Sistema d’incompatibilitat: art i societat en l’estètica de la negativitat
Resum
Les reflexions filosòfiques de Theodor Adorno sobre la teoria estètica ens confronten amb una duplicitat que dificulta la comprensió del vincle de l’art amb els problemes de la cultura capitalista. D’una banda, els objectes artístics estan determinats per una singularitat que els diferencia de les pràctiques verbals i de la base de validesa que nodreix les institucions socials. De l’altra, els fenòmens estètics són fets que no poden denegar la seva inscripció en un entramat social específic. En aquest sentit, Adorno presenta l’obra d’art com un «sistema d’incompatibilitat» en el qual es tensen determinacions irreconciliables. En aquest treball abordem aquesta paradoxa a partir de la interpretació que ofereix la perspectiva de l’estètica de la negativitat i en desenvolupem les potencialitats per al pensament social contemporani.Paraules clau
Theodor Adorno, negativitat estètica, autonomia artística, teoria socialReferències
ADORNO, Theodor (1996a). Ästhetische Theorie (GS 7). Frankfurt: Suhrkamp.
ADORNO, Theodor (1996b). Noten zur Literatur (GS 11). Frankfurt: Suhrkamp.
ADORNO, Theodor (1996c). Musikalische Schriften I-III (GS 16). Frankfurt: Suhrkamp.
ADORNO, Theodor (2005). Zu einer Theorie der musikalischen Reproduktion. Frankfurt: Suhrkamp.
BUBNER, Rüdiger (1989). Ästhetische Erfahrung. Frankfurt: Suhrkamp.
KOCH, Gertrud y VOSS, Christiane (ed.) (2005). Zwischen Ding und Zeichen. Múnich: Wilhelm Fink.
LEIBNIZ, Gottfried W. (1982). Escritos filosóficos. Buenos Aires: Charcas.
MENKE, Christoph (1991). Die Souveränitat der Kunst. Frankfurt: Suhrkamp.
PRADLER, Andreas (2003). Das monadische Kunstwerk: Adornos Monadenkonzeption und ihr ideengeschichtlischer Hintergrund. Würzburg: Königshausen und Neumann.
PRESTIFILIPPO, Agustín L. (2018). El lenguaje del sufrimiento: Estética y política en la teoría social de Theodor Adorno. Buenos Aires: Prometeo.
RANCIÈRE, Jacques (2014). El reparto de lo sensible. Buenos Aires: Prometeo.
VALÉRY, Paul (1957). Oeuvres I. Variété. París: Gallimard.
WELLMER, Albrecht (1985). Zur Dialektik von Moderne und Postmoderne. Frankfurt: Suhrkamp.
WELLMER, Albrecht (2013). Líneas de fuga de la modernidad. México: FCE.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2019 Agustín Lucas Prestifilippo

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.