The adefesio poetics in Ena Lucía Portela's works
Abstract
In this essay I study three short stories: “El sueño secreto de Cenicienta”, “Un loco dentro del baño” and “Al fondo del cementerio”, where it is evident what I use to call the “poética del adefesio”, which is the exacerbation of the rarity. Related to this aspect, I analyze how these short stories manage the contradiction between the characters belonging to this category and those belonging to normality, as well as the relationship between the author and her model reader.Keywords
strange character, conflict, reader, narratorReferences
ÁLVAREZ OQUENDO, Saylín (2010), “‘No me hagas preguntas capciosas’: Conspirando con Ena Lucía Portela”. Consultado en <http://www.habanaelegante.com/Fall_Winter_2010/Entrevista_Portela.html> (10 de agosto de 2014).
ARAÚJO, Nara (2003), “Erizar y divertir: la poética de Ena Lucía Portela”, en Diálogos en el umbral. Santiago de Cuba, Editorial Oriente.
CAMPUZANO, Luisa (2004), “Literatura de mujeres y cambio social: narradoras cubanas de hoy”, en Las muchachas de La Habana no tienen temor de Dios. Escritoras cubanas (s. XVIII-XXI). La Habana, Ediciones Unión.
PORTELA, Ena Lucía (2009), El viejo, el asesino, yo y otros cuentos. Doral FL, Stockcero.
VALLE INCLÁN, Ramón del (1985), Luces de Bohemia, en Romance de Lobos y otras obras. La Habana, Editorial Arte y Literatura.
Published
Downloads
Copyright (c) 2014 Mayerín Bello

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.