Marginal authors and eccentric subjectivities in the spaces of South American science fiction written by women

Authors

Abstract

Science fiction written by Latin American women has remained at the edges of the literary field because of its status as a triple marginality, due to the appreciation of science fiction as a minor genre compared to those canonical promoted from the literary institutions, the invisibility of women's writing in literary media, and due to the position of Latin America as a "Third World" in relation to the hegemonic discourse. These displacements are materialized in the narratives of many women writers, in which liminal spaces are constructed —alleys, garbage dumps, barbed wire, deserts— where the subjects are crossed by the border (Anzaldúa, 1987). Eccentric subjectivities (De Lauretis, 2000) and posthuman bodies (Haraway, 1995; Braidotti, 2015) subvert the spaces delimited by the system in these science fiction stories of the last decade.

Keywords

posthuman bodies, latin american science fiction, border subjects

References

ANZALDÚA, Gloria (2016), Borderlands. La Frontera: La nueva mestiza. Carmen Valle (trad.). Madrid, Capitán Swing.

ARECO, Macarena (2017), Acuarios y fantasmas. Imaginarios de espacio y de sujeto en la narrativa argentina, chilena y mexicana reciente. Santiago, Ceibo.

BRAIDOTTI, Rosi (2015), Lo Posthumano. Juan Carlos Gentile Vitale (trad.) Barcelona, Gedisa.

BUTLER, Judith (2002). Cuerpos que importan. Alcira Bixio (trad.). Buenos Aires, Paidós.

DE LAURETIS, Teresa (2000), Diferencias. Etapas de un camino a través del feminismo. María Echániz Sans (trad.). Madrid, Horas y horas.

DECURGEZ, Alejandra (2016), “El mantis”, en Próxima, nº32. Buenos Aires, Ediciones Ayarmanot, pp. 4-21.

FORTTES ZALAQUETT, Catalina y Macarena Urzúa Opazo (2014), “Desiertos: paisaje, cuerpo, vida y texto en los límites de lo decible”, en Taller de Letras, n.º 55, pp. 89-96.

GARCÍA CANCLINI, Néstor (1999), Imaginarios urbanos. Buenos Aires, Eudeba.

GUERRA, Lucía (2014), Ciudad, género e imaginarios urbanos en la narrativa hispanoamericana. Santiago de Chile, Cuarto Propio.

HARAWAY, Donna (1995), Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Manuel Talens (trad.). Madrid, Cátedra.

JURADO, Cristina y Leticia Lara (2014), Alucinadas. Gijón, Sportula.

LÓPEZ-PELLISA, Teresa (2015), Patologías de la realidad virtual. Cibercultura y ciencia ficción. Madrid, Fondo de Cultura Económica de España.

MBEMBE, Achille. “Necropolítica”. Necropolítica seguido de Sobre el gobierno indirecto. Santa Cruz de Tenerife, Melusina[sic], 2011, pp. 19-75.

NAVIA, María José (2020), “Una música futura”, en Una música futura. Valparaíso, Kindberg, pp. 71-85.

PONCE, Laura (2015), “Paulina”, en Cosmografía general. Buenos Aires, Ediciones Outsider, pp. 93-99.

PROSPERO, Isa (2020), “Recambio”. Consultado en <https://escritorasdeurras.blogspot.com/2020/01/capitulo-02-recambio-de-isa-prospero.html?m=1&fbclid=IwAR0AIqYNIwu9Zt-CPBhzskC6CX_hJHNDeUTxVZjC-Kmj04hfyHS1_lDW2Jc> (10/03/2020).

ROBLES, Lola (2019), “La historia de la ciencia ficción española escrita por mujeres en el siglo XXI (2001-2019)”, en López-Pellisa, Teresa y Lola Robles (eds.), Poshumanas y distópicas. Antología de escritoras españolas de ciencia ficción. Vol. 2. León, Eolas Ediciones.

RUSS, Joanna (2018), Cómo acabar con la escritura de las mujeres. Gloria Fortún (trad.). Madrid, Dos Bigotes y Ed. Barrett.

VÉLIZ, Soledad (2017), “Señuelo”, en Próxima, n.º 35. Buenos Aires, Ediciones Ayarmanot, pp. 57-68.

Published

2022-06-30

Downloads