Against Hate: hate speeches on digital contexts and alternative counter narratives on Secondary Education students

Authors

  • Mariona Massip Sabater Universitat Autònoma de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-7054-8819
  • Carmen Rosa García-Ruiz Universidad de Málaga
  • Neus González-Monfort Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

Hate speech are created against people and communities. They generate discrimination from the stigma, generalisation and exclusion of social coexistence. In the digital era, education is important to train critical citizenry able to counter online hate speech. The present study analyses the critical competences of 307 student of Secondary Education, facing hate speech in social media debates. The results show a general rejection to racist and discriminatory contents. Nevertheless, counter narratives based on strong arguments are not usual. On the other hand, a minority of the students are in agreement with these discriminatory discourses.

Keywords

Hate speech, Counter hate speech , Critical literacy, Gigital literacy, Social action

References

Arroyo, A., Ballbé, M., Canals, R., García-Ruiz, C.R., Llusà, J., López, M., Oller, M., & Santiste-ban, A. (2018). La construcción de contrarelatos del odio en la formación inicial del profe-sorado. En M. A. Jara, G. Funes, F. Ertola & M. C. Nin (Eds.), Los aportes de la didáctica de las ciencias sociales, de la historia y de la geografía a la formación de la ciudadanía en los contextos iberoamericanos (pp. 635-644). Universidad Nacional del Comahue.

Butler, J. (2004). Undoing gender. Routledge.

Castellví, J. (2019). Literacitat crítica digital en els Estudis Socials. Estudis de cas en educació primària [PhD thesis]. Universitat Autònoma de Barcelona.

Clarke, V., Braun, V., & Hayfield, N. (2015). Thematic analysis. En J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology. A practical guide to research methods (pp. 222-248). SAGE.

Council of Europe (2017). We can! Taking action against hate speech through counter alternative narratives. No hate speech movement. European Youth Centre.

De Sousa Santos, B. (2019). El fin del imperio cognitivo. La afirmación de las epistemologías del sur. Trotta.

Díez, Mª. C. (2013). Indicadores para el seguimiento y para la evaluación de la perspectiva de géne-ro en proyectos educativos de ciencias sociales: una apuesta real por la calidad. En J. Pagès & A. Santisteban (Eds.), Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e Innovación en didáctica de las ciencias sociales, (Vol. II) (pp. 45-52). Universitat Autònoma de Barcelona - AUPDCS.

Djuric, N., Zhou, J., Morris, R., Grbovic, M., Radosavljevic, V., & Bhamidipati, N. (2015). Hate speech detection with comment embeddings. En A. Gangemi, S. Leonardi & A. Panconesi (Eds.), WWW ‘15 Companion: Proceedings of the 24th International Conference on World Wide Web. Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/2740908.2742760

Gagliardone, I., Gal, D., Alves, T., & Martínez, G. (2015). Countering online hate speech. UNESCO.

GREDICS. (2017). (Contra)relatos del odio. Dosier de actividades. Proyecto EDU2016-80145-P. Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2018/214743/EDU201680145P_contrarelatosorido_gredics.pdf

Griergson, J. (2020, mayo 13). Anti-Asian hate crimes up 21% in UK during coronavirus crisis. The Guardian https://www.theguardian.com/world/2020/may/13/anti-asian-hate-crimes-up-21-in-uk-during-coronavirus-crisis

González, B. (2020, mayo 14). Ciberhomofòbia: l’odi es trasllada a la xarxa. Universitat Oberta de Catalunya. https://www.uoc.edu/portal/ca/news/actualitat/2020/234-Ciberhomofobia-odi-xarxa.html

Izquierdo, A. (2019). Literacidad crítica y discurso del odio: una investigación en Educación Secun-daria. REIDICS, 5, 42-55. https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.42

Knudsen, S. (2006). Intersectionality - A theoretical inspiration in the analysis of minority cultures and identities in textbooks. En E. Bruillard, B. Aamotsbakken, S. Knudsen & M. Horsley (Eds.), Caught in the web or lost in the the textbook? (pp. 61-76). IARTEM. https://repository.gei.de/bitstream/handle/11428/25/818102888_2015_A.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Massip Sabater, M. (en prensa). Els contra-relats de l’odi: un estudi amb professorat en formació. En M. Massip, A. Santisteban & N. González-Monfort (Eds.), El futur comença ara mateix. L’ensenyament de les ciències socials per interpretar el món i actuar socialment. Universi-tat Autònoma de Barcelona.

Osler, A. (2015). Human rights education, postcolonial scholarship and action for social justice. Theory and Research in Social Education, 43(2), 244-274. https://doi.org/10.1080/00933104.2015.1034393

Parekh, B. (2006). Hate speech. Is there a case for banning? Investigación de políticas públicas, 12(4), https://doi.org/10.1111/j.1070-3535.2005.00405.x

Ranieri, M. (Ed.). (2016). Populims, Media and Education. Challenging discrimination in contem-porary digital societies. Routledge.

Sales Gelabert, T. (2015). Lo humano, la deshumanización y la inhumanidad. Apuntes filosófico-políticos para entender la violencia y la barbarie desde J. Butler. Análisis. Revista de inves-tigación filosófica, 2(1), 49-61. https://doi.org/10.26754/ojs_arif/a.rif.20151922

Santisteban, A. (2017a). La investigación sobre la enseñanza de las ciencias sociales al servicio de la ciudadanía crítica y la justicia social. En R. Martínez Medina, R. García-Morís & C. R. García Ruiz (Eds.), Investigación en didáctica de las ciencias sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 558-567). AUPDCS/Universidad de Córdoba.

Santisteban, A. (2017b). Educació política i mitjans de comunicació. Perspectiva Escolar, 395, 12-16.

Santisteban, A., Díez-Bedmar, M. C. & Castellví, J. (2020). Critical digital literacy of future teach-ers in the Twitter Age. Culture and Education, 32(2), 185-212. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1741875

Spillman, K., & Spillman, K. (1991). La imagen del enemigo y la escalada de los conflictos. Revista Internacional de Ciencias Sociales, XLIII(1), 59-77.

Sponholz, L. (2016). Islamophobic hate speech: What is the point of counter-speech? The case of Oriana Fallaci and The Rage and the Pride. Journal of Muslim Minority Affairs, 36(4), 502-522. https://doi.org/10.1080/13602004.2016.1259054

Stanley, E. (2018). The affective commons: Gay shame, queer hate, and other collective feelings. GLQ. A Journal of Lesbian and Gay Studies, 24(4), 489-508. https://doi.org/10.1215/10642684-6957800

Universitat Autònoma de Barcelona (2020). Codi de bones pràctiques en la recerca. https://www.uab.cat/doc/DOC_CBP

Waldron, J. (2012). The harm in hate speech. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Author Biographies

Mariona Massip Sabater, Universitat Autònoma de Barcelona

Doctoranda y profesora de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universitat Autònoma de Barcelona. Miembro de GREDICS. Su investigación se centra en la humanización de los contenidos desde paradigmas críticos, decoloniales y feministas. Ha trabajado sobre educación para la justicia social, agencia histórica, ciudadanía global, problemas socioambientales, entre otros.

Carmen Rosa García-Ruiz, Universidad de Málaga

Profesora Titular de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universidad de Málaga. Investigadora Principal del Grupo de Investigación Educación Social y Ciudadana. Editora de la Revista REIDICS, de la Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales. Principal línea de investigación en Educación para la Ciudadanía Democrática.

Neus González-Monfort, Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universitat Autònoma de Barcelona y miembro de GREDICS. Ha investigado sobre educación patrimonial, pensamiento histórico, ciudadanía global, entre otros. Miembro de la Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales

Published

2021-07-20

Downloads