Microhistory of the Crime Fiction. Political Typologies of the Latin American Detective

Authors

  • Bernat Garí Barceló Universitat de Barcelona

Abstract

The literary detective adopts different political forms and variants throughout history. The political narrative of the 19th century is etched in a biopolitical mould, and it is the product of a theoretical and social reflection about the new dynamics of the modern man in the big city. The hard-boiled variety, as outlined by Hammet and Chandler, and the reformulations caused by it, responds to a reformist pattern, exhausted the assumptions of Orthodox Marxism and the possibility of a total break. Lastly, the anti-detective fiction is written along experimental lines and it is potentially depoliticized. I will try to explain it summarily in the lines that follow through some particular examples.

Keywords

detective, biopolítica, democracia, comunitarismo.

References

BENJAMIN, W. (1972), Iluminaciones II. Baudelaire. Un poeta en el esplendor del capitalismo. Madrid: Taurus.

BOLAÑO, R. (2004), 2666. Barcelona: Anagrama.

BOLAÑO, R. (2006), Llamadas telefónicas. Barcelona: Anagrama.

BORGES, J.L. (1979), “El cuento policial”. En Borges oral. Buenos Aires: Emecé & Editorial Belgrano.

BORGES, J.L. (2008), Ficciones. Madrid: Alianza Editorial.

BUENO, G. (2001), “La nostalgia de la barbarie, como antiglobalización”. En ZERZAN, J.: El malestar en el tiempo. Vitoria: Ikusager.

CASTANY, B. (2006), “Reformulación escéptica del género policial en la obra de Jorge Luis Borges”. Tonos digital. Revista electrónica de estudios filológicos, núm. 11, s.p.

CHANDLER, R. (1980), El simple arte de matar. Barcelona: Brugera.

CORCUFF, P. (2014), “Novela policial, filosofía y sociología crítica: referencias problemáticas”. Cultura y representaciones sociales, vol. 8, núm. 16, s.p.

CROUCH, C. (2004), Posdemocracia. Madrid: Taurus.

DOMINGO ARGÜELLES, J. (1990), “El policíaco mexicano: un género hecho con un autor y terquedad (entrevista con Paco Ignacio Taibo II)”. Tierra adentro, núm. 49, s.p.

FERNÁNDEZ GONZALO, J. (2011), Filosofía zombie. Barcelona: Anagrama.

FOUCAULT, M. (2006), Seguridad, territorio, población. México: Fondo de Cultura Económica.

FOUCAULT, M. (1980), Microfísica del poder. Madrid: Las Ediciones de la Piqueta.

GIARDINELLI, M. (2002), Luna caliente. Madrid: Alianza Editorial.

KRACAUER. S. (2010), La novela policial. Un tratado filosófico. Barcelona: Paidós.

LYOTARD, J. F. (2006), La condición postmoderna. Madrid: Cátedra.

LIPOVETSKY, G. (2015), La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

MARTÍN CEREZO, I. (2006), Poética del relato policíaco. Murcia: Universidad de Murcia.

MENDOZA, M. (2010), Buda blues. Barcelona: Seix Barral.

PIGLIA, R. (2014), Crítica y ficción. Barcelona: Penguin Random House.

RANCIÈRE, J. (2006), Política, policía, democracia. Chile: Editorial Lom.

SAVATER, F. (1997), «El asesino sin huellas». En La infancia recuperada, Madrid, Alianza.

TAIBO II, P. I. (2001), Sintiendo que el campo de batalla. México: Txalaparta.

Published

2019-07-15

Downloads