Acerca de las dificultades para aceptar que los niños piensan sobre lo escrito
Abstract
On the 17th, 18th and 19th of November, 2016, the International Literacy and Writing Conference was held, as part of the commemorations of the 10th anniversary of the Master in Writing and Literacy at the Universidad Nacional de La Plata, Argentina. This article derives from the conference with which Dr. Emilia Ferreiro closed the encounter. The author analyzes theoretical and methodological difficulties faced by teachers and researchers in accepting that children construct knowledge about writing.Keywords
Developmental research, beginning literacy, children's ideas about written marksReferences
Alvarado, M. y Ferreiro, E. (2000). El análisis de nombres de números de dos dígitos en niños de 4 y 5 años. Revista Latinoamericana de Lectura (Lectura y Vida), 21(1), 6-17.
Alvarado, M. y Ferreiro, E. (2002). Four- and five-year old children writing two-digit numbers. Rivista di Psicolinguistica Applicata, 2 (3), 23-37.
Alvarado, M. y Brizuela, B. (eds.) (2005). Haciendo números. Las notaciones numéricas vistas desde la psicología, la didáctica y la historia. México: Editorial Paidós.
Brizuela, B. (1997). Inventions and conventions: A history about capital numbers. For the Learning of Mathematics, 17(1), 1-6.
Dávalos, A. (2017). Reflexiones infantiles sobre los usos y funciones de la puntuación: el papel de los marcadores de modalidad. Infancia y Aprendizaje, 40(3), 429-466. DOI: http://doi.org/10.1080/02103702.2017.1341100
Dávalos, A. y Ferreiro, E. (2017) ¿Pueden los niños de primaria reflexionar y argumentar sobre la puntuación? En F. Rossi y C. Pontecorvo (eds.), Prima alfabetizzazione. Tra percorsi di ricerca e innovazioni educative (pp. 41-56). Roma: Valore Italiano.
Eco, U. (1994). Sei passeggiate nei boschi narrativi, Milán: Bompiani.
Ferreiro, E. (1997). L’enfant après Piaget: Un partenaire intellectuel pour l’adulte. Psychologie Française, 42(1), 69-76.
Ferreiro, E. (2007). Letters and numbers in early literacy. En Y. Goodman y P. Martens (eds.), Critical issues in early literacy (pp. 59-81). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Published
Downloads
Copyright (c) 2018 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.