A flor de pell. El tacte com a gest i agent en Los cuerpos del verano (2012), de Martín Felipe Castagnet

Autors/ores

Resum

La pell és l’òrgan més gran del cos i actua com a capa protectora per mantenir íntegres les seves estructures, però, què suposaria una existència humana sense cos i per tant, sense pell? L’escriptor argentí Martín Felipe Castagnet explora aquesta possibilitat a la seva novel·la de ciència ficció Los cuerpos del verano (Factotum, 2012). El seu text revela la importància de la pell com envoltori del cos, però també com a primer estat d'identificació i sistema de comunicació sensible dels individus amb el seu voltant. Proposo que al llegir la novel·la mitjançant la teoria de Yo-piel (Biblioteca Nueva, 2003), del psicoanalista francés Didier Anszeu, el tacte sorgeix en la ficció de Castagnet com a gest propi de l'experiència vital i com agent d’interacció social. Vist així, els que “flotan” sense reencarnarse en la novel·la semblen enfonsats en un aïllament nostàlgic on enyoren constantment recuperar, sobretot, el tacte.

Paraules clau

Martín Felipe Castagnet, Los cuerpos del verano, cos, pell, tacte, ciència ficció, Didier Anzieu

Referències

ANZIEU, Didier (2003), El Yo-Piel. Madrid, Biblioteca Nueva.

BUTLER, Judith (1998), “Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista”. Marie Lourties (trad.), Debate feminista, vol. XVIII, pp. 296-314. DOI: <https://doi.org/https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1998.18.526>.

CASTAGNET, Martín Felipe (2012). Los cuerpos del verano. Buenos Aires, Factotum Ediciones.

COLANZI, Liliana (2020), “Cuerpos que desaparecen: mercado, tecnología y animalidad en Los cuerpos del verano, de Martín Felipe Castagnet”, en Revista Iberoamericana, vol. XXXVI, n.º 270, pp. 131-146. DOI: <https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2020.7891>.

CORBIN Alain; COURTINE, Jean-Jacques, y George VIGARELLO (2006), Historia del cuerpo, vol. III. Las mutaciones de la mirada. El siglo XX. Madrid, Taurus.

FISHER, Mark (2018), Lo raro y lo espeluznante. Núria Molines (trad.). Barcelona, Alpha Decay.

JIMÉNEZ, Joaquín (2020), “Del capitalismo de lo somático a la tecnología de la afectividad. Representación de las subjetividades neoliberales en Los cuerpos del verano (2012) y Kentukis (2018)”, en Mitologías Hoy, vol. 22, pp. 87-101. DOI: <https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.700>.

LACAN, Jacques (2012). “Joyce el síntoma”. Graciela Esperanza, Guy Trobas, Silvia Tendlarz, Vicente

Palomera, Margarita Álvarez, Juan Luis Delmont-Mauri, Julieta Sucre, Antonio Vicens (trads.) Otros escritos. Buenos Aires, Paidós.

LE BRETON, David (2002), Antropología del cuerpo y Modernidad. Buenos Aires, Nueva Visión.

MARTÍNEZ, Ana Lucía (2022), “ ‘Un caballo desbocado’: el devenir animal en Los cuerpos del verano de Martín Felipe Castagnet”, Letras, vol. 93, n.º 137, pp. 199-209. DOI: <https://dx.doi.org/10.30920/letras.93.137.15>.

PARRA, Omar; BARRIOS, Hernando (2020), “El Transhumanismo: cuestión de piel”, en Escritos, vol. 23, nº 50, pp. 43-65.

Publicades

22-12-2022

Descàrregues