The Reelaboration of the Myth as Appropriation of the Andean Memory in Baladas Peruanas by González Prada

Authors

Abstract

In this article, it is hypothesized that from the implementation of the myth element within the composition of the poetic pieces of Baladas peruanas, there is an appropriation of the Andean memory. That is to say, through textualization strategies such as the dedication, the citation and the epigraph, Prada legitimates in Baladas peruanas a mythical way of thinking the world and inserts it within a context of greater roots like the Western European. To this end, firstly, communicating vessels between Garcilaso de la Vega's Comentarios reales and Baladas peruanas, from which the element of the myth is rescued, are reused and recreated in a plastic, new and autonomous manner, preserving the matrix of the prehispanic myths. In this way, the textual subject appropriates elements of the Andean culture and its way of seeing the world at a structural and semantic level which becomes an authentication and universalization in a valid and different way of conceiving History.

Keywords

Textualization Strategies, Peruvian Ballads, Peruvian Literature, Myth, Andean Memory

References

Bibliografía primaria

CHÉNIER, André. (1872), Poésies. Paris, Charpentier. Consultado en: https://books.google.es/books?id=6_ozAQAAIAAJ&q=L´INVENTION+de+Chenier&dq=L´INVENTION+de+Chenier&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwiYvrGCu6biAhXRyYUKHTBfAEYQ6AEIKjAA (19/05/2019).

GARCILASO DE LA VEGA, Inca (1995), Comentarios reales. México, Fondo de Cultura Económica, tomo 1 y 2.

GONZÁLEZ PRADA, Manuel (1985), Baladas peruanas en Obras. Lima, Ediciones COPE.

DE GÓMARA, F. L. (1954), Historia general de las Indias (Vol. 2). Biblioteca Cervantes Virtual. Consultado en: www.cervantesvirtual.com/obra-visor/historia-general-de-las-indias--0/html/ (10/08/2018).

Bibliografía secundaria

ELIADE, Mircea (1981), Lo sagrado y lo profano. Barcelona, Guadarrama/Punto Omega.

ESPINO RELUCÉ, Gonzalo (1999), Imágenes de inclusión andina. Literatura peruana del XIX. Lima, Instituto de Investigación Humanística.

ESPINO RELUCÉ, Gonzalo (2010), “Manuel González Prada, poesía y poesía indigenista”, en El porvenir nos debe una victoria: la insólita modernidad de Manuel González Prada. (edición de Thomas Ward) Lima, Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, pp.291-292.

FERNÁNDEZ COZMAN, Camilo (2014), “La poesía de Manuel González Prada: entre la Ortometría y Minúsculas”, consultado en: http://camilofernande.blogspot.com/2006/12/la-poesa-de-manuel-gonzlez-prada-entre_25.html (17/05/2019).

LINO SALVADOR, Eduardo (2013), El Estudio del código métrico-rítmico en González Prada, Eguren y Valdelomar. Tesis para optar el grado de Magister en la UNMSM. Lima, Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

ORTIZ RESCANIERE, Alejandro (1973), De Adaneva a Inkarri. Una visión indígena del Perú. Lima, Retablo de papel.

OXFORD UNIVERSITY PRESS (2019) “Mito”. Consultado en: https://es.oxforddictionaries.com/definicion/mito (19/05/2019).

TAUZIN CASTELLANOS, Isabelle (2004), “Prólogo” en GONZÁLEZ PRADA, Manuel. Baladas. Lima, PUCP, pp.7-16.

WARD, Thomas (2009), Buscando a la nación peruana. Lima: Horizonte.

Author Biography

Evelyn Isamar Huarcaya Gutierrez, Universidad Nacional Mayor de San Marcos/ Universidad de Extremadura

Bachiller en Literatura. Actualmente cursa la Maestría en Literatura en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú) y la Maestría en Investigación en Humanidades en la Universidad de Extremadura (España). Ha participado en calidad de ponente en el II Congreso Internacional Interdisciplinario La poesía de las Américas/ Las Américas en la poesía 2016, XII Jornadas Andinas de Literaturas Latinoamericanas Costa Rica 2017, XXIII Coloquio de Estudiantes de Literatura, Lima 2018, III Coloquio Internacional de Estudios sobre culturas originarias de América, Cuba 2018, Coloquio de Literatura, política y educación. Homenaje a Teresa González de Fanning Lima 2018, entre otros. A su vez ha publicado en la plataforma del Ministerio de Cultura del Perú, artículos como «Un taller para ponerte en la piel del otro: “Arte para la [de]transformación” del Colectivo C.H.O.L.O.»,  «Arte y el desarrollo intra e intercultural: la experiencia de la Asociación Ayllu Yupaychay» y « ¿Se puede vivir de y para la literatura? Posiciones en debate».

 

Published

2019-06-15

Downloads