La veu de la Loca: crònica i desig a La esquina es mi corazón (1995) de Pedro Lemebel
Resum
Pedro Lemebel, en la seva recopilació de cròniques La esquina es mi corazón l'any 1995, articula la Loca i la seva comunitat sempre en cerca de moviment i desig en un mapa urbà d'espais públics constantment vigilats per uns altres, però que són redissenyats des de la lògica del desig homosexual i una retòrica cursi. El discurs del desig s'estableix com a estratègia per superar una marginalitat sexual, social i urbana, i des d'allà enunciar una crítica a la vida quotidiana, específicament, al relat neoliberal dels inicis de la transició xilena que va deixar al marge aquells que subverteixen cada dia els discursos i relats urbans d'un poder heteronormatiu.Paraules clau
cròniques, la Loca, desig, mapa urbà, poderReferències
ÁLVAREZ, Ignacio (2009), Novela y nación en el siglo XX chileno. Ficción e identidad. Santiago, Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
ARAUJO, Kathya (2004), “Reseña: Reinas de otro cielo. Modernidad y autoritarismo en la obra de Pedro Lemebel” en Taller de Letras, nº 35, pp. 263-268.
BERENGUER, Carmen (1999), Naciste Pintada. Santiago de Chile, Cuarto Propio.
BERMAN, Marshall (2006), Todo lo sólido se desvanece en el aire. México DF, Siglo XXI Editores.
BLANCO, Fernando (2010), “De los ideales colectivos al sentimentalismo de la primera persona” en Blanco, Fernando; Poblete, Juan (eds.), Desdén al infortunio. Sujeto, comunicación y público en la narrativa de Pedro Lemebel. Santiago de Chile, Cuarto Propio, pp. 71-98. <https://www.academia.edu/8582027/Desd%C3%A9n_al_Infortunio>
BUTLER, Judith (2002), Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Trad. Alcira Bixio. Buenos Aires, Paidós.
CANGI, Adrián (2010), “La cigarra no es un bicho” en Blanco, Fernando; Poblete, Juan (eds.), Desdén al infortunio. Sujeto, comunicación y público en la narrativa de Pedro Lemebel. Santiago de Chile, Cuarto Propio, pp. 45-55. <https://www.academia.edu/8582027/Desd%C3%A9n_al_Infortunio>
CARREÑO, Rubí (2007), Leche amarga: violencia y erotismo en la narrativa chilena del siglo XX. Santiago de Chile, Cuarto Propio.
CERTEAU, Michel de (2000), La invención de lo cotidiano. I Artes de Hacer. Trad. Alejandro Pescador. México DF, Universidad Iberoamericana.
DONOSO, Jaime (2005), “Comunidad y homoerotismo: la transgresión y la política en la crónica de Lemebel” en Taller de Letras, nº 36, pp.73-96.
FRANCO, Jean (2010), “Pedro Lemebel. El perpetuo enamorado” en Blanco, Fernando; Poblete, Juan (eds.), Desdén al infortunio. Sujeto, comunicación y público en la narrativa de Pedro Lemebel. Santiago de Chile, Cuarto Propio, pp. 57-64.
<https://www.academia.edu/8582027/Desd%C3%A9n_al_Infortunio>
FRANKEN, Angélica (2013), “Un relato amnésico sobre la ciudad en Naciste Pintada (1999) de Carmen Berenguer” en Taller de Letras, n°53, pp.163-175.
FOUCAULT, Michel (1999), Estrategias de poder. Trad. Julia Varela y Fernando Álvarez. Buenos Aires, Paidós.
GARCÍA CANCLINI, Néstor (1999), Imaginarios urbanos. Buenos Aires, Eudeba.
JEFTANOVICH, Andrea (2000), “Entrevista: “Pedro Lemebel. El Cronista de los márgenes””.
< http://www.letras.s5.com/lemebel50.htm> (10 de abril, 2015).
LEFEBVRE, Henri (1980), La revolución urbana. Trad. Mario Nolla. Madrid, Alianza Editorial.
LEMEBEL, Pedro (2014), La esquina es mi corazón. Santiago de Chile, Seix Barral.
LLANOS, Bernardita (2004), “Masculinidad, estado y violencia en la ciudad neoliberal” en Fernando, Blanco (ed.), Reinas de otro cielo: modernidad y autoritarismos en la obra de Pedro Lemebel. Santiago, LOM, pp.75-113.
LIZAMA, Jaime (2007), La ciudad fragmentada. Espacio público, errancia y vida cotidiana. Santiago de Chile, Ediciones Universidad Diego Portales.
MASIELLO, Francine (2010), “Por qué leer a Pedro Lemebel” en Blanco, Fernando; Poblete, Juan (eds.), Desdén al infortunio. Sujeto, comunicación y público en la narrativa de Pedro Lemebel. Santiago de Chile, Cuarto Propio, pp. 65-70.
<https://www.academia.edu/8582027/Desd%C3%A9n_al_Infortunio>.
MATEO DEL PINO, Ángeles (1998), “Chile, una loca geografía o las crónicas de Lemebel” en Hispamérica, n°80/81, pp.17-28.
MONGIN, Olivier (2006), La condición urbana. La ciudad a la hora de la mundialización. Trad. Alcira Bixio. Buenos Aires, Paidós.
MONSIVÁIS, Carlos (2010), ““Yo no concebía cómo se escribía en tu mundo raro” o del barroco desclosetado” en Blanco, Fernando; Poblete, Juan (eds.), Desdén al infortunio. Sujeto, comunicación y público en la narrativa de Pedro Lemebel. Santiago de Chile, Cuarto Propio, pp. 29-44. <https://www.academia.edu/8582027/Desd%C3%A9n_al_Infortunio>-.
MONTERDE, José Enrique, (1994) “Dossier: Melodrama”. Dirigido por, n° 223, pp. 50-67.
MORALES, Leonidas (2001), La escritura de al lado. Géneros referenciales. Santiago de Chile, Cuarto Propio.
MOULIÁN, Tomás (2002), Chile actual. Anatomía de un mito. Santiago de Chile, LOM.
POBLETE, Juan (2013), “Las fronteras internas en la ciudad de Santiago: Lemebel” en Sepúlveda, Magda (ed), Chile urbano: la ciudad en la literatura y el cine. Santiago de Chile, Cuarto Propio, pp. 76-92.
ROTKER, Susana (1992), La invención de la crónica. Argentina, Ediciones Letras Buena.
SEPÚLVEDA, Magda (2013), Chile urbano: la ciudad en la literatura y el cine. Santiago de Chile, Cuarto Propio.
SILVA, Armando (2000), Imaginarios urbanos: Bogotá y Sao Paulo. Bogotá, Tercer Mundo Editores.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 María Angélica Franken Osorio

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.