From Comics to Graphic Novels: Transformations in the comic publishing industry in Colombia in the 21st century

Authors

  • Juan Alberto Conde Aldana Universidad Jorge Tadeo Lozano, Bogotá

Abstract

The label “graphic novel” has been discussed by comic book authors as well as by theorists, mainly from historical or formal approaches. In this article I propose an approach to the works published under this label in the Colombian context, a country that currently lives an unusual publishing growth, and that has found in the publication of graphic novels one of its most successful lines. I address this phenomenon from the perspective of Publishing Studies (Darnton, Bhaskar), and from Gérard Genette’s theory of the paratextuality. Particularly, I focus on the appearance of this label in the peritextual and epitextual environments of the “communication circuit” of books (Darnton), showing how the “graphic novel” label has expanded the production and consumption of comics in Colombia.

Keywords

Graphic Novel, Colombian Comics, Publishing Studies, Paratextuality, Communications Circuit

References

Aguirre, Camilo. 2014. Ciervos de bronce. Bogotá: La Silueta.

Álvarez, Lorena. 2016. Luces nocturnas. Bilbao: Astiberri.

B, Joni. 2012. Maldito planeta azul. Cáceres: Periférica.

Baetens, Jan. 2001. The Graphic Novel. Leuven: Leuven University Press.

Baetens, Jan, Hugo Frey, y Stephen E. Tabachnick. 2018. The Cambridge History of the Graphic Novel. New York: Cambridge University Press.

Baetens, Jan, y Hugo Frey. 2015. The Graphic Novel. An introduction. Nueva York: Cambridge University Press.

Bartual, Roberto. 2013. Narraciones gráficas. Del códice medieval al cómic. Madrid: Factor crítico.

Bhaskar, Michael. 2017. Curaduría. El poder de la selección en un mundo de excesos. México: Fondo de Cultura Económica.

—. 2014. La máquina del contenido. Hacia una teoría de la edición desde la imprenta hasta la red digital. México: Fondo de Cultura Económica.

Buitrago, Jairo, y Daniel Rabanal. 2014. El edificio. Bogotá: Babel Libros.

Camargo, Felipe, y Óscar Pantoja. 2014. Rulfo. Una vida gráfica. Bogotá: Rey Naranjo.

Castell, Nicolás, y Óscar Pantoja. 2017. Borges. El laberinto infinito. Bogotá: Rey Naranjo.

Chaney, Michael A. 2011. Graphic Subjects. Critical Essays on Autobiography and Graphic Novels. Madison: The University of Wisconsin Press.

Chute, Hillary L. 2016. Disaster Drawn. Visual Witness, Comics, and Documentary Form. Londres: The Belknap Press of Harvard University Press.

—. 2010. Graphic Women. Life Narrative and Contemporary Comics. Nueva York: Columbia University Press.

Conde, Juan Alberto. 2008. «Mostrar y narrar. La voluntad referencial en el cómic contemporáneo.» En Ensayos semióticos, de Douglas Niño, 460-501. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Darnton, Robert. 2008. «¿Qué es la historia del libro?» Prismas - Revista de Historia Intelectual 135-155.

El Refaie, Elisabeth. 2012. Autobiographical Comics. Life Writing in Pictures. Jackson: The University Press of Mississippi.

García, Antonio, Juan Carlos Rodríguez, y Keco Olano. 2017. El taxista llama dos veces. Bogotá: Reservoir Books.

García, Santiago. 2014. La novela gráfica. Bilbao: Astiberri.

—. 2013. Supercómic. Mutaciones de la novela gráfica contemporánea. Santiago de Compostella: Errata Naturae.

Gaviria, Juan, y Rafael Baena. 2015. Tanta sangre vista. Bogotá: Rey Naranjo.

Genette, Gérard. 1989. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

—. 2001. Umbrales. México: Siglo XXI.

Geraghty, Lincoln. 2015. Popular Media Cultures. Fans, Audiences and Paratexts. New York: Palgrave Mcmillan.

Gil Ríos, Mariana. 2012. Raquel y el fin del mundo. Medellín: Robot.

Goggin, Joyce, y Dan Hassler-Forest. 2010. The rise and reason of comics and graphic literature: critical essays on the form. London: McFarland & Company, Inc.

Gravett, Paul. 2005. Graphic Novels: Everything You Need to Know. New York: Collins Design.

Gray, Jonathan. 2010. Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York: New York University Press.

Infante, Sindy. 2016. Elefantes en el cuarto. Bogotá: Cohete cómics.

Jiménez, José Luis, y Óscar Pantoja. 2016. La vorágine. Basada en la obra de José Eustasio Rivera. Bogotá: Resplandor Editorial.

Jiménez, Miguel, José Luis Jiménez, y Andrés Cruz. 2014. Los Once. Bogotá: Laguna Libros.

Kashtan, Aaron. 2018. Between Pen and Pixel: Comics, Materiality, and the Book of the Future. Columbus: Ohio State University Press.

Kukkonen, Karin. 2013. Studying Comics and Graphic Novels.

Malden/Oxford: Wiley Blackwell.

Laurent, Muriel, Rubén Egea, y Alberto Vega. 2013. El antagonista. Una historia de contrabando y color. Bogotá: Universidad de los Andes.

McCloud, Scott. 2001. La revolución de los cómics. Barcelona: Norma Editorial.

Mendoza, Mario, y Keko Olano. 2018. Satanás. La novela gráfica. Bogotá: Planeta Cómics.

Merino, Ana. 2003. el cómic hispánico. Madrid: Cátedra.

Mickwitz, Nina. 2016. Documentary Comics. Graphic Truth-Telling in a Skeptical Age. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Moix, Terenci. 2007. Historia social del cómic. Barcelona: Bruguera.

Ojeda, Diana, Pablo Guerra, Camilo Aguirre, y Henry Díaz. 2016. Caminos condenados. Bogotá: Cohete Cómics.

Palmer, Oscar. 2000. Cómic alternativo de los 90: la herencia del underground. Madrid: La factoría de ideas.

Pantoja, Óscar, Miguel Bustos, Felipe Camargo, Tatiana Córdoba, y Julián Naranjo. 2013. Gabo. Memorias de una vida mágica. Bogotá: Rey Naranjo.

Pedri, Nancy. 2013. «Graphic Memoir: Neither Fact Nor Fiction.» En From Comic Strips to Graphic Novels. Contributions to the Theory and History of Graphic Narrative, de Daniel Stein y Jan-Noël Thon, 127-153. Berlin/Boston: De Gruyter.

Powerpaola. 2009-2011. Virus tropical. Bogotá: La silueta.

Salazar, Juan Pablo, y Ramiro Ramírez. 2017. La peste de la memoria. Bogotá: Planeta Cómic.

Smith, Matthew J., y Randy Duncan. 2009. The Power of Comics. History, Form, and Culture. New York: Continuum.

Steimberg, Óscar. 2013. Leyendo historietas. Textos sobre relatos visuales y humor gráfico. Buenos aires: Eterna Cadencia.

Suárez, Fernando, y Enrique Uribe-Jongbloed. 2016. «Making Comics as Artisans: Comic Book Production in Colombia.» En Cultures of Comics Work, de Casey Brienza y Paddy Johnston, 51-64. London: Palgrave Macmillan.

Tabachnick, Stephen E. 2009. Teaching the Graphic Novel. New York: The Modern Language Association of America.

Tolmie, Jane. 2013. Drawing from Life: Memory and Subjectivity in Comic Art. Jackson: The University Press of Mississippi.

Trabado, José Manuel. 2012. Antes de la novela gráfica. Clásicos del cómic en la prensa norteamericana. Madrid: Cátedra.

Author Biography

Juan Alberto Conde Aldana, Universidad Jorge Tadeo Lozano, Bogotá

Comunicador social y magister en filosofía de la Universidad Javeriana, Bogotá. Doctor en semiótica y ciencias del lenguaje de la Universidad de Limoges, Francia. Profesor de tiempo completo del departamento de humanidades de la Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Published

2019-12-20

Downloads