Representacions gramaticals i activitat metalingüística dels alumnes de secundària: la categoria verb
Abstract
This article describes a research project on the grammatical representation made by students in their final year of compulsory secondary schooling of the "verb" category: a notion of great epistemological difficulty. The ultimate aim is to identify the strategies they used to conceptualise it and the problems they came across, so as to, on the one hand, gain an insight into the process of internalising grammatical knowledge and, on the other, be able to design didactic devices through a methodology for teaching grammar that is based on dialogue and reflection on language.
This research is exploratory in nature and includes quantitative and qualitative approaches to data analysis, in an attempt to adapt the methodology to the initial goals. The author highlights the use of interviews as a methodological tool to capture the students' metalinguistic activity through their interaction with the researcher, but also as a teaching and learning tool.
Some of the findings confirm those of previous studies on schoolchildren's grammatical representations, such as their lack of coherence and systematisation of grammatical concepts, the fossilisation of this knowledge, or the need to start out from previous knowledge and representations to build up grammatical knowledge from more solid foundations. This shows the need for methodological change in grammar teaching and learning, based particularly on reflection on language and its use, and on interaction with others as a way to draw out the metalinguistic conscience.
Keywords
representations, metalinguistic activity, grammatical content, grammar teaching, interaction.References
Brossard, M.; Lambelin, G. (1985): “Problèmes póses par l’acquisition de quelques notions grammaticales”. Reveu française de pédagogie, 71, p. 23-28.
Camps, A. (2000a) “El coneixement gramatical dels alumnes: el cas dels pronoms personals” a MACIÀ, J.; SOLÀ, J. (ed.): La terminologia lingüística en l’ensenyament secundari. Propostes pràctiques. Barcelona. Graó.
Camps, A. (2000b). “Aprendre gramàtica” a CAMPS, A.; FERRER, M. (coords.): Gramàtica a l’aula. Barcelona. Graó, p. 101-117.
Camps, A. (2003): Seqüències didàctiques per aprendre gramàtica (SDG), Papers de
treball, núm. 1, Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura.
Universitat Autònoma de Barcelona.
Camps, A.(coord.) (2005): Bases per a l’ensenyament de la gramàtica. Barcelona. Graó.
Camps, A. (2007): "Actividad metalingüística y aprendizaje de la gramática:hacia un modelo de enseñanza basado en la actividad reflexiva". Cultura y Educación (en premsa).
Camps, A; Guasch, O. Milian, M.; Ribas, T. (2000): “Metalinguistic Activity: the link between writing and learning to write” a CAMPS, A.; MILIAN, M. (eds.): Metalinguistic Activity in Learning to Write. Amsterdam: AUP, 103-124.
Camps, A; Milian, M.; Guasch, O.; Pérez, F.; Ribas, T.; Castelló, M. (2001). “Los conceptos gramaticales de los alumnos de secundaria: el pronombre personal”. Dins Camps, A. (coord.) El aula como espacio de investigación y reflexión. Barcelona. Graó, pp. 161-180.
Camps, A; Milian, M. (2000): “La actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura” a Camps, A; Milian, M. (eds.): El papel de la actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura. Rosario. Homo Sapiens, pp. 7-38.
Camps, A.; Zayas, F. (2006) Seqüències didàctiques per a aprendre gramàtica. Barcelona. Graó.
Charolles, M.; Combettes, B. (2004): “De la frase al discurs: ruptura i continuïtat” a Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, núm. 33, p. 79-105. Barcelona. Graó.
Coll, C.; Martin, E.; Mauri, T. i altres (1993): El constructivismo en el aula. Barcelona. Graó.
Cuenca, M.J. (1996): Sintaxi fonamental. Barcelona. Empúries.
Durán, C. (2008): Parlem del verb amb els alumnes de Secundària. Representacions gramaticals i activitat metalingüística. Tesi de Màster. Universitat Autònoma de Barcelona. [en línia] Disponible a:
http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/200708/memories/1770m.pdf
Durán, C. (2009a): “Hablar, escuchar y pensar para aprender gramática”. Cuadernos de Pedagogía, 391 [en premsa].
Durán, C. (2009b): “Parlem de l’adverbi: els conceptes gramaticals dels alumnes de l’ESO”. Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, 49 [en premsa].
Fisher, C. (1996). “Les savoirs grammaticaux des élèves du primaire: le cas de l’adjectif”. Dins Chartrand, S.: Pour un nouvel enseignement de la Grammaire. Montreal (Québec). Ed. Logiques, p. 315-340.
Fisher, C. (2004): “La place des représentations des apprenants en didactique de la grammaire”, a VARGAS, C. (dir.): Langue et études de la langue. Approches linguistiques et didactiques (p. 383-393). Aix-en-Provence. Publications de l’Université de Provence.
Fittipaldi, M. (en premsa): “Los sujetos frente a la complejidad. Un acercamiento a las representaciones gramaticales sobre el adverbio de los alumnos de ESO. Textos.
Fontich, X. (2006). Hablar y escribir para aprender gramática. Barcelona. ICEHorsori.
Kilcher-Hagedorn, H.; Othenin-Girard, C.; Weck, G. de (1987): Le savoirs grammatical des élèves. Berne. Peter Lang.
Lantolf, J.; Appel, G. (1994). “Theorical Framework: An Introduction to Vygotskyan Approaches to Second Language Research” Dins de Lantolf, J.; Appel, G. (ed.) Vygotskyan Approaches to Second Language Research. New Jersey Publishing Corporation.
Lantolf, J. (2000): “Introducing sociocultural theory” dins de Lantolf, J. (ed.) Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford University Press.
Milian, M.; Camps, A. (2006): “El razonamiento metalingüístico en el marco de secuencias didácticas de gramática (SDG)”. Dins de CAMPS, A. (coord.) Diálogo e investigación en las aulas. Barcelona. Graó.
Notario, G. (2000): Conceptos gramaticales en alumnos de 4º de ESO. El sujeto. Treball d’investigació de 3r cicle. Universitat Autònoma de Barcelona. Treball no publicat.
Notario, G. (2001). “Los conceptos gramaticales de los alumnos de secundaria: el sujeto”. Dins CAMPS, A. (coord.) El aula como espacio de investigación y reflexión. Barcelona. Graó, pp. 181-193.
Vigotski, L.S. (1988): Pensament i llenguatge. Vic. Eumo Editorial/Diputació de Barcelona