Introduction: Language Education for Adults in Migration Contexts

Authors

Abstract

Faced with the challenges posed by language education for adult migrants in Spain, this special issue seeks to address the main tensions, opportunities, and challenges arising in this educational field from various perspectives. Through six contributions, it reflects on key aspects such as affective literacy, teachers' approaches to interculturality, interinstitutional and cross-sector collaboration, linguistic ideologies in non-formal contexts, musical aptitude for developing reading skills, and the potential of tools like the LASLLIAM reference guide to advance inclusive policies for non-literate students. Additionally, the final dialogue between two educators with diverse trajectories offers a critical and enriching perspective on the progress and challenges in teaching languages to adult migrants in Catalonia.

Keywords

Migration, Teaching additional languages, Adult education, Literacy education

References

Comisión Europea (2020). Plan de acción sobre integración e inclusión 2021-2027.

https://home-affairs.ec.europa.eu/system/files_en?file=2020-11/action_plan_on_integration_and_inclusion_2021-2027.pdf

Dervin, F. (2016). Interculturality in education: A theoretical and methodological toolbox. Palgrave Macmillan.

Holloway, S. M., & Gouthro, P. A. (2020). Using a multiliteracies approach to foster critical and creative pedagogies for adult learners. Journal of Adult and Continuing Education, 26(2), 203-220. https://doi.org/10.1177/1477971420913912

Llorente Puerta, M. J. (2018). 25 años del español (L2/LE) para inmigrantes. Boletín de la Asociación para la Enseñanza de Español como Lengua Extranjera (ASELE), 58, 43-65.

Naciones Unidas (2018). Pacto mundial para una migración segura, ordenada y regular. Recu-perado de https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n18/452/03/pdf/n1845203.pdf

Roca, M., Hernández, S., & Villalba Martínez, F. (2007). Publicación de las propuestas de Alicante para la enseñanza de segundas lenguas a inmigrantes. Universidad de Alcalá, Área de Lingüística General. http://hdl.handle.net/10017/24607

Tudela-Isanta, A., & Andújar-Moreno, O. (2023). La enseñanza de español a personas refu-giadas y desplazadas. Revisión de alcance. Journal of Spanish Language Teaching. https://doi.org/10.1080/23247797.2023.2282855

Villalba, F. (2019). Inmigración y enseñanza a adultos (Immigration and adult language teaching). En J. Muñoz-Basols, E. Gironzetti, & M. Lacorte (Eds.), The Routledge handbook of Spanish language teaching: Metodologías, contextos y recursos para la enseñanza de español L2 (pp. 463-476). Routledge.

Villalba Martínez, F., Hernández, M., Ríos, A., & Sánchez Mesa, D. (2004). Manifiesto de Santander: La enseñanza de segundas lenguas a inmigrantes y refugiados. Linred: Lin-güística en la Red, 2, 1-6.

Author Biography

Denise Paola Holguín Vaca, Universitat Autònoma de Barcelona

Investigadora postdoctoral (programa Margarita Salas) en el grupo GREIP. Su trabajo se centra en la enseñanza de lenguas en contextos de migración, con un énfasis particular en la formación docente y la enseñanza de lenguas desde enfoques críticos y decoloniales en la educación no formal de lenguas para adultos.

Published

2024-12-19

How to Cite

Holguín Vaca, D. P. (2024). Introduction: Language Education for Adults in Migration Contexts. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 17(4), e1457. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1457

Downloads