Grammar, spoken language, written language

Authors

  • Mª Victoria Escandell-Vidal Universidad Complutense de Madrid

Abstract

This paper reflects on the role of grammar in secondary education in the way the relationship between spoken and written language is presented. It addresses the profound differences between orality and writing, the distinction between language as a biological object (natural language) and as a cultural artefact (cultivated language). The reflection is accompanied by tasks to encourage reflection among both teachers and students. Grammar as a tool for contextualising the teaching of natural varieties and cultivated registers, thus promoting global communicative competence.

Translated with DeepL.com (free version)

Keywords

grammar, orality, writing, natural language, cultivated language, secondary education, communicative competence

References

CARLSON, Neil R. y Melissa A. BIRKETT (2017) Physiology of Behavior. Boston: Perason

ESCANDELL-VIDAL. M. Victoria (2014). La comunicación. Lengua, cognición y sociedad. Madrid: Akal.

MORENO CABRERA, Juan Carlos (2006): De Babel a Pentecostés. Manifiesto plurilingüista, Barcelona: Horsori.

MORENO CARERA, Juan Carlos (2013) Del lenguaje a las lenguas. Tratado didáctico y crítico de Lingüística general. Madrid: Euphonia.

PINKER, Steven (1995). El instinto del lenguaje: cómo crea el lenguaje la mente. Madrid: Alianza Editorial.

SAUSSURE, Ferdinand de [1917] (1945). Curso de Lingüística general. Buenos Aires: Losada.

Fuente de los ejemplos:

DLE: REAL ACADEMIA ESPAÑOLA: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.4 en línea. <https://dle.rae.es> [Consultado en diciembre de 2020].

DSCG: DIARIO DE SESIONES DE LAS CORTES GENERALES. COMISIONES MIXTAS. Año 2020, Nº 37, 10/12/2020. (https://www.congreso.es/public_oficiales/L14/CORT/DS/CM/DSCG-14-CM-37.PDF)

LAU: Ley 29/1994, de 24 de noviembre, de Arrendamientos Urbanos. BOE núm. 282, de 25/11/1994. Texto consolidado con última actualización de 25 de mayo de 2023. Permalink: https://www.boe.es/eli/es/l/1994/11/24/29/con

PÉREZ REVERTE, Arturo (2020) Patente de corso: “Sois la hostia, la hostia”. XLSemanal 26/12/2020. (https://www.xlsemanal.com/firmas/20201226/perez-reverte-sois-la-hostia-la-hostia.html)

PRESEEA: Corpus del Proyecto para el estudio sociolingüístico del español de España y de América. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá. [http://preseea.linguas.net]. Consultado en Diciembre de 2020.

SÁNCHEZ FERLOSIO, Rafael (1956). El Jarama. Barcelona: Destino.

Published

2024-12-30

Downloads