La discriminació de l'accent en L2 per persones sense formació musical i per músics d'instruments de vent o de percussió
Resum
La present investigació explora la influència de l’experiència musical en la capacitat dels participants francòfons per percebre l’accent lèxic en espanyol com a segona llengua (L2). Músics que tocaven instruments de vent o percussió i no músics van participar en una tasca de “Odd-One-Out” en què escoltaven tres paraules espanyoles presentades amb soroll de fons i havien de detectar la paraula amb un patró accentual diferent. Els resultats van mostrar, en primer lloc, que els músics (tant si tocaven instruments de vent com de percussió) eren millors que els no músics, confirmant així l’avantatge de l’experiència musical en la percepció de la parla en soroll. En segon lloc, van revelar que els percussionistes –experts en ritme que es recolzaven més en els indicis temporals relacionats amb l’accent— van obtenir millors resultats que els músics que tocaven instruments de vent –experts en variacions melòdiques— en detectar l’accent en les paraules espanyoles presentades amb soroll de fons. Finalment, els resultats no van mostrar que l’experiència musical proporcionés un avantatge més significatiu quan els oients havien de discriminar paraules produïdes amb un alt grau de variabilitat fonètica. En conjunt, els nostres resultats destaquen els avantatges de l’experiència musical en la percepció de l’accent lèxic en L2 i revelen que el tipus d’instrument de música tocat pels músics també influeix en la discriminació de contrastos accentuals en L2.
Paraules clau
Experiència musical, percepció de l'accent lèxic, segona llengua, soroll de fonsReferències
BAAYEN, R. H., DAVIDSON, D. J., BATES, D. M., Mixed effects modeling with crossed random effects for subjects and items, J. MEMORY LANG, 2008, 59, 390-412. https://doi.org/10.1016 /j.jml.2007.12.005
BAÇENT, D., GAUDRAIN, E., Musician advantage for speech-on-speech perception, THE JOURNAL OF THE ACOUSTICAL SOCIETY OF AMERICA, 2016, 139, 51-56. https://doi.org/10.1121/1.4942628
BATES, D., MÄCHLER, M., BOLKER, B., WALKER, S., Fitting linear mixed-effects models using lme4, JOURNAL OF STATISTICAL SOFTWARE, 2015, 67(1), 1-48. doi: 10.18637/jss.v067.i01.
BOERSMA, P., WEENINK, D., Praat: Doing Phonetics by Computer [Computer Software], 2011. http://www.praat.org.
DUPOUX, E., PALLIER, C., SEBASTIÁN-GALLÉS, N., MEHLER, J., A destressing ‘deafness’ in French? JOURNAL OF MEMORY AND LANGUAGE, 1997, 36(3), 406–421. https://doi.org/10.1006/jmla.1996.2500
EHRLÉ, N., SAMSON, S., Auditory discrimination of anisochrony: Influence of the tempo and musical backgrounds of listeners, BRAIN AND COGNITION, 2005, 58(1), 133–147. https://doi.org/ 10.1016/ j.bandc.2004.09.014
HONBOLYGÓ, F., KÓBOR, A., HERMANN, P, KETTINGER, A. O, VIDNYÁNSZKY, Z., KOVÁCS, G., CSÉPE, V., Expectations about word stress modulate neural activity in speech-sensitive cortical areas, NEUROPSYCHOLOGIA, 2020, 143. 107467, ISSN 0028-3932, https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2020.107467.
KOLINSKY, R., CUVELIER, H., GOETRY, V., PERETZ, I., MORAIS, J., Music training facilitates lexical stress processing, MUSIC PERCEPTION, 2009, 26(3), 235-246. https://doi.org/10.1525/mp.2009.26.3.235
KUMAR, P.V., KRISHNA, R., Exploring music induced auditory processing differences among vocalists, violinists and non-musicians, INTERNATIONAL JOURNAL OF HEALTH SCIENCES AND RESEARCH, 2019, 9(2), 13-21.
LLISTERRI, J., MACHUCA, M., DE LA MOTA, C., RIERA, M., RÍOS, A., The perception of lexical stress in Spanish, Proceedings of the XVth International Conference of Phonetic Sciences, 2003 ISBN. 2023-2026.
MICHEYL, C., DELHOMMEAU, K., PERROT, X., OXENHAM, A., Influence of musical and psychoacoustical training on pitch discrimination, HEARING RESEARCH, 2006, 219, 36-47. https://doi.org/10.1016/j.heares.2006.05.004.
R CORE TEAM, R, A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria, 2022. URL https://www.R-project.org/.
SCHWAB, S., CALPINI, N., Expertise musicale et perception de variations de f0 en L1 et en L2, REVUE FRANÇAISE DE LINGUISTIQUE APPLIQUÉE, 2018, 23(1), 15-30. https://doi.org/10.3917/rfla.231.0015
SCHWAB, S., DELLWO, V., Intonation and talker variability in the discrimination of Spanish lexical stress contrasts by Spanish, German and French listeners, THE JOURNAL OF THE ACOUSTICAL SOCIETY OF AMERICA, 2017, 142, 2419-2429. https://doi.org/10.1121/1.5008849
SWAMINATHAN, J., MASON, C., STREETER, T., BEST, V., KIDD, G., PATEL, A. D., Musical training, individual differences and the cocktail party problem, SCIENTIFIC REPORT, 2015, 5, 1-10. https://doi.org/10.1038/srep11628
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Sandra Schwab, Orianne Pythoud

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0.