Producir textos en los inicios de la alfabetización: el impacto de diferentes enfoques pedagógicos en la expresión evaluativa
Abstract
The aims of this study are to analyze the impact of the approach for teaching literacy on the evaluative expressions in narrative texts, based on a comic strip, and to compare the texts produced by preschoolers and first graders in three modalities: oral, dictated to an adult and written. Participants were 33 preschoolers and 32 first graders attending schools with a ‘constructivist’ approach to teaching literacy, as well as 30 preschool children and 28 first graders attending schools with a formal systematic approach. Results show a significantly higher percentage of evaluative expressions in the texts produced by children educated with a constructivist approach in both age groups in the three modalities. A qualitative analysis shows a variety of evaluative expressions. The educational implications of these findings are discussed.
Keywords
evaluative expressions, pedagogic approach, literacy, narrative texts productionReferences
Astington, J. W. (2000). Language and metalanguage in children's understanding of mind. En J. W. Astington (ed.), Minds in the making: Essays in honor of David R. Olson. Oxford, UK: Blackwell.
Bamberg, M., y Damrad-Frye, R. (1991). On the ability to provide evaluative comments: Further explorations of children’s narrative competencies. Journal of Child Language 18, 689-710.
Berman, R. A., y Slobin, D. I. (eds.). (1994). Relating events in narrative: A crosslinguistic developmental perspective. Hillsdayle, NJ: Lawrence Erlbaum.
Betancourt, Y. M., y Montes, R. G. (2013). Recursos lingüísticos evaluativos en narrativas de experiencia personal: onomatopeyas, interjecciones, repeticiones, verbos y diminutivos. En A. Auza Benavides, y K. Hess Zimmermann, (comp.), ¿Qué me cuentas? Narraciones y desarrollo lingüístico en niños hispano hablantes (pp. 141-212). México: DeLaurel.
Blanche-Benveniste, C. (1998). La escritura del lenguaje dominguero. En E. Ferreiro, y M. Gomez Palacios (comp.), Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura (pp. 247-270). México: Siglo XXI.
Bosque, I., y Demonte, V. (eds.) (1999). Gramática descriptiva de la lengua española (1r ed., Vol. 3). Madrid: Espasa Calpe.
Brockmeier, J., y Olson, D. R. (2002). Introduction: What is a culture of literacy? En J. Brockmeier, J. M. Wang, y D. R. Olson (eds.), Literacy, narrative and culture (pp. 1-15). Londres: Curzon.
Bruner, J. (2002). Narrative distancing: A foundation of literacy. En J. Brockmeier, M. Wang, y D. R. Olson (eds.), Literacy, narrative and culture (pp. 86-93). Richmond, Surrey: Curzon Press.
Castedo, M, (2001). Escribir sobre sí mismo como si fuera otro. Revisión de la posición del sujeto de la enunciación en la producción de un texto descriptivo donde el autor es personaje. Rassegna di Psicologia. 18(1), 107-132.
Castillo, C. (2015). Efecto de las prácticas docentes y el nivel de conocimiento letrado de los alumnos al comienzo de la escolaridad en las interacciones de aula. Cultura y Educación, 27(1), 125–157. DOI: http://doi.org/10.1080/11356405.2015.1012805
Cekaite, A., Blum Kulka, S., Grover, V., y Teubal, E. (2014). Introduction. En A. Cekaite, S. Blum Kulka, V. Grover, y E. Teubal (eds.), Children's peer talk (pp. 1-3). Cambridge: Cambridge University Press.
de la Vega Arias, T. J., y Alvarado Castellanos, M. (2013). ¿Te leo un cuento? La lectura de relatos en el desarrollo narrativo de niños en edad preescolar. En A. Auza Benavides, y K. Hess Zimmermann (comp.), ¿Qué me cuentas? Narraciones y desarrollo lingüístico (pp. 173-212). México: DeLaurel.
Ferreiro, E., Pontecorvo, C., Ribeiro Moreira, N., y García Hidalgo, I. (1996). Caperucita roja aprende a escribir. Barcelona: Gedisa.
Ferreiro, E., y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.
Grunfeld, D., y Molinari, M. C. (2017). La importancia de pensar sobre la escritura en el jardín de infantes. Magis Revista de Investigación en Educación, 9(19), 31-48.
Heath, S. B. (1983). Ways with words: Language, life and work in communities and classrooms. Cambridge: Cambridge University Press.
Hess Zimmermann, K., y. Prado, M. L. (2013). ¿Te leo un cuento? La lectura de relatos en el desarrollo narrativo de niños en edad preescolar. En A. Auza Benavides, y K. Hess Zimmermann (comp.), ¿Qué me cuentas? Narraciones y desarrollo lingüístico (pp. 111-140). México: DeLaurel.
Homer. B. D. (2009). Literacy and metalinguistic development. En D. R. Olson y N. Torrance (eds.), The Cambridge handbook of literacy (pp. 487-500). Cambridge: Cambridge University Press.
Hoey, M. (2001). Textual interaction. An introduction to written discourse analysis. Londres: Routledge.
Kuntay, A., y Nakamura, K. (2004). Linguistic Strategies serving evaluative function: a comparison between Japanese and Turkish narratives. En Stromqvist, S, y L. Verthoven (eds.), Relating events in narrative, volume 2: Typological and contextual perspectives (pp. 329-358). Nueva York: Lawrence Erlbaum.
Kupersmitt, J., y Sandbank, A. (2010). Evaluative density in Spanish and Hebrew written fables: a developmental study of forms and function. Paper presented at 6th International Conference on Language Acquisition, Barcelona, Spain.
Labov, W., y Waletsky, J. (1967). Narrative analysis: Oral versions of personal experience. En J. Helms (ed.), Essays on the verbal and visual arts (pp. 12-44). Seattle: University of Washington Press.
Myhill, D., y Jones, D. (2009). How talk becomes text: investigating the concept of oral rehearsal in early years’ classrooms. British Journal of Educational Studies, 57(3), 265-284. DOI: http://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2009.00438
Nelson, K. (2014). El camino desde la primera infancia a la comunidad de mentes compartidas. Infancia y Aprendizaje, 37, 1-24. DOI: http://doi.org/10.1080/02103702.2014.881654
Nicolopoulou, A. (2008). The elementary forms of narrative coherence in young children’s storytelling. Narrative Inquiry, 18(2), 299–325. DOI: http://doi.org/10.1075/ni.18.1.07nic
Olson, D. R., y Bruner, J. S. (1996). Folk psychology and folk pedagogy. En D. R. Olson (ed.), The handbook of education and human development. (pp. 9-27). Malden, Mass.: Blackwell Publishing.
Pontecorvo, C., & Orsolini, M. (1996). Writing and written language in children's development. In C. Pontecorvo, M. Orsolini, M. Burge, & L. Resnik (eds.), Children's early text construction. New Jersey: Lawrence Erlbaum Association.
Pontecorvo, C., y Rossi, F. (2012). The onset of syllabic and alphabetic writings in two groups of five –years old Italian preschool children. En C. Gelatti, B. Arfè, y L. Mason (eds), Issues in writing research (pp. 45-57). Padova: Cooperativa Libraria
Quino (Lavado, J. S.) (2011). Mafalda todas las tiras. España: Lumen
Ravid, D., y Tolchinsky, L. (2002). Developing linguistic literacy: A comprehensive model. Journal of Child Language, 29, 417-447.
Reinhart, T. (1985). From text to meaning: Strategies of evaluation. En Y. Shen (ed.), Cognitive aspects of narrative structure (pp. 4-37). Tel Aviv: Tel Aviv University: The Porter institute.
Richner, E. S., y Nicolopoulou, A. (2001). The narrative construction of differing conceptions of the person in the development of young children’s social understanding. Early Education y Development, 12, 393-432.
Rossi, F. Pontecorvo, C., López-Orós, M., y Teberosky, A. (2000). Referential development in storytelling and in storywriting of Catalan and Italian children. Language and Education, 14(3), 164-183. DOI: http://doi.org/10.1080/09500780008666788
Sandbank, A. (2001). On the interplay of genre and writing conventions in early text writing. En L. Tolchinsky, (ed.), Developmental aspects in learning to write (pp. 55-76). Dodrecht: Kluwer.
Sepúlveda, A., y Teberosky, A. (2011). El lenguaje en primer plano en la literatura infantil para la enseñanza y el aprendizaje inicial del lenguaje Escrito. Cultura y Educación, 23 (1), 23-42. DOI: http://doi.org/10.1174/113564011794728560
Shiro, M. (2003). Genre and evaluation in narrative development. Journal of Child Language, 30, 165-195.
Snow, C. E. (2017). The role of vocabulary versus knowledge in children’s language learning: a fifty-year perspective / El papel del vocabulario frente al conocimiento en el aprendizaje lingüístico de los niños: una perspectiva de cincuenta años. Infancia y Aprendizaje, 40(1), 1-18. DOI: http://doi.org/10.1080/02103702.2016.1263449
Sulzby, E. (1994). Children's emergent reading of favorite storybooks with postscript. En R. B. Rudell, M. R. Rudell, y H. Singer (eds.), Theoretical models and processes of reading (pp. 244-280). Newark: International Reading Association.
Tolchinsky, L. (2003). The cradle of culture. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Tolchinsky, L., Bigas, M., y Barragán, C. (2012). Pedagogical practices in the teaching of early literacy in Spain: Voices from the classroom and from the official curricula. Research Papers in Education, 27, 41–62. DOI: http://doi.org/10.1080/02671520903428580
Veneziano, E. (2016). The development on narrative discourse in French by 5 to 10 years old children: Some insights from a conversational interaction method. En J. Perera, M. Aparici, E. Rosado, y N. Salas (eds.), Written and spoken language development across the lifespan (pp. 141-159). Dodrecht: Springer.
Wells, G. (2009). The meaning makers. Learning to talk and talking to learn 2nd edition (pp. 59-73). Bristol, Reino Unido: British library catalogues.
Wertsch, J. V. (1984). The zone of proximal development. In B. Rogoff, & J.V. Wertsch (eds.), Children’s learning in the Zone of Proximal Development. San Francisco: Josey Bass.
Zuccalá, G. (2014). Producir textos en los inicios de la escolaridad: La producción de textos orales, dictados a un adulto y escritos, en sala de 5 y primer grado (Tesis de magíster). Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Published
Downloads
Copyright (c) 2018 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.