L’actuació discursiva d’un mestre novell en una classe de llengua catalana: gestió de l’aula i construcció del coneixement

Authors

  • Mariona Casas i Deseures

Abstract

This article presents a case study analysing interaction in the classroom in Catalan language teaching and learning in the fourth year of primary school. In specific terms, the analysis focuses on the oral discursive behaviour of an inexperienced teacher, and considers the classroom management and knowledge building strategies used. Using the analysis tool discussed by Castellà et al. (2007), which classifies discursive social relationship strategies in the classroom and discursive knowledge building strategies, this research considers whether during the session observed, the teacher is an effective teacher from the discursive point of view, and the didactic implications of his discursive behaviour. The results show that the teacher uses more classroom management strategies than knowledge building strategies, and that the knowledge built is scarce, superficial and repetitive. Indeed, the conclusions show to what extent interaction builds knowledge, and the nature of the knowledge that is built. Based on the assumption that interaction is a means for building knowledge rather than an end in itself, the predominance of classroom management strategies throughout the session shows that the teacher basically uses interaction to create knowledge, i.e. his skill in classroom management facilitates the teaching and learning of new knowledge. However, the knowledge that is built is characterised by the introduction of little content, the absence of metalinguistic reflection and little explanatory discourse. The conclusion of the article is that the teacher acts as a strategic inexperienced teacher, in that his skill in classroom management alleviates his lack of expertise in building knowledge. This research is of interest due to its analysis of the discursive performance of an inexperienced teacher. This may contribute to the improvement of teacher training and practice. 

 

Keywords

ensenyament-aprenentatge de llengua, gestió de l’aula, construcció del coneixement, discurs del docent, frases fetes

References

Barnes, D. (1994) De la comunicación al currículo. Madrid: Visor.

Bronckart, J.P. (2007) El análisis de las prácticas como técnica de formación y desarrollo. Cultura y Educación, 19: 123-124.

Bruner, J. (1984) Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial.

Camps, A. (1989) Funcions i aprenentatge del llenguatge oral a l’escola. Perspectiva escolar, 131: 10-16. --- (2001) El aula como espacio de investigación y reflexión. Barcelona: Graó. --- (2006): Introducción: la didáctica de las lenguas, un complejo espacio de investigación. En: Camps, A. (coord.). Diálogo e investigación en las aulas. Barcelona: Graó.

Castellà, J.M., Comellas, S., Cros, A., Vilà, M. (2007) Entendre(’s) a classe. Les estratègies comunicatives dels docents ben valorats. Barcelona: Graó.

Cazden, C. (1991) El discurso en el aula. El lenguaje de la enseñanza y del aprendizaje. Barcelona: Paidós.

Coll, C., Onrubia, J., Mauri, T. (2008) Ayudar a aprender en contextos educativos: el ejercicio de la influencia educativa y el análisis de la enseñanza. Revista de Educación, 346: 33-70.

Fischer, C. (2007) Lé développement des compétences langarières á l’oral dans le contexte de la formation à l’enseignement. Dans: Falardeau (et al.) La didactique du français. Les voies actuelles de la recherche. Canadà: Les Presses de L’Université Laval: 257-273.

Imbernón, F. (1994) La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.

Maciel de Oliveira, C. (2003) La investigación-acción como estrategia de aprendizaje en la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33: 91-109.

Mercer, N. (1997) La construcción guiada del conocimiento. El habla de profesores y alumnos. Barcelona: Paidós.

Milian, M. (2000) Interacció de contextos en la recerca sobre composició escrita. Dins:

Camps, A. (coord) Recerca i formació en didàctica de la llengua. Barcelona: Graó. --- (2002) Contextos en interacción en la construcción de un itinerario de investigación. Dans: Leutennegger, F. i Saada-robert, M. (ed.) Expliquer et comprendre en sciences de

l’éducation, pp. 205-226. Bruxelles: De Boeck Université.

Monereo, C. (coord) (1997) Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Graó.

Payrató, Ll. (1996) Transcripció del discurs col·loquial. Dins: Payrató, Ll. (et al) Corpus, corpora. Actes del 1r i 2n Col·loquis Lingüístics de la Universitat de Barcelona, pp 181-209. Barcelona: PPU.

Raspall, J., Martí, J. (1994) Diccionari de locucions i de frases fetes. Barcelona: Edicions 62.

Stubbs, M. (1982) El llenguatge i l'escola. Barcelona: Rosa Sensat.

Vigotski, L. (2000) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Wells, G. (2003) La cuestión de la investigación dialógica. En: Wells, G. (coord). Acción, conversación y texto. Aprendizaje y enseñanza a través de la investigación, cap. 10, pp. 201-225. Sevilla: MCEP.

Published

27-02-2010

Downloads

Download data is not yet available.