La función de los gestos durante la planificación del juego en el jardín de infantes
Resum
Des de la teoria sociocultural del desenvolupament humà (Vigotsky, 2009; Bruner, 1986, 1989) la interacció situada s’entén com l’espai privilegiat pel desenvolupament del llenguatge. Tot partint del fet que en la interacció les formes lingüístiques estan imbricades amb altres sistemes semiòtics, en aquest treball s’analitza l'ús dels gestos de la mestra en la planificació del joc en una sala de parvulari (4 anys). L’anàlisi segueix una lògica qualitativa que articula el Mètode Comparatiu Constant (Strauss y Corbin, 1991) amb l'ús heurístic de conceptes de l’Anàlisi de la Conversa (Goodwin 2000; Tusón, 1995), el microanàlisi discursiu (Gumperz, 1982) i els estudis de la gestualitat (McNeill, 1985, 1992).Se ha trobat que els gestos assenyalen els aspectes centrals de la consigna i poden, en aquest sentit col·laborar en la comprensió per part dels nens de referents abstractes, vocabulari i les regles de joc.Paraules clau
gestualitat, planificació, jocReferències
Bruner, J. (1986). El habla del niño. Barcelona: Paidós.
Bruner, J. (1989). Acción, pensamiento y lenguaje, Comp. J. Linaza. Madrid: Alianza Psicología.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine Publishing Company.
Goldin-Meadow, S. (2004) Gesture’s Role in the Learning Process.
Theory into practice. College of Education, The Ohio State University, 43, 4,
Goodwin, C. (2000). Action and embodiment within situated human interaction. En Journal of Pragmatics, 32, 1489-1522.
Goodwin, C. (2007). Enviroment Coupled Gestures. En Duncan, S Cassell, J. y Elena Levy (Eds.) Gesture and the Dinamic Dimension of Language. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Gumperz, J. (1982). The linguistic bases of communicative competence. En D. Tannen (Ed.) Analyzing discourse: text and talk. Washington: Geogetown University Press.
Gumperz, J. (1984). Communicative competence revisited. En D. Schiffrin (Ed.), Meaning, form and use in context: Linguistic applications (pp. 278-289). Washington: Georgetown University Press.
Hudson, J. A. (2002). “Do you know what we’re going to do this summer?”: Mothers' talk to preschool children about future events. Journal of Cognition and Development, 3(1), 49-71.
Hudson, J. A. (2006). The development of Future Time Concepts throught Mother- Child Conversation. Merrill-Palmer Quarterly, 52, 70-95.
McNeill, D. (1985) So you think gestures are nonverbal? Psychological Review, 92, 3, 350-371.
Mondada, L. & Pekarek, S. (2001) Interactions acquisitionnelles en contexte. Perspectives théoriques et enjeux. En Le Français dans le Monde: recherches et application, (pp. 107-142). París: Cle Interantional.
Nelson, K. (1996). Language in cognitive development. The emergence of the mediated mind. Nueva York: Cambridge University Press.
Nelson, K. (2007). Young minds in social worlds: Experience, meaning, and memory. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Nussbaum, L. (2001) El discurso en el aula de lenguas extranjeras. En Nussbaum, L. y Bernaus, M. (Eds.) Didáctica de la lengua extranjera en la ESO. Madrid: Síntesis.
Pekarek, S. (2006). Conmpétence et langage en action. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée, 84, 9-45.
Rosemberg, C. R. (1999). La conversación en el aula. El discurso como andamiaje. Revista del Instituto de Ciencias de la Educación, UBA, 15, 47-57.
Rosemberg, C. (2008) El lenguaje y el juego en la educación infantil. En Sarlé, P. (coord.) Enseñar en clave de juego. Enlazando juegos y contenidos. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Roth, W-M. (2001) Gestures: Their Role in Teaching and Learning. Review of Educational Research, 17, 3, 365-392.
Sarlé, P (2001) Juego y aprendizaje escolar: los rasgos del juego en la educación infantil. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Sacks, H. Schegloff, E. A. y G. Jefferson (1974) A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, Nº 50, 696-735.
Seidman, S., Nelson, K., & Gruendel, J. (1986). Make believe scripts: The transformation of ERs in fantasy. En K. Nelson (Ed.), Event knowledge: Structure and function in development (pp. 161–187). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Singer, M. A y S. Goldin-Meadow (2005) Children learn when their teacher´s gestures and speech differ. Psychological Science, 16, 2, 85-89.
Strauss, A. L., Corbin, J. (1991). Basics of qualitative research. Newbury Park - London - New Delhi: Sage.
Tusón, A. (1995). Análisis de la conversación. Barcelona: Ariel.
Vigotsky, L. S. (1964). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Editorial Lautaro.
Vigotsky, L. S. (2009) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Crítica.