Active methodologies for grammatical errors treatment in the EFL classroom
Abstract
Active methodologies offer new ways of communicating and connecting education with the existing reality (Giroux, 2008) as well as improving foreign language learning. The purpose of the present research is to analyze whether the integrated use of six active methodologies (task-based learning, cooperative learning, content-based instruction, flipped learning, gamification and game-based learning) helps to decrease students’ grammatical errors. To this end, an exploratory empirical intervention is carried out in the subject of English as a foreign language based on these methodologies, taking as a study sample a group of 122 secondary school students. Two tests in interview format were used as data collection instruments. The analysis of the data obtained confirms the hypotheses since a significant reduction in the number of grammatical errors is observed after the integrated use of these active methodologies.
Keywords
Active learning methodologies, Speaking skill, Error analysis, Grammar, English as a foreign languageReferences
Ahour, T., & Mukundan, J. (2012). Errors and Variations of TESL Students’ Written Description. Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities, 20(1), 55-64.
Aiche, M. (2011). Enseigner le projet d’architecture: Analyse des pratiques pédagogiques à la lumière des méthodes pédagogiques actives d`apprentissage. Universitaires Europeénnes.
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme.
Arnold, J., & Douglas, B. (2000). Mapa del terreno. En J. Arnold (Ed.), La dimensión afectiva en el aprendizaje de lenguas (pp 3-37). Cambridge University Press. Atanapokakul, S. (2011). Supplementary Materials of Active Learning: Development and Implementation. E-Journal for Researching Teachers, 4(1), 1-22.
Bravo-Cobeña, G. T., & Vigueras-Moreno, J. A. (2021). Metodologías activas en el proceso de enseñanza – aprendizaje del idioma inglés en Bachillerato. Polo del Conocimiento, 6(2), 464-482. https://doi.org/10.23857/pc.v6i2.2272
Breiteneder, A., Pitzl, M-L., Majewski, S., & Klimpfinger, T. (2006). VOICE recording – Methodological challenges in the compilation of a corpus of spoken ELF. Nordic Journal of English Studies, 5(2), 161-188. https://doi.org/10.35360/njes.16
Cantero, V. (2014). La mejora de la competencia lingüística desde la interacción comunicativa: una propuesta para la enseñanza bilingüe. Didáctica. Lengua y literatura, 26, 81-104. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2014.v26.46833
Corder, S. P. (1981). Error Analysis and Interlanguage. Oxford University Press.
Crisol, E. (2013). Opinión y percepción del profesorado y de los estudiantes sobre el uso de las metodologías activas en la Universidad de Granada. [Tesis Doctoral, Universidad de Granada] https://digibug.ugr.es/handle/10481/23759
Crisol-Moya, E., Romero-López, M., & Caurcel-Cara, M. (2021). Active methodologies in Higher Education: perception and opinion as evaluated by professors and their students in the teaching-learning process. Frontiers in Psychology, 11, 1703. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01703
Dabrowska, E. (2019, junio 17-19). Between productivity and fluency: the fundamental similarity of L1 and L2 learning [Conferencia]. International Conference Thinking, Doing, Learning: Usage Based Perspectives on Second Language Learning, 4, Jyväskylä, Finlandia. https://www.jyu.fi/en/congress/tdl2019/keynote-speakers/dabrowska,
Denscombe, M. (2010). The Good Research Guide for Small-Scale Social Research Projects (Fourth Edition). McGraw Hill.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness: Defining “Gamification”. Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (MindTrek ‘11) (pp. 9-15). https://doi.org/10.1145/2181037.2181040
Devira, M. (2020). Revisiting the Implementation of Active Learning Pedagogy in EFL Classrooms. Studies in English Language and Education, 7(1), 223-236. https://doi.org/10.24815/siele.v7i1.15089
Donoso, E., & Gómez, R. (2018). Errores en discurso escrito en inglés por futuros profesores de inglés como lengua extranjera. Literatura y Lingüística, 38, 175-193. http://dx.doi.org/10.4067/lyl.v0i38.1632
Education First. Ef Epi. (2022). Índice del dominio del inglés de EF. Clasificación de 112 países y regiones según su dominio de inglés. https://www.ef.com.es/epi/
Estrada, J. L. (2014). La participación en el aula de lengua extranjera a partir del tratamiento del error. En F. H. Veiga (Coord.), Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas Internacionais da Psicologia e Educaçao / Students’ Engagement in School: International Perspectives of Psychology and Education (pp. 739-751). Instituto de Educaçao, Universidad de Lisboa.
Estrada, J. L. (2017). Tratamiento de errores en la enseñanza de lenguas extranjeras en la educación superior: posibilidades de corrección no intervencionista en la producción oral [Tesis doctoral, Universidad de Cádiz].
Estrada, J. L., & Zayas, F. (2019). Creencias de futuros docentes sobre la gramática en la enseñanza de idiomas. Enunciación, 24(2), 152-168. https://doi.org/10.14483/22486798.14838
Fink, L. D. (2003). A Self-Directed Guide to Designing Courses for Significant Learning. En L. D. Fink (Ed.), Creating Significant Learning Experiences: An Integrated Approach to Designing College Courses. Jossey-Bass.
Gholami, V., Attaran, A., & Moghaddam, M. M. (2014). Towards an Interactive EFL Class: Using Active Learning Strategies. Research on Humanities and Social Sciences, 4(19), 190-195. https://iiste.org/Journals/index.php/RHSS/article/view/15780
Giroux, H. (2008). La Universidad Secuestrada: El reto de confrontar a la alianza Militar-Industria-Académica. Ministerio del Poder Popular para la Educación Superior.
Griffiths, C. (2008). Lessons from Good Language Learners. Cambridge University Press.
Gutiérrez, N. A., Herrera, S. C., & Pérez, Y. C. (2017). Las TIC en la enseñanza del inglés en educación básica. Revista Electrónica sobre tecnología, educación y sociedad, 4(7), 1-13. https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/655
Jiménez-Ridruejo, F. J., & Lanero, M. (2019). Gramática e historia compatibles gracias a AICLE. En J. D. Martínez, M. G. de la Maya, & R. Alejo (Eds.), Bilingual education under debate. Practice, research and teacher education (pp. 185-199). Universidad de Extremadura, servicio de publicaciones.
Khansir, A. A., & Shahhoseiny, H. (2013). The Study of Written Errors of EFL Pre-university Learners. Journal of Language Teaching and Research, 4(6), 1253-1258. https://doi:10.4304/jltr.4.6.1253-1258
Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Pergamon Press Inc.
Krishnamurthy, S., Kangira, J., Tjiramanga, A., & Beukes, B. (2011). An
analysis of English errors made by Polythecnic of Namibia stu-
dents. Nawa; Journal of Language and Communication, 5(1), 1-15.
Labrador, M. J., & Andreu, M. A. (2008). Metodologías activas. Universidad Politécnica de Valencia.
Lee, J. J., & Hammer, J. (2011). Gamification in Education: What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, 15(2), 1-5.
Lee, J. F., & Van Patten, B. (Eds.) (2003). Making Communicative Language Teaching Happen. McGraw Hill.
Mackey, A., & Polio, C. (2009). Multiple perspectives on interaction. Routledge.
Macwhinney, B. (2000). The CHILDES Project: Tools for Analyzing Talk. 3rd Edition. Lawrence Erlbaum Associates.
Marín, F. (2013). Análisis y diagnóstico de errores en estudiantes de inglés como lengua extranjera. Exedra: Revista Científica, 8, 182-198. http://exedra.esec.pt/?p=284
Michel, N., Cater, J. J. III, & Varela, O. (2009). Active versus passive teaching styles: An empirical student learning outcomes. Human Resource Development Quarterly, 20(4), 397-418. https://doi.org/10.1002/hrdq.20025
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2020). Estadística de las enseñanzas no universitarias curso 2019-2020. Enseñanza de lenguas extranjeras. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:2cc01bd4-71c1-416d-a0cc-8b8f93acf5fd/nota19-20.pdf
Muntaner, J. J., & Forteza, D. (2021). Impacto del aprendizaje cooperativo en la inclusión del alumnado en la educación secundaria. Educar, 57(2), 305-318. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1236
Murad, T. M., & Khalil, M. H. (2015). Analysis of Errors in English Writings Committed by Arab First-year College Students of EFL in Israel. Journal of Language Teaching and Research, 6(3), 475-481. https://doi.org/10.17507/jltr.0603.02
Mutema, F., & Mariko, E. I. (2012). Common Errors in Second Language (L2) Speakers’ Written texts. A Case of First Year First Semester (L1:S1) Arts Students at Midland State University: An Error Analysis Approach. The Modern Journal of Applied Linguistics, 4(4), 218-235. https://silo.tips/download/mjal-44-spring-2012-issn
Onrubia, J., & Mayordomo, R. M. (2015). El aprendizaje cooperativo: elementos conceptuales. En R. M. Mayordomo & J. Onrubia (Coords.), El aprendizaje cooperativo (pp. 17-48). Editorial UOC.
Onwuegbuzie, A. J., Bailey, P., & Daley, C. E. (2000). Cognitive, Affective, Personality, and Demographic Predictors of Foreign-Language Achievement. Journal of Educational Research, 94, 3-15. https://www.jstor.org/stable/27542298
Othman, J. (2003). Variation in interlanguage: Theoretical perspectives and empirical evidence. En H. Abd-Rahim, & S. Manan (Eds.), Current issues in linguistics, literature and language teaching (pp. 139-191). USM Press.
Özer, S. (2020). The effect of active learning on achievement and attitude in vocational English course. Inquiry in Education, 12(2), 13. https://digitalcommons.nl.edu/ie/vol12/iss2/13/
Pedroso De Moraes, H., & Alves De Oliveira, L. (2019). The role of active learning approach in teaching English as a foreign language. The Especialist, 40(2), 1-20. https://doi.org/10.23925/2318-7115.2019v40i2a10
Pérez Gómez, A. (2008). ¿Competencias o pensamiento práctico? La construcción de los significados de representación y de acción. En J. Gimeno (Coord.) Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 59-102). Morata.
Pertusa, J. (2020). Metodologías activas: la necesaria actualización del sistema educativo y la práctica docente. Supervision, 21(56), 1-21.
https://usie.es/supervision21/index.php/Sp21/article/view/467
Richards, J. C., & Farrell, T. S. C. (2011). Practice Teaching: A Reflective Approach. Cambridge University Press.
Sabariego, M., & Bisquerra, R. (2012). Fundamentos metodológicos de la investigación educativa. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 19-49). La Muralla.
Scrivener, J. (2012). Classroom Management Techniques. Cambridge University Press.
Suniaga, A. (2019). Metodologías activas: Herramientas para el empoderamiento docente. Revista Internacional Docentes 2.0 Tecnólogica-Educativa, 19(1), 1-16. https://doi.org/10.37843/rted.v7i1.27
Torres, A. (2019). Innovación o moda: las pedagogías activas en el actual modelo educativo. Una reflexión sobre las metodologías emergidas. Voces de la Educación, 4(8), 3-16. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/167
Vélez, D., & Ramos. I. (2018). Estrategias activas para la enseñanza del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Publicando, 5(14-1), 490-506.
https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/993
Warburton, S. (2016). Metodologías activas. Un estudio de AICLE/CLIL en Tecnología e Inglés. Tejuelo, 26, 213-238. https://doi.org/10.17398/1988-8430.26.239
Watanapokakul, S. (2011). Supplementary materials for Active Learning: Development and implementation. e-Journal for Researching Teachers, 4(1), 1–22.
Yusuk, S. (2020). Perceptions and Practices of EFL School Teachers on Implementing Active Learning in Thai English Language Classrooms. Thaitesol Journal, 33(1), 36-56. https://so05.tci-thaijo.org/index.php/thaitesoljournal/article/view/243464
Zayas, F. (2002). La literatura en la enseñanza del alemán como segunda lengua extranjera. Aplicación sistemática de la literatura en niveles iniciales de adquisición [Tesis doctoral, Universidad de Cádiz]. http://hdl.handle.net/10498/14722
Zhan, H. (2015). Frequent Errors in Chinese EFL Learners’ Topic-Based Writings. English Language Teaching, 8(5), 72-81. https://doi.org/10.5539/elt.v8n5p72
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2023 Beatriz Chaves-Yuste

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.