La puntuació i l’estructura informativa

Autors/ores

Resum

Encara que les obres acadèmiques insisteixen que el valor de la puntuació és principalment organitzatiu i només marginalment una codificació d’aspectes fonètics, en l’àmbit de l’estructura informativa trobem un exemple paradigmàtic de l’ús de la puntuació per codificar l’entonació. No obstant això, a diferència de les marques de la modalitat interrogativa, imperativa o exclamativa, la codificació del tema o el focus no té un signe específic, sinó que fa servir la coma, cosa que provoca confusions. En aquest article repasso les principals funcions informatives del català i les construccions que les codifiquen com a pas previ per entendre el paper de la puntuació en el seu marcatge ortogràfic. A partir d’aquesta descripció, avanço una proposta d’organització dels continguts a l’aula que faci més eficient no només la puntuació, sinó la comprensió global dels fenòmens implicats.

Paraules clau

tema, focus, prosòdia, puntuació, estructura informativa

Referències

Acadèmia Valenciana de la Llengua (2006): Gramàtica Normativa Valenciana, València: Publicacions de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

Atienza Cerezo, Encarna i López Ferrero, Carmen (2000): “Puntuació i processos de composició”, Articles de Didàctica de La Llengua i de La Literatura, 20, pp. 59-73.

Beneroso, Laura (2013): “La puntuación como contenido significativo en la enseñanza y el aprendizaje de la sintaxis. Propuesta didáctica y confirmación experimental”, a Baralo, M.; Ainciburu, M. C. i González Sagardoy, B. (eds.), Actas del I Congreso Internacional Nebrija en Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas [En camino hacia el plurilingüismo: 28-30 de septiembre de 2012], vol. 1, Madrid: Nebrija Procedia, pp. 175-88.

Brunetti, Lisa; Mayol, Laia i Villalba, Xavier (2020): “Bridging Strength, Monotonicity, and Word Order Choices in Catalan”, Discourse Processes, Routledge, 57/8, pp. 703-724. https://doi.org/10.1080/0163853X.2020.1768623.

Busquets, Joan (2009): “La puntuació als textos dels alumnes de secundària. Una intervenció didàctica", Articles de Didàctica de La Llengua i de La Literatura, 48, pp. 78-95.

Fabra, Pompeu (2009): Obres completes. Vol. 7: Converses filològiques, a cura de J. Rafel, J. Argenter, J. Murgades, M. Toldrà i A. Tobella, Barcelona: Proa, Edicions 3i4 i Editorial Moll.

Forcadell, Montserrat (2013): “La sintaxi catalana en procés de canvi: la desaparició de la dextralocació en el català de TV3”, Estudis Romànics, 35, pp. 401-414. https://doi.org/10.2436/20.2500.01.134.

Forcadell, Montserrat (2015): “Seqüències no desaccentuables en català: prosòdia aliena en el català de TV3”, Estudis Romànics, 37, pp. 67-84. https://doi.org/10.2436/20.2500.01.167.

Institut d’Estudis Catalans (2016): Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.

Jané, Albert (2003): “L’ús de la coma en les dislocacions”, Llengua nacional, 43, pp. 17-17.

Nogué, Neus (2014) “Puntuació i entonació”, En altres paraules [blog], 19/02/2014 <http://en-altres-paraules.blogspot.com/2014/02/puntuacio-i-entonacio.html > [consultat el 09/12/2021].

Planas-Morales, Sílvia i Villalba, Xavier (2013): “The right periphery of interrogatives in catalan and spanish: Syntax/prosody interactions”, Catalan Journal of Linguistics, 12/2013, pp. 193-217. https://doi.org/10.5565/rev/catjl.72

Real Academia Española (2010a): Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa.

Real Academia Española (2010b): Ortografía de la lengua española, Madrid: Espasa.

Sanz, Glòria (2000): “Ensenyar a puntuar a l’ESO. Suggeriments des de la pràctica”, Articles de Didàctica de La Llengua i de La Literatura, 20, pp. 76-87.

Sedano, Mercedes (2013): “La dislocación a la derecha en el español escrito”, Spanish in Context, 10/1, pp. 30-52. https://doi.org/10.1075/sic.10.1.02sed.

Solà, Joan i Pujol, Josep Maria (2011): Ortotipografia: Manual de l'autor, l'editor i el dissenyador gràfic, Barcelona: Educaula.

Vallduví, Enric (2008): “L’oració com a unitat informativa”, a Solà, J.; Lloret, M.-R.; Mascaró, J. i Pérez Saldanya, M. (eds.), Gramàtica del català contemporani, Barcelona: Empúries, pp. 1221-1279.

Villalba, Xavier (2011): “A quantitative comparative study of right-dislocation in Catalan and Spanish”, Journal of Pragmatics, 43/7, pp. 1946-1961. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2011.01.002.

Villalba, Xavier i Laia Mayol (2013): “Right-dislocation in Catalan: Tails, Polarity and Activation”, International Review of Pragmatics, 5/1, pp. 87-117. https://doi.org/10.1163/18773109-13050104.

Publicades

22-12-2023

Descàrregues