Exploring Publication Patterns in Academic Journals in Language Education: A Statistical Analysis with a Special Focus on Bellaterra Journal
Abstract
This paper carries out a statistical-comparative analysis of four journals: Bellaterra Journal, Porta Linguarum, ELIA and Tejuelo, with a special focus on Bellaterra, as it is an idiosyncratic journal in the field, since it only publishes texts by undergraduate and master's degree students, doctoral students and five years postdoctoral students (with the exception of an invited article by a senior researcher in each issue). The analysis is based on 14 different variables and constitutes a review of the articles published in the period from 2009 (year of foundation of the first of them, Bellaterra Journal) to 2021 to find out authors, fields, languages or degree of internationalisation. All this is carried out bearing in mind different ideas from different authors about research in Language and Literature Didactics, about its importance and about the path it should follow.
Keywords
Bibliometric statistical analysis, Academic journals, Didactics of language and literature, Educational researchReferences
Bombini, G. (2018). Didáctica de la Lengua y la Literatura: entre la intervención y la investi-gación. Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language and Literature, 11(4), 5-20. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.784
Cano Belmonte, M. (2011). Análisis de género y productividad científica de profesoras. Cua-dernos de Gestión de Información, 1, 29-34.
Climent, A. M., & Vidal, P. G. (2021). Gamificación y TIC en la formación literaria. Una propuesta didáctica innovadora en Educación Secundaria. Didáctica. Lengua y Litera-tura, 33, 109-120. https://doi.org/10.5209/DIDA.77660
Davies, A. (2018). From reviews of the first edition. Edinburgh University Press.
Del Mazo de Unamuno, M. (2010). Ciencia lingüística y didáctica de la lengua [entrada de blog]. Qué hacer con la lengua. http://quehacerconlalengua.blogspot.com.co/2010/10/tema-1-didactica-de-la-lengua.html
Gálvez, I (1994). La evolución de la enseñanza primaria en España: organización de la etapa y programas de estudio. Tendencias Pedagógicas, 1, 75-86.
González, A. D. (2022). Propuesta didáctica de sintaxis para futuros maestros de primaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 34, 49-58. https://doi.org/10.5209/DILL.81347
Haba-Osca, J., Osca-Lluch, J., & González-Sala, F. (2019). Spanish scientific production in literature through a gender perspective in the web of science (1975-2017). Investiga-ción Bibliotecológica, 33(79), 35-50. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.79.57996
Haba Osca, J., Peredo Hernández, J., & Osca-Lluch, J. (2014). El consumo de información en didáctica de la lengua y la literatura. En M. T. Tortosa Ybáñez, J. D. Álvarez Teruel & N. Pellín Buades (Coords.). XII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad. Universidad de Alicante. Vicerrectorado de Estudios, Formación y Calidad: Instituto de Ciencias de la Educación ICE).
López de Parra, M. L., Córdoba Beltrán, M. A., Segura Castro, M. H., & Polanía Muñoz, J. T. (2017). Desarrollo investigativo en Didáctica de la Lengua y la Literatura (2010-2015). Actualidades Pedagógicas, 69, 49-79. https://doi.org/10.19052/ap.3639
López Valero, A., Encabo Fernández, E., & Jerez Martínez, I. (2016). Consideraciones docen-tes e investigadoras para la Didáctica de la literatura en Educación Infantil y en Edu-cación Primaria. Lenguaje y Textos, 43, 7-14. https://doi.org/10.4995/lyt.2016.5820
Markina, E., & Mollá, A. G. (2022). The effect of a teacher-centred and learner- centred ap-proach on students’ participation in the English classroom. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 15(3), e1007. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1007
Nikleva, D., & Cortina Pérez, B. (2014). La producción científica actual en Didáctica de la Lengua y la Literatura en revistas españolas. Porta Linguarum, 21, 281-299. 10.30827/Digibug.30495
Nogueroles, E. E. N., & Ruiz-Cecilia, R. (2022). La interferencia de la L1 inglés en la produc-ción escrita de ELE: estudio basado en un corpus informatizado de aprendices. Didác-tica. Lengua y Literatura, 34, 109-122. https://doi.org/10.5209/DILL.81354
Osorio Madrid, R. (2008). La educación superior en México desde la mirada de la revista Perfiles Educativos. Perfiles Educativos, 30(122), 109-127.
Quiles Cabrera, M. del C. (2013). Fundamentos didácticos de la lengua y la literatura. Alabe. Revista de Investigación Sobre Lectura y Escritura, 7. https://doi.org/10.15645/alabe.2013.7.13
Reyes, C. (2022). Más allá de los límites escolares: aprendizajes lingüísticos del alumnado de origen inmigrante. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 15(2), e1127. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1127
Rojo, E. D. L. M. (2022). Preliminares: análisis estadístico descriptivo de la evolución de la revista “Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura”. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 36, 1-39. https://doi.org/10.17398/1988-8430
Ruiz-Corbella, M., Galán, A., & Diestro, A. (2014). Las revistas científicas de Educación en España: evolución y perspectivas de futuro. RELIEVE, 20(2), 1-27. https://doi.org.10.7203/relieve.20.2.4361
Santos Rego, M. A., & Fernández-Ríos, L. (2016). El factor de impacto y el futuro de las re-vistas académicas. El riesgo de patologización. Innovación Educativa, 16(72), 17-24.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2023 Javier Matos Palacios, José Soto Vázquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.