Del còmic a la novel·la gràfica: mutacions editorials de la historieta colombiana en el segle XXI

Autors/ores

  • Juan Alberto Conde Aldana Universidad Jorge Tadeo Lozano, Bogotá

Resum

l’expressió «novel·la gràfica» ha estat discutida extensament tant per autors de còmics com per crítics i teòrics, generalment des d’aproximacions formals o històriques. En aquest article proposo una aproximació descriptiva al conjunt de produccions englobades sota aquesta etiqueta en el context colombià, país que viu en l’actualitat un inusitat creixement editorial, i que ha trobat en la publicació de novel·les gràfiques una de les línies amb més èxit. Per això, proposo una aproximació teòrica a l’expressió «novel·la gràfica» des de la perspectiva dels estudis editorials (Darnton, Bhaskar). Així mateix, apel·lo a la teoria de la paratextualitat de Gérard Genette, per mostrar com la presència d’aquesta etiqueta en entorns peritextuals i epitextuals del cercle editorial ha dinamitzat la publicació de còmics a Colòmbia.

Paraules clau

novel·la gràfica, còmic colombià, estudis editorials, paratextualitat, circuit de comunicació del llibre

Referències

Aguirre, Camilo. 2014. Ciervos de bronce. Bogotá: La Silueta.

Álvarez, Lorena. 2016. Luces nocturnas. Bilbao: Astiberri.

B, Joni. 2012. Maldito planeta azul. Cáceres: Periférica.

Baetens, Jan. 2001. The Graphic Novel. Leuven: Leuven University Press.

Baetens, Jan, Hugo Frey, y Stephen E. Tabachnick. 2018. The Cambridge History of the Graphic Novel. New York: Cambridge University Press.

Baetens, Jan, y Hugo Frey. 2015. The Graphic Novel. An introduction. Nueva York: Cambridge University Press.

Bartual, Roberto. 2013. Narraciones gráficas. Del códice medieval al cómic. Madrid: Factor crítico.

Bhaskar, Michael. 2017. Curaduría. El poder de la selección en un mundo de excesos. México: Fondo de Cultura Económica.

—. 2014. La máquina del contenido. Hacia una teoría de la edición desde la imprenta hasta la red digital. México: Fondo de Cultura Económica.

Buitrago, Jairo, y Daniel Rabanal. 2014. El edificio. Bogotá: Babel Libros.

Camargo, Felipe, y Óscar Pantoja. 2014. Rulfo. Una vida gráfica. Bogotá: Rey Naranjo.

Castell, Nicolás, y Óscar Pantoja. 2017. Borges. El laberinto infinito. Bogotá: Rey Naranjo.

Chaney, Michael A. 2011. Graphic Subjects. Critical Essays on Autobiography and Graphic Novels. Madison: The University of Wisconsin Press.

Chute, Hillary L. 2016. Disaster Drawn. Visual Witness, Comics, and Documentary Form. Londres: The Belknap Press of Harvard University Press.

—. 2010. Graphic Women. Life Narrative and Contemporary Comics. Nueva York: Columbia University Press.

Conde, Juan Alberto. 2008. «Mostrar y narrar. La voluntad referencial en el cómic contemporáneo.» En Ensayos semióticos, de Douglas Niño, 460-501. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Darnton, Robert. 2008. «¿Qué es la historia del libro?» Prismas - Revista de Historia Intelectual 135-155.

El Refaie, Elisabeth. 2012. Autobiographical Comics. Life Writing in Pictures. Jackson: The University Press of Mississippi.

García, Antonio, Juan Carlos Rodríguez, y Keco Olano. 2017. El taxista llama dos veces. Bogotá: Reservoir Books.

García, Santiago. 2014. La novela gráfica. Bilbao: Astiberri.

—. 2013. Supercómic. Mutaciones de la novela gráfica contemporánea. Santiago de Compostella: Errata Naturae.

Gaviria, Juan, y Rafael Baena. 2015. Tanta sangre vista. Bogotá: Rey Naranjo.

Genette, Gérard. 1989. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.

—. 2001. Umbrales. México: Siglo XXI.

Geraghty, Lincoln. 2015. Popular Media Cultures. Fans, Audiences and Paratexts. New York: Palgrave Mcmillan.

Gil Ríos, Mariana. 2012. Raquel y el fin del mundo. Medellín: Robot.

Goggin, Joyce, y Dan Hassler-Forest. 2010. The rise and reason of comics and graphic literature: critical essays on the form. London: McFarland & Company, Inc.

Gravett, Paul. 2005. Graphic Novels: Everything You Need to Know. New York: Collins Design.

Gray, Jonathan. 2010. Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York: New York University Press.

Infante, Sindy. 2016. Elefantes en el cuarto. Bogotá: Cohete cómics.

Jiménez, José Luis, y Óscar Pantoja. 2016. La vorágine. Basada en la obra de José Eustasio Rivera. Bogotá: Resplandor Editorial.

Jiménez, Miguel, José Luis Jiménez, y Andrés Cruz. 2014. Los Once. Bogotá: Laguna Libros.

Kashtan, Aaron. 2018. Between Pen and Pixel: Comics, Materiality, and the Book of the Future. Columbus: Ohio State University Press.

Kukkonen, Karin. 2013. Studying Comics and Graphic Novels.

Malden/Oxford: Wiley Blackwell.

Laurent, Muriel, Rubén Egea, y Alberto Vega. 2013. El antagonista. Una historia de contrabando y color. Bogotá: Universidad de los Andes.

McCloud, Scott. 2001. La revolución de los cómics. Barcelona: Norma Editorial.

Mendoza, Mario, y Keko Olano. 2018. Satanás. La novela gráfica. Bogotá: Planeta Cómics.

Merino, Ana. 2003. el cómic hispánico. Madrid: Cátedra.

Mickwitz, Nina. 2016. Documentary Comics. Graphic Truth-Telling in a Skeptical Age. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Moix, Terenci. 2007. Historia social del cómic. Barcelona: Bruguera.

Ojeda, Diana, Pablo Guerra, Camilo Aguirre, y Henry Díaz. 2016. Caminos condenados. Bogotá: Cohete Cómics.

Palmer, Oscar. 2000. Cómic alternativo de los 90: la herencia del underground. Madrid: La factoría de ideas.

Pantoja, Óscar, Miguel Bustos, Felipe Camargo, Tatiana Córdoba, y Julián Naranjo. 2013. Gabo. Memorias de una vida mágica. Bogotá: Rey Naranjo.

Pedri, Nancy. 2013. «Graphic Memoir: Neither Fact Nor Fiction.» En From Comic Strips to Graphic Novels. Contributions to the Theory and History of Graphic Narrative, de Daniel Stein y Jan-Noël Thon, 127-153. Berlin/Boston: De Gruyter.

Powerpaola. 2009-2011. Virus tropical. Bogotá: La silueta.

Salazar, Juan Pablo, y Ramiro Ramírez. 2017. La peste de la memoria. Bogotá: Planeta Cómic.

Smith, Matthew J., y Randy Duncan. 2009. The Power of Comics. History, Form, and Culture. New York: Continuum.

Steimberg, Óscar. 2013. Leyendo historietas. Textos sobre relatos visuales y humor gráfico. Buenos aires: Eterna Cadencia.

Suárez, Fernando, y Enrique Uribe-Jongbloed. 2016. «Making Comics as Artisans: Comic Book Production in Colombia.» En Cultures of Comics Work, de Casey Brienza y Paddy Johnston, 51-64. London: Palgrave Macmillan.

Tabachnick, Stephen E. 2009. Teaching the Graphic Novel. New York: The Modern Language Association of America.

Tolmie, Jane. 2013. Drawing from Life: Memory and Subjectivity in Comic Art. Jackson: The University Press of Mississippi.

Trabado, José Manuel. 2012. Antes de la novela gráfica. Clásicos del cómic en la prensa norteamericana. Madrid: Cátedra.

Biografia de l'autor/a

Juan Alberto Conde Aldana, Universidad Jorge Tadeo Lozano, Bogotá

Comunicador social y magister en filosofía de la Universidad Javeriana, Bogotá. Doctor en semiótica y ciencias del lenguaje de la Universidad de Limoges, Francia. Profesor de tiempo completo del departamento de humanidades de la Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Publicades

20-12-2019

Descàrregues