Massimo Bontempelli i l’“educació literària” dels estudiants a principis del segle XX: el cas de la “Introcucció” a les Prose di fede e di vita del primo tempo dell’umanesimo (1913)
Resum
Massimo Bontempelli (1878-1960), un dels intel·lectuals més prolífics de principis del segle XX, exposa els seus punts de vista sobre la tradició literària, el cànon literari i el paper dels lectors en la recepció de les obres literàries en la “Introducció” a la col·lecció Prose di fede e di vita del primo tempo dell’umanesimo (1913). El públic destinatari de l'assaig introductori són els estudiants de batxillerat, als quals es dirigeix amb un discurs clar i ben estructurat. Els temes són de caràcter socioliterari i, en la seua major part, anticanònics i indirectament pertinents per a les noves tendències dels textos escolars i l'actualitat literària, cada vegada més influïda pel periodisme. En un intent d'atraure les ments joves a la lectura de textos del segle XV no canonitzats (encara) i la funció principal del qual és comunicativa (per exemple, cartes, cròniques), retent homenatge al segle XV –un dels seus períodes favorits– Bontempelli anticipa algunes de les tesis del novecentismo teoritzades en la revista ’900 en els anys vint.
Paraules clau
Massimo Bontempelli, prefaci, reforma escolar, lector, cànon literari, segle XV, novecentismoReferències
Bontempelli, M. (1908). Grande e piccola critica. Rassegna contemporanea, I (2), 128-140.
Bontempelli, M. (1908²). Cronache di poesia. La canzone dell'Olifante. Rassegna contemporanea, I (7), 159-163.
Bontempelli, M. (1910). Introduzione. In Il Poliziano, il Magnifico. Lirici del Quattrocento. Scelta e commento di Massimo Bontempelli (a cura di M. Bontempelli, pp. III-VI.). Firenze: Sansoni.
Bontempelli, M. (1912). Il canto XXII del Paradiso letto da Massimo Bontempelli nella sala di Orsanmichele. Firenze: Sansoni.
Bontempelli, M. (1913). Introduzione. In Prose di fede e di vita nel primo tempo dell'umanesimo. Scelta e commento di Massimo Bontempelli (a cura di M. Bontempelli, pp. III-X.). Firenze: Sansoni.
Bontempelli, M. (1913²). Stendhal. In Stendhal, Il rosso e il nero (pp. 9-16). Milano: Istituto Editoriale Italiano.
Bontempelli, M. (1914). San Bernardino da Siena. Genova: A.F. Formíggini.
Bontempelli M. (1914², 15 settembre). Per i poveri letterati. L’Unità.
Bontempelli, M. (19143). Il Baretti. In Baretti, G., La frusta letteraria con una prefazione di Massimo Bontempelli (pp. 9-23). Milano: Istituto Editoriale Italiano.
Bontempelli, M. (1916). Ariosto minore. In Ariosto, L., Commedie e satire con una prefazione di Massimo Bontempelli (pp. 9-26.). Milano: Istituto Editoriale, Italiano.
Bontempelli, M. (1922, 7 luglio). Cronache della prosa – Cercando la fantasia. Il Mondo.
Bontempelli M. (1938). L’avventura novecentista. Selva polemica (1926-1938). Firenze: Vallecchi.
Asor Rosa, A. (1983). Letteratura italiana. Produzione e consumo (Vol. II). Einaudi: Torino.
Bouchard, F. (2008). Les années d’apprentissage de l’écrivain: Massimo Bontempelli et Angelo Fortunato Formíggini. Rassegna Europea di Letteratura Italiana, 32, 111-123.
Cigliana, S. (2010). Gli antidoti della ragione: classicismo, ironia e metafisica in Massimo Bontempelli. Bollettino '900, 1-2 (I-II).
Disponibile su https://boll900.it/numeri/2010-i/Cigliana.html.
Chiosso, G. (2007). L’Italia alfabeta. Libri di testo e editoria scolastica tra Otto e primo Novecento. Quaderni del CIRSIL, 6. Disponibile su www.lingue.unibo/cirsil.
Croce, B. (1908). Estetica come scienza dell'espressione linguistica generale: teoria e storia. Bari: Laterza.
Eco, U. (2016). Lector in fabula. Milano: Bompiani.
Genette, G. (1989). Soglie. I dintorni del testo. Torino: Einaudi.
Iser, W. (1980). The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response. Baltimore: The John Hopkins University Press.
Jauss, H.R. (1982). Aesthetic Experience and Literary Hermeneutics. Minneapolis: University of Minnesota press.
Jauss, H.R. (1985). Toward an aesthetic of reception. Minneapolis: University of Minnesota press.
Piscopo, U. (2001). Massimo Bontempelli. Per una modernità da pareti lisce. Napoli: Edizioni Scientifiche Italiane.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2024 Dana Bozic

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.