.lscp.net/persons/dupoux /presentation/Dupoux_summary_phonological_deafnesses.pdf

HAUTUS, M. J., Corrections for extreme proportions and their biasing effects on estimated values of d’, BEHAVIOR RESEARCH METHODS, INSTRUMENTS & COMPUTERS, 1995, 27(1), 46-51, https://doi.org/10.3758/BF03203619

MÉNÉTREY, P., SCHWAB, S., Labguistic: A web platform to design and run speech perception experiments, in (ed.) Fonética Experimental, Educación Superior e Investigación. Adquisición y Aprendizaje de Lenguas/Español como Lengua Extranjera, Madrid, Arco Libros, Vol. 1, 2014, 543-556.

MICHAUX, M.-C., La perception de l’accent lexical néerlandais par les apprenants francophones. LANGAGES, 2016, 202(2), 47-74, https://doi.org/10.3917/ lang.202.0047

RSTUDIO TEAM, RStudio: Integrated development for R (Version 3.6.1), 2020, RStudio, PBC. http://www.rstudio.com/

SCHWAB, S., LLISTERRI, J., Are French speakers able to learn to perceive lexical stress contrasts? In Proceedings of the 17th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS 2011), 2011, 1774-1777).

STANISLAW, H., TODOROV, N., Calculation of Signal Detection Theory measures, BEHAVIOR RESEARCH METHODS, INSTRUMENTS, & COMPUTERS, 1999, 31(1), 137-149, https://doi.org/10.3758/BF03207704

Publicades

20-12-2024

Descàrregues