Lliçons de la filla. Pedagogies disca/sordes en Madre robot i Decile que soy francesa

Autors/ores

  • Francisco Gelman Constantin Universidad de Buenos Aires - Instituto de Literatura Hispanoamericana / Conicet / Universidad de Tres de Febrero / Universidad de Lanús https://orcid.org/0000-0003-2478-0892

Resum

L’article explora la novel·la Madre robot (Mare robot) de Nora Rabinowicz (2021) i l’obra teatral Decile que soy francesa (Digue-li que soc francesa) de Gabriela Bianco (2022) com pedagogies disca/sordes construïdes des de la perspectiva de la filla. Analitzades a partir d’aquesta hipòtesi, ambdues ficcions argentines ofereixen no només imatges del món des del punt de vista dels qui intervenen entre les persones oprimides pel règim capacitista i la resta de la comunitat, sinó també operacions creatives d’intervenció crítica sobre aquest món, com part d’un mateix procés d’aprenentatge i ensenyament. Sostenint-se en les nocions de “pedagogies de la crueltat” / “contra-pedagogies de la crueltat”, es busca mostrar quines eines produeixen ambdues obres per tornar a nuar les relacions heretades entre literatura/teatre, educació i crítica/transformació social.

Paraules clau

literatura argentina, teatre argentí, pedagogia, discapacitat, sordesa

Referències

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max (2007), Dialéctica de la ilustración. Joaquín Chamorro Mielke (trad.). Madrid, Akal.

ALCÁNTARA GONZÁLEZ, Pilar; ARÁNGUEZ SÁNCHEZ, Tasia; MOLPECERES MOLPECERES, Mari Mar (2019), Se acabó el silencio. Cáceres, La moderna.

BIANCO, Gabriela (2021), Decile que soy francesa. Manuscrito inédito.

BOAL, Augusto (1991), Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira.

BRADLEY, Laura (2006), Brecht and Political Theatre. Oxford, Clarendon.

BURCH, Susan; KAFER, Alison (eds.) (2010), Deaf and Disability Studies. Washington D. C., Gallaudet UP.

CAMELO GÓMEZ, Michael S.; JIMÉNEZ QUENGUAN, Myriam (2021), “Teatro para la memoria: danzantes de pensamientos”, en Educación, vol. 45, n.º 1, pp. 1-42. DOI: <http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42261/>.

DOMÍNGUEZ, Nora (2007), De donde vienen los niños. Rosario, Beatriz Viterbo.

GINZBURG, Carlo (2000), “Extrañamiento”, en Ojazos de madera. Alberto Clavería (trad.). Barcelona, Península, pp. 15-39.

JAEGER, Werner W. (1994), Paideia. Joaquín Xiral (trad.). Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

KAFER, Alison (2013), Feminist, Queer, Crip. Indiannapolis, Indiana UP.

KRABIEL, Klaus-Dieter (2003), “Zu Lehrstück und ‘Theorie der Pädagogien’” en Knopf, Jan (ed.), Brecht Handbuch. Stuttgart, Metzler, pp. 65-89.

LLOYD, David; THOMAS, Paul (1998), Culture and the State. New York, Routledge.

MARTIN, Carol; BIAL, Henry (eds.) (2000), Brecht Sourcebook. London, Routledge.

RABINOWICZ, Nora (2021), Madre robot. Buenos Aires, La parte maldita.

RANCIÈRE, Jacques (2010), El espectador emancipado. Ariel Dilon (trad.). Buenos Aires, Manantial.

SEGATO, Rita (2018), Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires, Prometeo.

SPIVAK, Gayatri C. (2010), Crítica de la razón poscolonial. Marta Malo de Molina (trad.). Madrid, Akal.

Publicades

18-12-2023

Descàrregues