Representació, enunciació i malaltia en Una forma escondida tras la puerta (2012), de Francisco Hernández

Autors/ores

Resum

En el seu poema Una forma escondida tras la puerta (2012), Francisco Hernández experimenta amb les possibilitats enunciatives i representatives del monòleg dramàtic, i proposa una lectura del poema extens en clau teatral, on els seus personatges —com a parlants i interlocutors— es desemboliquen en situacions dramàtiques definides. Així mateix, aprofundeix en els camps de l'anormal i el patològic, en construir un món poètic al voltant de la malaltia: els personatges, situacions i espais del poema es representen i defineixen des del llenguatge trastornat de la ceguesa, la bogeria i l'agorafòbia.

Paraules clau

poesia mexicana, monòleg dramàtic, malaltia, literatura contemporània

Referències

CANGUILHEM, Georges (2005), Lo normal y lo patológico. Ricardo Potschart (trad.). Ciudad de México, Siglo XXI.

CUVARDUC, Dorde (2019), “El monólogo dramático en el discurso poético”, en Kañina. Revista de Artes y Letras, vol. 40, n.° 1, pp. 167-182.

ELIOT, T. S. (1992), Sobre poesía y poetas. Marcelo Cohen (trad.), Barcelona. Icaria.

FREUD, Sigmund (1992), Obras completas. De la historia de una neurosis infantil y otras obras. José L. Etcheverry (trad.). Buenos Aires, Amorrortu.

GADAMER, Hans Georg (2001), El estado oculto de la salud. Nélida Machain (trad.). Barcelona, Gedisa.

GARCÍA, José Luis (2012), Cómo se comenta una obra de teatro. Ciudad de México, Toma y Paso de Gato.

GÓMEZ, Fernando (1994), El lenguaje literario. Teoría y práctica. Madrid, Edaf.

GONZALÉZ, Óscar (2020), Temas y variaciones del poema extenso moderno en México. Berlín, Peter Lang.

GUEDEA, Rogelio (2011), Reloj de pulso. Crónica de la poesía mexicana de los siglos XIX y XX. Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México.

HERNÁNDEZ, Francisco (2012), Una forma escondida tras la puerta. Querétaro, Universidad Autónoma de Querétaro y Monte Carmelo.

HERNÁNDEZ, Francisco (2016), En grado de tentativa. Poesía reunida. Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica y Almadía.

JEANNET, Frédéric-Yves (1995), “Francisco Hernández: celebración de la polifonía”, en Tierra Adentro, n.° 75, pp. 26-27.

LAÍN, Pedro (1985), Antropología médica para clínicos. Barcelona, Salvat.

LÁZARO CARRETER, Fernando (1990), De poética y poéticas. Madrid, Cátedra.

PAVIS, Patrice (1998), Diccionario del teatro. Jaume Melendres (trad.). Barcelona, Paidos.

SONTAG, Susan (1996), La enfermedad y sus metáforas y El sida y sus metáforas. Mario Muchnik (trad.), Madrid, Taurus.

THANNON, Akram Jawad (1990), “El monólogo dramático en la poesía española contemporánea (Luis Cernuda y la segunda generación de posguerra)”. Tesis para optar al grado de doctor. Universidad de Granada, Granada.

UTRERA, María Victoria (2015), Poéticas de la enfermedad en la literatura moderna. Madrid, Dykinson.

VAGGIONE, Alicia (2013), Literatura / Enfermedad. Escrituras sobre sida en América Latina. Córdoba, Universidad Nacional de Córdoba.

VELÁSQUEZ, Mónica (2004), Múltiples voces en la poesía de Francisco Hernández, Blanca Wiethüchert y Raúl Zurita. Tesis para optar al grado de doctora. El Colegio de México, Ciudad de México.

WITTGENSTEIN, Ludwig (1999), Tractatus lógico-philosophicus. Jacobo Muñoz e Isidoro Reguera (trads.). Madrid, Alianza.

Publicades

30-06-2022

Descàrregues