La predicació i l'estructura argumental

Autors/ores

  • Ángeles Carrasco Gutiérrez UCLM

Resum

Una qüestió encara no resolta en el currículum d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat és com vincular els continguts dels blocs dedicats a les dues unitats bàsiques de l'anàlisi gramatical, la paraula i l'oració. S'estudien per separat, d'una banda, les classes de paraules i les seves propietats i, per un altre, l'estructura sintàctica de l'oració i les funcions que exerceixen en ella els diferents tipus de sintagmes.  Aquest plantejament ignora una de les propietats del llenguatge natural: el caràcter composicional del significat. La manera d'establir el pont entre els blocs consisteix a tirar del fil del concepte transcategorial de ‘predicat’. Aquest treball presenta nocions bàsiques de la teoria de la predicació i s'enfronta amb elles a alguns problemes de l'anàlisi sintàctica a fi de mostrar els avantatges d'entendre la sintaxi oracional com a projecció d'unes certes propietats del lèxic.

Paraules clau

predicat, subjecte de predicació, argument, valència, adjunt, estructura argumental, estructura temàtica, funcions sintàctiques

Referències

Bosque, Ignacio (1989a): Las categorías gramaticales. Relaciones y diferencias, Madrid: Síntesis, 2015, 2.ª ed.

Bosque, Ignacio (1989b): “Clases de sujetos tácitos”, Philologica II, págs. 91-111.

Bosque, Ignacio (1999): Repaso de sintaxis tradicional: Ejercicios de autocomprobación, Madrid: Arco Libros, 2017, 7.ª ed.

Bosque, Ignacio y Gutiérrez-Rexach, Javier (2009): “Léxico y sintaxis”, “Sujetos y objetos”, Fundamentos de sintaxis formal, Madrid: Akal, caps. 5 y 6.

Bosque, Ignacio y Ángel Gallego (2016): “La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática”, Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 54(2), págs. 63-83.

Carrasco Gutiérrez, Ángeles y Pilar Pérez Ocón (2022): “Categorías gramaticales”, en Marqueta, B., López-Cortés, N. y Ariño-Bizarro, A. (eds.): Avances de la lingüística y su aplicación didáctica, Madrid: Akal, págs. 49-66.

Davidson, Donald (1967): “The logical form of action sentences”, en Rescher, Nicholas (ed): The logic of decision and action, Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, págs. 81-95.

Di Tullio, Ángela (2005): Manual de Gramática del español, Buenos Aires: Wadlhuter Editores, 2014, 4.ª ed.

Escandell Vidal, M.ª Victoria (1995): Los complementos del nombre, Madrid: Arco Libros.

Fernández Leborans, M.ª Jesús (2005): Los sintagmas del español II. El SV y otros, Madrid: Arco Libros.

Hale, Ken L. y Keyser, Samuel Jay (1993): “On argument structure and the lexical expression of syntactic relations”, en Hale, Ken L. y Keyser, Samuel Jay (eds.): The view from building 20: Essays in linguistics in honor of Sylvain Bromberger, Cambridge, Mass.: MIT Press, págs. 53-109.

Hale, Ken L. y Keyser, Samuel Jay (2002): Prolegomenon to a theory of argument structure, Cambridge, Mass.: MIT Press.

Hurford, James R. y Brendan. Heasley (1983): Curso de Semántica, Madrid: Visor, 1988.

Jackendoff, Ray (1990): Semantic structures, Cambridge, Mass.: MIT Press.

Jackendoff, Ray (2002): Foundations of language, brain, meaning, grammar, evolution, Oxford: Oxford University Press.

Mateu, Jaume (2015): “La estructura argumental”, Gallego, Ángel J. (ed.): Perspectivas de sintaxis formal, Madrid: Akal, págs. 111-148.

Pinker, Steven (2007): “Por la madriguera abajo”, El mundo de las palabras. Una introducción a la naturaleza humana, Barcelona: Paidós, cap. 2.

RAE: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed. [versión 23.5 en línea], https://dle.rae.es.

RAE y ASALE (2009): Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa Calpe.

RAE y ASALE (2019): Glosario de términos gramaticales, Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Rodríguez Ramalle, Teresa María (2005): Manual de sintaxis del español, Madrid: Castalia.

Rodríguez Ramalle, Teresa María (2015): Las relaciones sintácticas, Madrid: Síntesis.

SANTILLANA (2015a): Lengua y Literatura 1.º ESO, Serie Comenta, Proyecto Saber Hacer.

SANTILLANA (2015b): Lengua y Literatura 3.º ESO, Serie Libro Abierto, Proyecto Saber Hacer.

Tesnière, Luciene (1959): Elementos de sintaxis estructural, Madrid: Gredos, 1994.

Publicades

17-12-2022

Descàrregues