Una ciutat híbrida. Aproximacions a Líneas de fuga d’Óscar Gutiérrez i Cristian Toro
Resum
L'experiència vital en la ciutat sempre és un trànsit difícil, en aquella complexitat urbana que absorbeix als ciutadans. Óscar Gutiérrez i Cristian Toro, autors de la novel·la gràfica xilena Líneas de fuga (2016), conscients d’aquesta realitat desencaixada, assumeixen la seva obra com un espai hipermediatitzat de discussió sobre les problemàtiques del subjecte contemporani. En aquest sentit, el llenguatge propi de la historieta es fa més complex en una obra que creix en referències inter i metatextuals, dins de la qual s’assumeix que des del seu obert hibridisme manifesta les contrarietats que afligeixen als individus en els atrafegats carrers de les ciutats de la postmodernitat.Paraules clau
còmic xilè, novel·la gràfica, ciutat contemporàniaReferències
ARECO, Macarena (2011), “Cartografía de la novela chilena reciente”, en Anales de literatura chilena, vol. 12, n. °15, pp. 179-186. Consultado en <http://analesliteraturachilena.cl/images/N15/Cartografia-de-la-novela-chilena-reciente.pdf> (18/07/2019).
BARTHES, Roland (1994), “La muerte del autor”, en El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Barcelona, Paidos, pp.65-71.
BENJAMIN, Walter (1972), “El Flaneur”, en Iluminaciones II. Baudelaire. Un poeta en el esplendor del capitalismo. Aguirre, Jesús (trad.). Madrid, Taurus, pp. 49-83.
BRECHT, Bertold (1973), “De la popularidad de la novela policíaca”, en Brecht, Bertold, El compromiso en literatura y arte, Fontcuberta, Joan (trad.). Barcelona, Península, pp. 341- 346.
DERRIDA, Jacques (1989), “La estructura, el signo y el juego en el discurso de las ciencias humanas”, en La escritura y la diferencia. Barcelona, Editorial Anthropos, pp. 383-401.
EISNER, Will (1998), “Los comics como forma de lectura”, en El comic y el arte secuencial. Barcelona, Editorial Norma, pp. 9-10.
FOUCAULT, Michel (1984), “De los espacios otros”, en YoochelKaaj, arte en medios. Consultado en <http://yoochel.org/wp-content/uploads/2011/03/foucalt_de-los-espacios-otros.pdf> (17/07/2019).
FOUCAULT, Michel (1999), “¿Qué es un autor?”, en Foucault, Michel, Entre filosofía y literatura. Obras esenciales I. Barcelona, Paidós, pp. 329-360.
GARCÍA CANCLINI, Néstor (1990), Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México, Editorial Grijalbo.
GARCÍA, Santiago (2014), La novela gráfica. Bilbao, Astiberri.
GENETTE, Gerard (1989), Palimpsestos. La escritura en segundo grado. España, Taurus, pp.1-17.
GROESTEEN, Thierry (2013), Comics and narration. Jackson, University press of Missisippi.
GUTIÉRREZ, Oscar; TORO, Cristian (2016), Líneas de fuga. Concepción, La Tregua Ediciones.
GUTIÉRREZ, Oscar; TORO, Cristian (2015), Líneas de Fuga. Dossier. Concepción, La Tregua Ediciones.
JANEIRO TORRES, Fernando (2010), “La novela gráfica” (reseña), en Formas, vol. 1, primavera 2010, pp. 115-117.
LA TREGUA (2015), Líneas de fuga. Proyecto de “La tregua” gestión cultural. Consultado en <https://lineas-defuga.tumblr.com/> (14 de julio de 2019).
MERINO, Ana (2003), El cómic hispánico. Madrid, Cátedra.
TRABADO, José Manuel (2013), “La novela gráfica en el laberinto de los formatos del cómic”, en Trabado, José Manuel, La novela gráfica. Poéticas y modelos narrativos. Madrid, Editorial Arco/Libros, pp.11-61.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2019 Hugo Alexis Hinojosa Lobos

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.