To flower of skin. Touch as a Gesture and Agent in Los cuerpos del verano (2012), by Martín Felipe Castagnet
Abstract
The skin is the largest organ of the body and acts as a protective layer to keep its structures intact, but what would a human existence without a body and therefore without skin mean? Argentine writer Martín Felipe Castagnet explores this possibility in his science fiction novel Los Cuerpos del Verano (2012). His text highlights the importance of the skin as the body's wrapper, but also as the first state of identification and sensitive communication system with the environment. I propose that when reading the novel through the theory of Skin-Ego (2003) by the French psychoanalyst Didier Anzieu, touch emerges as a gesture characteristic of vital experience and as an agent of social interaction. Seen this way, those who "float" without reincarnating in the novel seem sunk in a nostalgic isolation where they constantly yearn to recover, above all, touch.
Keywords
Martín Felipe Castagnet, Los cuerpos del verano, Body, Skin, Touch, Science Fiction , Didier AnzieuReferences
ANZIEU, Didier (2003), El Yo-Piel. Madrid, Biblioteca Nueva.
BUTLER, Judith (1998), “Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista”. Marie Lourties (trad.), Debate feminista, vol. XVIII, pp. 296-314. DOI: <https://doi.org/https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1998.18.526>.
CASTAGNET, Martín Felipe (2012). Los cuerpos del verano. Buenos Aires, Factotum Ediciones.
COLANZI, Liliana (2020), “Cuerpos que desaparecen: mercado, tecnología y animalidad en Los cuerpos del verano, de Martín Felipe Castagnet”, en Revista Iberoamericana, vol. XXXVI, n.º 270, pp. 131-146. DOI: <https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2020.7891>.
CORBIN Alain; COURTINE, Jean-Jacques, y George VIGARELLO (2006), Historia del cuerpo, vol. III. Las mutaciones de la mirada. El siglo XX. Madrid, Taurus.
FISHER, Mark (2018), Lo raro y lo espeluznante. Núria Molines (trad.). Barcelona, Alpha Decay.
JIMÉNEZ, Joaquín (2020), “Del capitalismo de lo somático a la tecnología de la afectividad. Representación de las subjetividades neoliberales en Los cuerpos del verano (2012) y Kentukis (2018)”, en Mitologías Hoy, vol. 22, pp. 87-101. DOI: <https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.700>.
LACAN, Jacques (2012). “Joyce el síntoma”. Graciela Esperanza, Guy Trobas, Silvia Tendlarz, Vicente
Palomera, Margarita Álvarez, Juan Luis Delmont-Mauri, Julieta Sucre, Antonio Vicens (trads.) Otros escritos. Buenos Aires, Paidós.
LE BRETON, David (2002), Antropología del cuerpo y Modernidad. Buenos Aires, Nueva Visión.
MARTÍNEZ, Ana Lucía (2022), “ ‘Un caballo desbocado’: el devenir animal en Los cuerpos del verano de Martín Felipe Castagnet”, Letras, vol. 93, n.º 137, pp. 199-209. DOI: <https://dx.doi.org/10.30920/letras.93.137.15>.
PARRA, Omar; BARRIOS, Hernando (2020), “El Transhumanismo: cuestión de piel”, en Escritos, vol. 23, nº 50, pp. 43-65.
Published
Downloads
Copyright (c) 2022 Ariel Florencia Richards Echeverría

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.