Punctuation and information structure

Authors

Abstract

Although academic works insist that the value of punctuation is primarily organizational and only marginally encodes phonetic aspects, in the field of informational structure we find a paradigmatic example of using punctuation to encode intonation. However, unlike interrogative, imperative, or exclamation marks, the coding of topic or focus does not have a specific sign, but uses a comma, which causes confusion. In this article I review the main informative functions of Catalan and the constructions that codify them as a previous step to understand the role of punctuation in its spelling. Based on this description, I make a proposal for the organization of content in the classroom that improves the efficiency not only of punctuation, but also of the global understanding of the phenomena involved.

Keywords

topic, focus, prosody, punctuation, information structure

References

Acadèmia Valenciana de la Llengua (2006): Gramàtica Normativa Valenciana, València: Publicacions de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

Atienza Cerezo, Encarna i López Ferrero, Carmen (2000): “Puntuació i processos de composició”, Articles de Didàctica de La Llengua i de La Literatura, 20, pp. 59-73.

Beneroso, Laura (2013): “La puntuación como contenido significativo en la enseñanza y el aprendizaje de la sintaxis. Propuesta didáctica y confirmación experimental”, a Baralo, M.; Ainciburu, M. C. i González Sagardoy, B. (eds.), Actas del I Congreso Internacional Nebrija en Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas [En camino hacia el plurilingüismo: 28-30 de septiembre de 2012], vol. 1, Madrid: Nebrija Procedia, pp. 175-88.

Brunetti, Lisa; Mayol, Laia i Villalba, Xavier (2020): “Bridging Strength, Monotonicity, and Word Order Choices in Catalan”, Discourse Processes, Routledge, 57/8, pp. 703-724. https://doi.org/10.1080/0163853X.2020.1768623.

Busquets, Joan (2009): “La puntuació als textos dels alumnes de secundària. Una intervenció didàctica", Articles de Didàctica de La Llengua i de La Literatura, 48, pp. 78-95.

Fabra, Pompeu (2009): Obres completes. Vol. 7: Converses filològiques, a cura de J. Rafel, J. Argenter, J. Murgades, M. Toldrà i A. Tobella, Barcelona: Proa, Edicions 3i4 i Editorial Moll.

Forcadell, Montserrat (2013): “La sintaxi catalana en procés de canvi: la desaparició de la dextralocació en el català de TV3”, Estudis Romànics, 35, pp. 401-414. https://doi.org/10.2436/20.2500.01.134.

Forcadell, Montserrat (2015): “Seqüències no desaccentuables en català: prosòdia aliena en el català de TV3”, Estudis Romànics, 37, pp. 67-84. https://doi.org/10.2436/20.2500.01.167.

Institut d’Estudis Catalans (2016): Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.

Jané, Albert (2003): “L’ús de la coma en les dislocacions”, Llengua nacional, 43, pp. 17-17.

Nogué, Neus (2014) “Puntuació i entonació”, En altres paraules [blog], 19/02/2014 <http://en-altres-paraules.blogspot.com/2014/02/puntuacio-i-entonacio.html > [consultat el 09/12/2021].

Planas-Morales, Sílvia i Villalba, Xavier (2013): “The right periphery of interrogatives in catalan and spanish: Syntax/prosody interactions”, Catalan Journal of Linguistics, 12/2013, pp. 193-217. https://doi.org/10.5565/rev/catjl.72

Real Academia Española (2010a): Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa.

Real Academia Española (2010b): Ortografía de la lengua española, Madrid: Espasa.

Sanz, Glòria (2000): “Ensenyar a puntuar a l’ESO. Suggeriments des de la pràctica”, Articles de Didàctica de La Llengua i de La Literatura, 20, pp. 76-87.

Sedano, Mercedes (2013): “La dislocación a la derecha en el español escrito”, Spanish in Context, 10/1, pp. 30-52. https://doi.org/10.1075/sic.10.1.02sed.

Solà, Joan i Pujol, Josep Maria (2011): Ortotipografia: Manual de l'autor, l'editor i el dissenyador gràfic, Barcelona: Educaula.

Vallduví, Enric (2008): “L’oració com a unitat informativa”, a Solà, J.; Lloret, M.-R.; Mascaró, J. i Pérez Saldanya, M. (eds.), Gramàtica del català contemporani, Barcelona: Empúries, pp. 1221-1279.

Villalba, Xavier (2011): “A quantitative comparative study of right-dislocation in Catalan and Spanish”, Journal of Pragmatics, 43/7, pp. 1946-1961. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2011.01.002.

Villalba, Xavier i Laia Mayol (2013): “Right-dislocation in Catalan: Tails, Polarity and Activation”, International Review of Pragmatics, 5/1, pp. 87-117. https://doi.org/10.1163/18773109-13050104.

Published

2023-12-22

Downloads