Word formation in the classroom: observe, think and reflect

Authors

  • David Serrano Dolader Universidad de Zaragoza

Abstract

In recent times, attention has begun to be paid to the lexical morphology of Spanish from perspectives that focus on a pedagogical and didactic approach directly oriented to the classroom. In all stages of teaching, the enhancement of morphological awareness and metalinguistic reflection must be key on which to base the learning process. Starting from a brief decalogue of quotations for theoretical reflection, the article proposes various types of activities that allow the student to focus on inductive reflection on how the processes of word formation in Spanish operate. The ultimate goal is for the student to be able to obtain conclusions and generalizations through activities formulated in a guided manner, and is even able to discover the limits of their own morphological learning in pre-university stages of their education. .

Keywords

Word formation, morphological awareness, metalinguistic reflection, language teaching, classroom activities

References

BOSQUE, Ignacio (2015): “Nuevas reflexiones sobre la enseñanza de la gramática: actitudes frente a contenidos”, II Jornadas GrOC, Barcelona: UAB. 5-02-2015 <https://sites.google.com/site/ignaciobosquemunoz/publicaciones-y-presentaciones/2015>

GIL LAFORGA, Irene (2020): “El análisis morfológico en el aula. Perspectiva, contenidos y actividades”, ReGrOC (Revista de Gramática Orientada a las Competencias), 2/1: 43-66.

MARTÍN VEGAS, Rosa Ana (2018): “Modelos de aprendizaje léxico basados en la morfología derivativa”, RILCE 34/1: 262-285.

SERRANO-DOLADER, David et alii (eds.) (2009): Morfología y español como lengua extranjera (E/LE), Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza (PUZ).

SERRANO-DOLADER, David (2012): “Tensiones entre sincronía y diacronía en la descripción de la morfología léxica del español: el caso de la Nueva Gramática de la Lengua Española (NGLE)”. En: M. Campos Souto et alii (eds.), “Assi como es de suso dicho”. Estudios de morfología y léxico en homenaje a Jesús Pena, San Millán de la Cogolla, Cilengua: 485-498.

SERRANO-DOLADER, David (2019): Formación de palabras y enseñanza del español LE/L2, London / New York, Routledge.

SERRANO-DOLADER, David (2020, en prensa): “Sufijos no apreciativos que sí aprecian: enfoque didáctico para el aula de ELE”, Revista Internacional de Lenguas Extranjeras (RILE).

VARELA ORTEGA, Soledad (1999): “Sobre las relaciones de la morfología con la sintaxis”, Revista Española de Lingüística 29/2: 257-281.

Author Biography

David Serrano Dolader, Universidad de Zaragoza

Departamento de Lingüística y Literaturas Hispánicas

Profesor Titular de Lengua Española

Published

2020-12-13

Downloads