When we bring the sequence to class: L’aspecte lexic a la carte. A sequence for the work of verbal wealth in written productions
Abstract
This paper presents the application in the classroom of a proposed sequence made by Isabel Crespí and Ares Llop about the study of lexical aspect in the second stage of Secondary School Studies as a tool to facilitate the enrichment of vocabulary and the dynamicity of learners' written descriptions. After a description of the proposed, then a critical review is carried out with the aim of validating a possible adaptation to the current curricular framework in terms of the learning scenario. Following stage focuses on its implementation in the classroom and is reviewed, commenting on the strong points and some possible improvements. The last part, annexes are included with a proposal for the translation into Spanish.
Keywords
lexical aspect, learning situation, metalinguistic reflection, descriptive texts, vectorReferences
Álvarez Angulo, T. (1999): “La descripción en la enseñanza de la lengua”, Didáctica de la lengua y literatura 11, pp. 15-42.
Asociación de Academias de la Lengua Española (2019): Glosario de términos gramaticales. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Bosque, I. y Gallego, Á. (2016): “La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática”, RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada Concepción 54(2), pp. 63-83. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832016000200004
Camacho, J. (2018): Introducción a la sintaxis del español. Cambridge: Cambridge University Press.
Camps, A. y Ribas, T. (coords.) (2017): El verbo y su enseñanza. Hacia un modelo de enseñanza de la gramática basada en la actividad reflexiva. Barcelona: Octaedro.
DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica. DOGC Núm. 8762-29.9.2022: https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8762/1928585.pdf
De Miguel, E. (1999): “El aspecto léxico”, en Bosque, I. y Demonte, V. (eds.), Gramática Descriptiva de la Lengua Española. Madrid: Espasa Calpe.
Di Tullio, Á. (2010): Manual de gramática del español. Buenos Aires: Waldhuter.
García, D.; Hernández, H. y Sinner, C. (eds). Clases y categorías en la semántica del español y sus interfaces. Berlín/Boston: De Gruyter.
Ginebra, J. y Montserrat, A. (2009): Diccionari d’ús dels verbs catalans. Barcelona: Educaula.
Institut d’Estudis Catalans (2016): Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.
Llopis-García, R.; Real, M. y Ruíz, J. P. (2012): Qué gramática enseñar, qué gramática aprender. Madrid: Edinumen.
Marqueta, B. (2023): La reflexión sintáctica. Teoría y práctica para la docencia. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Milian, M. y Camps, A. (2000): El papel de la actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura. Rosario: Homo Sapiens ediciones.
Morimoto, Y. (1998): El aspecto léxico: Delimitación. Madrid: Arco/Libros.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2009): Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa Calpe.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2019): Glosario de términos gramaticales. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Robinson, P. (ed.) (2011): La dimensión cognitiva en la enseñanza de lenguas. Madrid: Edinumen.
Vázquez, G.; Fernández, A. y Martí, M. A. (2000): Clasificación verbal. Alternancias de diátesis. Lleida: Universitat de Lleida
Published
Downloads
Copyright (c) 2023 Silvia Rodríguez Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.