Salvador Dalí entre el surrealisme i la natura. El reciclatge d’allò aliè com a procés de creació

Autors/ores

Resum

La Nature va ser una cèlebre revista francesa de divulgació científica que va començar a publicar-se el 1873. Aquesta publicació va esdevenir un referent per als surrealistes, que la van utilitzar com a model per al disseny de La Révolution surréaliste (1924-1929) i se’n van aprofitar per confeccionar les seves produccions, tant literàries com plàstiques. Dalí no va ser menys i, a partir de 1933, trobem diverses imatges procedents d’aquest setmanari. El pintor català se’n serveix de diferents maneres. Les introdueix en les seves obres a tall de papiers collés, les trasllada a les seves pintures copiant-les o simplement les utilitza com a il·lustracions dels seus textos literaris. Amb La Nature Dalí també va poder instruir-se sobre les il·lusions òptiques, les figures dobles o els paisatges antropomòrfics. Aprofitarem aquest article per comentar la manera que Dalí tenia de treballar a partir del material aliè, una cosa que la postmodernitat va entendre perfectament com un exercici legítim d’intertextualitat, però que no sempre va ser així, ja que quan feia pocs anys que havia tornat a Espanya, després de l’exili americà, Dalí va ser acusat de plagiari pel fet d’apropiar-se de les imatges d’altres artistes.

 

Paraules clau

Salvador Dalí, surrealisme, La Nature, plagi, processos de creació, Max Ernst

Publicades

28-12-2020

Descàrregues