Collaborative writing and evaluation in the university: students’ perception

Authors

  • Alicia de la Peña Portero CEA CAPA Education Abroad

Abstract

This article presents a case study that inquires about the perception of the participants (university students, non-native Spanish speakers on a study abroad program in Spain) about different aspects of a collaborative task to write and evaluate argumentative texts with a rubric. With that purpose, the perception surveys and semi-structured interviews completed at the end of the task are analyzed. Although with slight differences between the virtual and the in-class groups, the results show that both collaborative processes are welcome, and participants perceive an improvement in their level of Spanish as well as the development of a series of transversal competences. Further research related to academic literacy in the university should be developed.

Keywords

Academic literacy, Rubrics, Argumentation, Formative evaluation, Perception survey

References

Álvarez, M., Villardón, M. L., & Yániz, C. (2010). Influencia de factores sociocognitivos en la calidad de la escritura en los estudiantes universitarios. Educatio Siglo XXI, 28(2), 181-203. https://revistas.um.es/educatio/article/view/112021/106341

Arnáez, P. (2008). Leer y escribir en la universidad: una propuesta disciplinar. Enunciación, 13(1), 7-19. https://doi.org/10.14483/22486798.1256

Ávila-Reyes, N. (2017). Postsecondary writing Studies in Hispanic Latin America: Intertextual dynamics and intellectual influence. London Review of Education, 15(1), 21-37. https://doi.org/10.18546/LRE.15.1.03

Bajtin, M. M. (1982). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Bañales, G., Castelló, M., & Vega, N. A. (Coords.) (2016). Enseñar a leer y escribir en la educación superior. Propuestas educativas basadas en la investigación. Fundación SM. https://www.fundacion-sm.org.mx/sites/default/files/publicaciones/Ensenar_leer_escribir_educacion_superior.pdf

Bazerman, C. (2016). What Do Sociocultural Studies of Writing Tell Us about Learning to Write? En C. A. MacArthur, S. Graham, & J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (pp. 11-23). The Guildford Press.

Benseid, I., & Boumezbeur, Z. (2020). Teacher and Learner’s Perceptions on Using Peer Eval-uation to Improve EFL Writing. The Case of Second year LMD Students at M’sila University. [Trabajo de fin de Máster, Universidad de Mohamed Boudiaf -M’sila] http://dspace.univ-msila.dz:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/20262/an002-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bretones, A. (2008). Participación del alumnado de Educación Superior en su evaluación. Re-vista de Educación, 347, 181-202. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2008/re347/re347-09.html

Bruffee, K. A. (1987). The art of collaborative learning: making the most of knowledgeable peers. Change, 19(2), 42-47. https://doi.org/10.1080/00091383.1987.9939136

Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford University Press.

Calle, L., & Ávila, N. (2020). Alfabetización académica chilena: revisión de investigaciones de una década. Literatura y Lingüística, 41, 455-482. https://doi.org/10.29344/0717621X.41.2280

Camps, A. (1996). Proyectos de lengua entre la teoría y la práctica. Culture & Education, 8(2), 43-57. https://doi.org/10.1174/113564096763277715

Camps, A., & Ribas, T. (2000). La evaluación del aprendizaje de la composición escrita en situación escolar. MECD. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP08077.pdf&area=E

Carless, D. (2007). Learning-oriented assessment: conceptual bases and practical implications. Innovations in education and teaching international, 44(1), 57-66. https://doi.org/10.1080/14703290601081332

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investi-gación educativa, 18(57), 355-381. https://www.redalyc.org/pdf/140/14025774003.pdf

Cassany, D., & Morales, O. A. (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Revista Memoralia, 5, 69-82.

Castelló, M. (2007). El proceso de composición de textos académicos. En M. Castelló, A. Iñesta, M. Miras, I. Sole, A. Teberosky, & M. Zannoto (Cords.), Escribir y comuni-carse en contextos científicos y académicos. Conocimientos y estrategias (pp. 47-82). Graó.

Castelló, M., Bañales, G., & Vega, N. (2010). Enfoques en la investigación de la regulación de escritura académica: Estado de la cuestión. Electronic Journal of Research in Edu-cational Psychology, 8(3), 1253-1282. https://doi.org/10.25115/ejrep.v8i22.1424

Comisión Europea (2012). Un nuevo concepto de educación: invertir en las competencias para lograr mejores resultados socioeconómicos. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52012DC0669

de la Peña-Portero, A. (2015). Didáctica del discurso profesional en el Espacio Europeo de Educación superior: efectos de la coevaluación de textos escritos profesionales en un espacio digital cooperativo (Google Drive). [Trabajo de fin de Máster, Universidad Nebrija]. Inédito.

de la Peña-Portero, A. (2019). La escritura colaborativa en la universidad: un estudio de casos en español como lengua extranjera. [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Ma-drid]. https://repositorio.uam.es/handle/10486/690297

de la Peña-Portero, A., & Santamaría-Martínez, R. (2020). Una intervención formativa del Centro de Escritura Nebrija en la Facultad de Ciencias Sociales. Tendencias Pedagógi-cas, 36, 91-103. https://doi.org/10.15366/tp2020.36.07

Deng, Y., Kelly, G. J., & Deng, S. (2019). The influences of integrating reading, peer evalua-tion, and discussion on undergraduate students’ scientific writing. International Jour-nal of Science Education, 41, 1408-1433. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1610811

Driscoll, M., & Vergara, A. (2011). Nuevas tecnologías y su impacto en la educación del futu-ro. Pensamiento educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 21(2), 81-99. http://ojs.uc.cl/index.php/pel/article/view/24589

Ducate, L., Anderson, L., & Moreno, N. (2011). Wading through the world of wikis: An anal-ysis of three wiki projects. Foreign Language Annals, 44(3), 495-524. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.2011.01144.x

Elola, I., & Oszok, A. (2010). Collaborative writing: Fostering foreign language and writing conventions development. Language Learning and Technology, 14(3), 51-71. https://doi.org/10125/44226

Errázuriz, M. C. (2020). Teorías implícitas sobre escritura de estudiantes y formadores de pedagogía. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.tiee

Fernández Dobao, A. (2012). Collaborative writing tasks in the L2 classroom. Comparing group, pair, and individual work. Journal of Second Language Writing, 21, 40-58. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2011.12.002

Feuerstein, R., Rand, Y., & Hoffman, M. B. (1979). The dynamic assessment of retarded per-formers: The learning potential assessment device, theory, instruments, and tech-niques. University Park Press.

Flower, L., & Hayes, J. R. (1980). Identifying the Organization of Writing Process. En L. W. Gregg, & E. R. Steinberg (Eds.), Cognitive processes in writing: An Interdisciplinary Approach (pp. 3-30). Lawrence Erlbaum.

Fontich, X. (2019). Should we teach first language grammar in compulsory schooling at all? Some reflections from the Spanish perspective. Crossroads – A Journal of English Studies, 24(1), 26-44. https://doi.org/10.15290/cr.2019.24.1.03

Fontich, X. (Coord.) (2020). Orientacions per desenvolupar la competència comunicativa i el raonament crític als graus de Mestre de les facultats d’Educació de Catalunya. MIF-. Millora i Innovació de la Formació de Mestres.

Gallego, J. L., & Mendías, A. M. (2012). ¿Qué saben los estudiantes universitarios sobre la planificación de tareas de escritura? Un estudio de caso. Revista de investigación en educación, 10(2), 47-61. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/1928/1839

Gómez Devís, M. B. (2015) La evaluación del aprendizaje en el aula universitaria: una expe-riencia de innovación en la materia Lengua para Maestros. Opción, 3(5), 963-983. https://roderic.uv.es/handle/10550/53951

Gómez, M. B., García, J. V., & San Eleuterio, E. (2017). Educación lingüística y desarrollo de competencias en evaluación. Análisis de una experiencia en magisterio. El Guinigua-da. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 26, 132-145. https://doi.org/10.20420/elguiniguada.2017.142

Hermosilla, P., & Verdín, P. (2018). Perspectivas de la escritura académica en la universidad: causas, problemáticas y propuestas. Cuaderno de pedagogía universitaria, 16(31), 41-57. https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.324

Ibarra, M. S., & Rodríguez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad. Revista Española de Orienta-ción y Psicopedagogía, 21(2), 443-461. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11558

Kim-Godwin, Y. S., Turrise, S., Lawson, S., & Scott, M. (2018). Student Perceptions of Peer Evaluation in an Online RN-to-BSN Course. Nurse Educator, 43(6), 317-321 https://doi.org/10.1097/nne.0000000000000519

Kinginger, C. (2000). Learning the pragmatics of solidarity in the networked foreign language classroom. En J. K. Hall, & L. S. Verplaeste (Eds.), Second and Foreign Language Learning through classroom interaction, pp. 23-46. Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9781410605498-9

Lee, L. (2010). Wiki-mediated collaborative writing: A case study in an elementary Spanish course. CALICO Journal, 27, 260-276. https://doi.org/10.11139/cj.27.2.260-276

Lin, W. C., & Yang, S. C. (2011). Exploring Students’ Perceptions of Integrating Wiki Tech-nology and Peer Feedback into English Writing Courses. English Teaching: Practice and Critique, 10(2), 88-103. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ944900.pdf

Liping, Y. (2019). A Study on WeChat-Based Collaborative Learning in College English Writ-ing. English Language Teaching, 12(6), 1-9. https://doi.org/10.5539/elt.v12n6p1

Lund, A. (2008). Wikis: A collective approach to language production. ReCALL, 20, 35- 54. https://doi.org/10.1017/s0958344008000414

Ly, Q. C. (2022). A Learning Entanglement: The Crossing Points in Which Business Students Oscillate Between Collaborative Writing and Cooperative Writing in a High-Stakes Group Project. [Tesis doctoral, Ohio University]. ProQuest. https://www.proquest.com/openview/e50def7a5c86735e3a0dd98494378e64/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y

Malini, Y., & Andrade, H. (2010). A review of rubric use in higher education. Assessment and Evaluation in Higher Education, 35(4), 435-448. https://doi.org/10.1080/02602930902862859

Marinkovich, J., Sologuren, E., & M. Shawky (2018). The process of academic literacy in Civil Engineering Computer Science. An approach to academic writing and its genres in a learning community. Círculo de lingüística aplicada a la comunicación, 74, 195-220. https://doi.org/10.5209/clac.60520

Mcleod, S. H., & Miraglia, E. (2001). Writing across the Curriculum in a Time of Change. En S. H. McLeod, E. Miraglia, M. Soven, & C. Thaiss (Eds.), WAC for the New Millen-nium. Strategies for Continuing Writing-Across-the-Curriculum Programs (pp. 1-27). National Council of Teachers of English. https://wac.colostate.edu/docs/books/millennium/chapter1.pdf

Mejía, B., & Benavides, D. R. (2018). Estrategias pedagógicas para la alfabetización acadé-mica en la Universidad. Revista Neuronum, 4(2), 78-94. http://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/124

Montes Silva, M. E., Bonilla Esquivel, J. L., & Salazar Robles, E. M. (2019). Alfabetización académica y disciplinar: intervención con estudiantes de Doctorado en Educación. Es-tudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura, 4(1), 47-70. https://doi.org/10.36799/el.v4i1.84

Navarro, F. (2019). Aportes para una didáctica de la escritura académica basada en géneros discursivos. Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada (D.E.L.T.A.), 35(2), 1-32. https://doi.org/10.1590/1678-460x2019350201

Navarro, F. (2021). Más allá de la alfabetización académica: las funciones de la escritura en educación superior. Revista Leer, escribir y descubrir, 1(9). https://digitalcommons.fiu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1061&context=led

Núñez Cortés, J. A., & Errázuriz Cruz, M. C. (2020). Panoramas de la alfabetización acadé-mica en el ámbito iberoamericano: Aportes para la calidad de la Educación Superior. Tendencias Pedagógicas, 36, 1-8. https://doi.org/10.15366/tp2020.36.01

Orta, M. D., González, M. M. & Cardozo, C. A. (2018). Lectura y escritura aumentadas: Google drive como ambiente propicio para la escritura colaborativa y democrática en la universidad. En Actas del Tercer Congreso de la Asociación Argentina de Humani-dades Digitales. La Cultura de los Datos (pp. 417-429). https://www.aacademica.org/aahd2018/5.pdf

Pallof, R. M., & Pratt, K. (2005). Collaborating online: Learning together in community. Jossey-Bass.

Panadero, E., & Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment pur-poses revisited: A review. Educational Research Review, 9, 129-144. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.01.002

Pardo, N. E., & Villanueva, J. D. D. (2019). Diseño, Implementación y Evaluación del Pro-grama Transversal de Alfabetización Académica Lector-es. Información tecnológica, 30(6), 301-314. https://doi.org/10.4067/s0718-07642019000600301

Petrovsky, A. V. (1985). Studies in psychology. The collective and the individual. Progress.

Piaget, J. (1969a). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Aguilar.

Piaget, J. (1969b). La psicología del niño. Morata.

Poehner, M. E. (2007). Beyond the Test: L2 Dynamic Assessment and the Transcendence of Mediated Learning. The Modern Language Journal, 91(3), 323-341. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2007.00583.x

Prior, P. (2006). A sociocultural theory of writing. En C. A. McArthur, S. Graham, & J. Fitz-gerald (Eds.), Handbook of Writing Research (pp. 54-65). The Guilford Press.

Ribas, T. (2001). La regulación del proceso de composición escrita en grupo: análisis de la utilización de las pautas de revisión. En A. Camps (Coord.), El aula como espacio de investigación y reflexión (pp. 51-68). Graó.

Rodríguez Gallego, M. R. (2012). Cómo evaluar la competencia comunicativa a través de rúbricas en educación superior. Didac, 60, 27-31. https://didac.ibero.mx/index.php/didac/issue/view/18/DIDAC%2060

Saneleuterio, E., & Gómez-Devís, M. B. (2020). Escritura colaborativa en línea. Un estudio de la revisión textual compartida en la formación inicial de maestros. Tendencias Peda-gógicas, 36, 59-73. https://doi.org/10.15366/tp2020.36.05

Sauro, S. (2009). Computer-mediated corrective feedback and the development of L2 gram-mar. Language Learning and Technology, 13(1), 96-120. https://doi.org/10125/44170

Schere, M. J. (2020). Escritura académica y reflexión gramatical en el comienzo de la forma-ción universitaria. Revista Álabe, 22. https://doi.org/10.15645/Alabe2020.22.7

Stake, R. (2003). Strategies of qualitative inquiry. Sage.

Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic Testing: The Nature and Measurement of Learning Potential. Cambridge University Press.

Su, Y., Liu, K., Lai, C., & Jin, T. (2021). The progression of collaborative argumentation among English learners: A qualitative study. System, 98. https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102471

Thabane, L., Ma, J., Chu, R., Cheng, J., Ismaila, A., Ríos, L. P., Robson, R., Thabane, M., Giangregorio, L., & Goldsmith, C. H. (2010). A tutorial on pilot studies: the what, why and how. BMC Medical Research Methodology, 10(1). https://doi.org/10.1186/1471-2288-10-1

Tormo, E. (2020). Aprender gramática mientras se escribe: actividad metalingüística y proce-so de escritura cooperativa en el marco de una secuencia didáctica. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Languages & Literature, 13(2), e820. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.820

Ubilla, L., Gómez, L., & Sáez, K. (2017). Escritura colaborativa de textos argumentativos en inglés usando Google Drive. Estudios Pedagógicos, 43(1), 331-348. https://doi.org/10.4067/s0718-07052017000100019

Van Lier, L. (1996). Interaction in the language curriculum. Awareness, Autonomy and Au-thenticity. Routledge.

Vargas, D. F. (2020). Las percepciones de los alumnos suecos acerca de la escritura colabora-tiva en la clase de español. [Trabajo de fin de máster, Universidad de Estocolmo]. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1449269/FULLTEXT01.pdf

Vinagre, M., & Muñoz, B. (2011). Computer-mediated corrective feedback and language ac-curacy in telecollaborative exchanges. Language Learning and Technology, 15(1), 72-103. http://dx.doi.org/10125/44238

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wheeler, S., Yeomans, P., & Wheeler, D. (2008). The good, the bad and the wiki: Evaluating student-generated content for collaborative learning. British Journal of Educational Technology, 39, 987-995. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00799.x

Author Biography

Alicia de la Peña Portero, CEA CAPA Education Abroad

Doctora en Educación por la Universidad Autónoma de Madrid. Sus investigaciones se relacionan con la alfabetización académica, la coevaluación, el trabajo colaborativo, el diseño de rúbricas y el aprendizaje por proyectos.

Published

2023-12-30

How to Cite

de la Peña Portero, A. (2023). Collaborative writing and evaluation in the university: students’ perception. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 16(4), e1113. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1113

Downloads