¿Qué escribir en la escuela? Análisis de una propuesta institucional de escritura a través del currículum

Authors

  • Federico Navarro Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Buenos Aires, Universidad Nacional de General Sarmiento

Abstract

This article aims to contribute to the teaching of reading and writing. It provides a description of the Writing Program at School, a project that critically adapts the writing across the curriculum perspective in the initial and advanced courses of a high school in Buenos Aires (Argentina), and that can be replicated in other educational settings. The course is run by a writing teacher that cooperates with a different subject teacher every trimester in a two-way training process. Both general and discipline-specific literacy abilities are focused through creative and regulated text rewriting: basic writing skills, metacognitive skills, school genres, ICTs, and style. Preliminary results show a positive impact of the program both on participating students and teachers.

Keywords

high school, writing across the curriculum, writing program, teaching of reading and writing

References

Alvarado, M. (2001). Enfoques en la enseñanza de la escritura. En M. Alvarado (Ed.), Entre líneas. Teorías y enfoques en la enseñanza de la escritura, la gramática y la literatura (pp. 13-51). Buenos Aires: Manantial.

Alzogaray, R. A. (2006). Una tumba para los Romanov. Y otras historias con ADN. Buenos Aires: UNQ & Siglo XXI Editores.

Arcondo, A. (1980). El conflicto agrario argentino de 1912. Ensayo de interpretación. Desarrollo Económico, 79(20), 351-381.

Arnoux, E., Di Stefano, M., & Pereira, C. (2002). La lectura y la escritura en la universidad. Buenos Aires: Eudeba.

Bajtín, M. M. (2005 [1982, 1979]). El problema de los géneros discursivos. En Estética de la creación verbal (pp. 248-293). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D., &

Garufis, J. (2005). Reference Guide to Writing across the Curriculum. West Lafayette, Indiana: Parlor Press.

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Carlino, P. (2004a). Escribir a través del currículum: tres modelos para hacerlo en la universidad. Lectura y Vida, 25(1), 16-27.

Carlino, P. (2004b). Escribir y leer en la universidad: responsabilidad compartida entre alumnos, docentes e instituciones. En Leer y escribir en la universidad (pp. 5-21). Buenos Aires: Asociación Internacional de Lectura “Lectura y Vida”.

Carlino, P. (2006). Concepciones y formas de enseñar escritura académica. Un estudio contrastivo. Signo & Seña, 16, 71-117.

Carlino, P. (2009a). Desarrollo profesional de docentes para leer y escribir a través del currículum. En P. Carlino & S. Martínez (Eds.), 51-90.

Carlino, P. (2009b). Prácticas y representaciones de la escritura en la universidad: los casos de Australia, Canadá, EEUU y Argentina. Cuaderno de Pedagogía, 6, 6-17.

Carlino, P., & Martínez, S. (Eds.). (2009). Lectura y escritura, un asunto de todos. Neuquén: Universidad Nacional del Comahue.

Desinano, N. B. (Ed.). (2007). Crónica de una experiencia en la Escuela Media. Proyecto integral de lectura y escritura. Laborde Editor: Rosario.

Di Stefano, M., Rizzi, L., & Axelrud, B. (2006). Didáctica de la lectura y la escritura desde disciplinas diversas de la escuela media. Una experiencia en escuelas con población vulnerable de la Ciudad de Buenos Aires. Presentado en las II Jornadas de Lectura y Escritura, Universidad Nacional de Catamarca – Cátedra UNESCO de Lectura y Escritura, San Fernando del Valle de Catamarca, del 28 al 30 de junio de 2006.

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.

García Negroni, M. M. (2008). Subjetividad y discurso científico-académico. Acerca de algunas manifestaciones de la subjetividad en el artículo de investigación en español. Signos, 41(66), 5-31.

Halliday, M. A. K. (1982 [1978]). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. México: FCE.

Halliday, M. A. K. (1988). On the Language of Physical Science. En M. Ghadessy (Ed.), Registers of Written English. Situational Factors and

Linguistic Features (pp. 162-178). London & New York: Pinter Publishers.

Hawking, S. W. (1996 [1988]). Historia del tiempo. Del big bang a los agujeros negros. Buenos Aires: Alianza.

Hyland, K. (1998). Boosting, Hedging and the Negotiation of Academic Knowledge. Text, 18(3), 349-382.

Martín Zorraquino, M. A., & Portolés Lázaro, J. (1999). Los marcadores del discurso. En I. Bosque & V. Demonte (Eds.), Gramática descriptiva de la lengua española (pp. 4051-4214). Madrid: Espasa Calpe.

Ministerio de Educación del GCBA (2012). Informe de resultados del Proyecto Jurisdiccional de Evaluación de Nivel Medio 3° año (2010-2011). Buenos Aires: Ministerio de Educación.

Moreno Fernández, F. (2005 [1998]). Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Barcelona: Ariel. 2a edición.

Moyano, E. I. (2010). Escritura académica a lo largo de la carrera: un programa institucional. Signos, 43(74), 465-488.

Natale, L. (2012). Prólogo. En L. Natale (Ed.), 9-13.

Natale, L. (Ed.). (2012). En carrera: la lectura y la escritura de textos académicos y profesionales. Los Polvorines: UNGS.

Navarro, F. (2012). La cita bibliográfica. En L. Natale (Ed.), 179-192.

Navarro, F. (en prensa). Alfabetización avanzada en la Argentina. Puntos de contacto con la enseñanza-aprendizaje de L2. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, 12.

Revel Chion, A. (2010). Hablar y escribir ciencias. En E. Meinardi, L. González Galli, A. Revel Chion & M. V. Plaza (Eds.), Educar en ciencias (pp. 163-190). Buenos Aires: Paidós.

Serafini, M. T. (2005 [1992]). Cómo se escribe. Buenos Aires: Paidós.

Author Biography

Federico Navarro, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Buenos Aires, Universidad Nacional de General Sarmiento

Investigador docente Jefe de Trabajos Prácticos regular del Instituto del Desarrollo Humano de la Universidad Nacional de General Sarmiento, Ayudante de primera categoría regular de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aries, investigador postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Published

2013-02-09

How to Cite

Navarro, F. (2013). ¿Qué escribir en la escuela? Análisis de una propuesta institucional de escritura a través del currículum. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 6(1), 18–34. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.471

Downloads