Exploring Publication Patterns in Academic Journals in Language Education: A Statistical Analysis with a Special Focus on Bellaterra Journal

Authors

  • Javier Matos Palacios Universidad de Extremadura
  • José Soto Vázquez Universidad de Extremadura

Abstract

This paper carries out a statistical-comparative analysis of four journals: Bellaterra Journal, Porta Linguarum, ELIA and Tejuelo, with a special focus on Bellaterra, as it is an idiosyncratic journal in the field, since it only publishes texts by undergraduate and master's degree students, doctoral students and five years postdoctoral students (with the exception of an invited article by a senior researcher in each issue). The analysis is based on 14 different variables and constitutes a review of the articles published in the period from 2009 (year of foundation of the first of them, Bellaterra Journal) to 2021 to find out authors, fields, languages or degree of internationalisation. All this is carried out bearing in mind different ideas from different authors about research in Language and Literature Didactics, about its importance and about the path it should follow.

Keywords

Bibliometric statistical analysis, Academic journals, Didactics of language and literature, Educational research

References

Bombini, G. (2018). Didáctica de la Lengua y la Literatura: entre la intervención y la investi-gación. Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language and Literature, 11(4), 5-20. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.784

Cano Belmonte, M. (2011). Análisis de género y productividad científica de profesoras. Cua-dernos de Gestión de Información, 1, 29-34.

Climent, A. M., & Vidal, P. G. (2021). Gamificación y TIC en la formación literaria. Una propuesta didáctica innovadora en Educación Secundaria. Didáctica. Lengua y Litera-tura, 33, 109-120. https://doi.org/10.5209/DIDA.77660

Davies, A. (2018). From reviews of the first edition. Edinburgh University Press.

Del Mazo de Unamuno, M. (2010). Ciencia lingüística y didáctica de la lengua [entrada de blog]. Qué hacer con la lengua. http://quehacerconlalengua.blogspot.com.co/2010/10/tema-1-didactica-de-la-lengua.html

Gálvez, I (1994). La evolución de la enseñanza primaria en España: organización de la etapa y programas de estudio. Tendencias Pedagógicas, 1, 75-86.

González, A. D. (2022). Propuesta didáctica de sintaxis para futuros maestros de primaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 34, 49-58. https://doi.org/10.5209/DILL.81347

Haba-Osca, J., Osca-Lluch, J., & González-Sala, F. (2019). Spanish scientific production in literature through a gender perspective in the web of science (1975-2017). Investiga-ción Bibliotecológica, 33(79), 35-50. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.79.57996

Haba Osca, J., Peredo Hernández, J., & Osca-Lluch, J. (2014). El consumo de información en didáctica de la lengua y la literatura. En M. T. Tortosa Ybáñez, J. D. Álvarez Teruel & N. Pellín Buades (Coords.). XII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad. Universidad de Alicante. Vicerrectorado de Estudios, Formación y Calidad: Instituto de Ciencias de la Educación ICE).

López de Parra, M. L., Córdoba Beltrán, M. A., Segura Castro, M. H., & Polanía Muñoz, J. T. (2017). Desarrollo investigativo en Didáctica de la Lengua y la Literatura (2010-2015). Actualidades Pedagógicas, 69, 49-79. https://doi.org/10.19052/ap.3639

López Valero, A., Encabo Fernández, E., & Jerez Martínez, I. (2016). Consideraciones docen-tes e investigadoras para la Didáctica de la literatura en Educación Infantil y en Edu-cación Primaria. Lenguaje y Textos, 43, 7-14. https://doi.org/10.4995/lyt.2016.5820

Markina, E., & Mollá, A. G. (2022). The effect of a teacher-centred and learner- centred ap-proach on students’ participation in the English classroom. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 15(3), e1007. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1007

Nikleva, D., & Cortina Pérez, B. (2014). La producción científica actual en Didáctica de la Lengua y la Literatura en revistas españolas. Porta Linguarum, 21, 281-299. 10.30827/Digibug.30495

Nogueroles, E. E. N., & Ruiz-Cecilia, R. (2022). La interferencia de la L1 inglés en la produc-ción escrita de ELE: estudio basado en un corpus informatizado de aprendices. Didác-tica. Lengua y Literatura, 34, 109-122. https://doi.org/10.5209/DILL.81354

Osorio Madrid, R. (2008). La educación superior en México desde la mirada de la revista Perfiles Educativos. Perfiles Educativos, 30(122), 109-127.

Quiles Cabrera, M. del C. (2013). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. Alabe. Revista de Investigación Sobre Lectura y Escritura, 7. https://doi.org/10.15645/alabe.2013.7.13

Reyes, C. (2022). Más allá de los límites escolares: aprendizajes lingüísticos del alumnado de origen inmigrante. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 15(2), e1127. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1127

Rojo, E. D. L. M. (2022). Preliminares: análisis estadístico descriptivo de la evolución de la revista “Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura”. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 36, 1-39. https://doi.org/10.17398/1988-8430

Ruiz-Corbella, M., Galán, A., & Diestro, A. (2014). Las revistas científicas de Educación en España: evolución y perspectivas de futuro. RELIEVE, 20(2), 1-27. https://doi.org.10.7203/relieve.20.2.4361

Santos Rego, M. A., & Fernández-Ríos, L. (2016). El factor de impacto y el futuro de las re-vistas académicas. El riesgo de patologización. Innovación Educativa, 16(72), 17-24.

Author Biographies

Javier Matos Palacios, Universidad de Extremadura

Investigador de la Facultad de Formación del Profesorado, en la Universidad de Extremadura, más concretamente en la ciudad de Cáceres. Grado en Magisterio Educación Primaria con el itinerario de Lenguas Extranjeras (inglés) y Máster de Investigación en Ciencias Sociales, dentro de la especialidad de Educación.

José Soto Vázquez, Universidad de Extremadura

Es profesor titular de Didáctica de la Lengua y la Literatura en la Universidad de Extremadura. Investigador principal del grupo de investigación Educación, Cultura y Territorio (SEJ036), coordina la revista Tejuelo (JCI y Scopus). Edita la colección de cuentos populares “El Pico de la cigüeña”, traducida a seis idiomas (inglés, francés, polaco, ruso, alemán y árabe), que ha sido publicada en Alemania, Francia, Argelia y España y la colección de poesía “El Pirata” (Editora Regional de Extremadura).

Published

2023-12-30

How to Cite

Matos Palacios, J., & Soto Vázquez, J. (2023). Exploring Publication Patterns in Academic Journals in Language Education: A Statistical Analysis with a Special Focus on Bellaterra Journal. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 16(4), e1325. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1325

Downloads