Language Teaching for Adult Migrants in Catalonia: A Conversation between Laura Navarro and Alfons Formariz

Authors

  • Laura Navarro Lara Universitat de Vic. Membre independent d’ACOF
  • Denise Paola Holguín Vaca Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

This article presents a conversation between two experienced educators in the field of language instruction and literacy for adult migrants within the Catalan context. The interlocutors are Alfons Formariz, an educator with a long career dedicated to adult education in the context of migration, and Laura Navarro, a language teacher and literacy educator with experience as the coordinator of linguistic integration programs in the third sector. Their dialogue offers valuable insights into the past, present, and future of language and literacy education for adults, exploring the main challenges, advances, and needs of this educational task.

Keywords

Language education, Migration, Literacy, Education for adults, Second language education for adults

References

Beacco, J., Krumm, H., Little, D., & Thalgott, P. (2017). The linguistic integration of adult migrants: Some lessons from research / L’intégration linguistique des migrants adultes: Les enseignements de la recherche. De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110477498

Bryers, D., Winstanley, B., & Cooke, M. (2013). Whose integration? En D. Mallows (Ed.), Language issues in migration and integration: Perspectives from teachers and learners (pp. 21-34). British Councill. https://doi.org/10.1080/14708477.2013.804538

Cáceres Serrano, P., Baleriola Escudero, E., Jiménez Vargas, F., Lamas, M., & Lalueza, J. L. (2022). Migración en entornos educativos: La necesidad de un abordaje complejo. Edi-torial. Psicoperspectivas, 21(1).

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1-fulltext-2654

Consell d'Europa (2022). Reference guide on literacy and second language learning for the linguistic integration of adult migrants (LASLLIAM).

https://rm.coe.int/prems-008922-eng-2518-literacy-and-second-language-learning-couv-texte/1680a70e18

Departament d'Educació. (2024, febrer 28). Procés de debat i definició del futur de l’educació al llarg de la vida. XTEC.

https://projectes.xtec.cat/xarxadults/portada/proces-de-debat-i-definicio-del-futur-de-leducacio-al-llarg-de-la-vida/

Lanza Elvir, M. L., & Flores López, W. O. (2017). Comunidades de aprendizaje: Una perspec-tiva de la educación inclusiva. Revista Universitaria Del Caribe, 17(2).

https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/caribe/article/view/2861

Moglı, M., Kalbenı, S., & Stergıou, L. (2019). “The teacher is not a magician”: Teacher train-ing in Greek reception facilities for refugee education. International E-Journal of Edu-cational Studies, 4(7), 42-55. https://doi.org/10.31458/iejes.605255

Simpson, J. (Ed.). (2015). Adult language education and migration: Challenging agendas in policy and practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315718361

Villalba, F. (2019). Inmigración y enseñanza a adultos (Immigration and adult language teaching). En J. Muñoz-Basols, E. Gironzetti, & M. Lacorte (Eds.), The Routledge handbook of Spanish language teaching: Metodologías, contextos y recursos para la enseñanza de español L2 (pp. 463-476). Routledge.

Author Biographies

Laura Navarro Lara, Universitat de Vic. Membre independent d’ACOF

Professora de català i castellà amb experiència en acollida lingüística i migracions. Té un Màster en Antropologia Cultural, amb l’especialització en migracions (UAB). Ha treballat com a coordinadora de programes al tercer sector i actualment és docent a la Uvic i CIEE Barcelona, mantenint el seu compromís amb la formació d’adults migrats.

Denise Paola Holguín Vaca, Universitat Autònoma de Barcelona

Investigadora postdoctoral (programa Margarita Salas) al grup GREIP. La seva feina se centra en l’ensenyament de llengües en contextos de migració, amb un èmfasi particular en la formació docent i l’ensenyament de llengües des d’enfocaments crítics i decolonials en l’educació no formal de llengües per a persones adultes.

Published

2024-12-19

How to Cite

Navarro Lara, L., & Holguín Vaca, D. P. (2024). Language Teaching for Adult Migrants in Catalonia: A Conversation between Laura Navarro and Alfons Formariz. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 17(4), e1448. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1448

Downloads