Censorship in Brazilian Children’s and Young Adult Literature: its Impact on Education and the Bibliographic Production of Ana María Machado

Authors

Abstract

This article analyzes censorship in Brazilian children’s and young adult literature, focusing on its impact on education and publishing through the experience of Ana María Machado. Winner of the Hans Christian Andersen Award and former president of the Brazilian Academy of Letters, Machado experienced censorship as a reader, writer, journalist, and professor. The research shows how, unlike in Spain and Portugal, censorship in Brazil paradoxically enabled the rise of children’s literature, turning it into a vehicle for hidden messages. Through the analysis of her memoirs, five key areas are examined: access to culture during the dictatorship, censorship strategies, Machado’s personal experiences, repression in children’s publishing, and the current state of the genre. The findings enrich the debate on censorship and its contradictory effects on literary creativity.

Keywords

Censorship, Children’s and Young Adult Literature, Education, Dictatorship, Brazil

References

Balça, A. (2022). Iluding and eluding censorship before the Carnation Revolution. En R. Tena-Fernández & J. Soto-Vázquez (Coords.), La censura de la literatura infantil y juvenil (pp. 37-52). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv2gz3v28.5

Cerrillo, P., & Sotomayor, M. V. (2016). Censuras y literatura infantil y juvenil en el siglo XX. Universidad de Castilla-La Mancha.

Cisquella, G., Erviti, J. L., & Sorolla, J. A. (2022). Diez años de represión cultural. La censura de libros durante la ley de prensa (1966-1976). Anagrama.

Da-Silva, S. R. (2023). La censura de la literatura infantil y juvenil durante la dictadura de Salazar. En R. Tena-Fernández & J. Soto-Vázquez (Coords.), La censura de la litera-tura infantil y juvenil en las dictaduras del siglo XX (pp. 47-62). Dykinson. https://doi.org/10.2307/jj.1866776.12

Machado, A. M. (1988). Tropical Sol da Liberdade. Alfaguara.

Ramos, A. M. (2021). Contornar a censura durante o Estado Novo: O caso da literatura infan-til portuguesa. En R. Tena-Fernández & J. Soto-Vázquez (Eds.), La censura cultural en el franquismo (pp. 119-140). Tirant lo Blanch.

Soto Vázquez, J., & Tena Fernández, R. (2023a). Expedientes de censura franquista de litera-tura infantil y libros para niños. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Soto Vázquez, J., & Tena Fernández, R. (2023b). El Gabinete de Lectura de Santa Teresa de Jesús y el Reglamento de publicaciones infantiles franquista de 1955. Bulletin of Spa-nish Studies, 100(1), 53-71. https://doi.org/10.1080/14753820.2022.2155413

Suárez, C. (2022). Censura literaria en España y en Portugal en el siglo XX. Breves apuntes para un estudio comparativo. Instituto Virtual Cervantes.

Tena Fernández, R. (2019). Rosa Montero: “El metalenguaje es la defensa natural de la socie-dad ante un régimen dictatorial”. Taller de Letras, 64, 307-315.

Tena Fernández, R. (2021). La censura franquista en la literatura infantil y juvenil: El caso de Sixto el pequeñín. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 14(3), e1036. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1036

Tena-Fernández, R. (2023). Incidencia de la censura franquista en la literatura juvenil: Dife-rencias respecto a las publicaciones para adultos. Dykinson.

Tena-Fernández, R., Ramos, A. M., & Soto-Vázquez, J. (2020). Análisis comparativo de la censura de la LIJ en España y Portugal a través de la legislación promulgada durante las dictaduras de Franco y Salazar. Bulletin of Spanish Studies, 96, 1657-1679. https://doi.org/10.1080/14753820.2019.1729590

Tena-Fernández, R., & Silva, S. R. (2025). Las enseñanzas de los cuentos de hadas durante las censuras de Franco y Salazar. Ocnos, 24(1). https://doi.org/10.18239/ocnos_2025.24.1.478

Tena-Fernández, R., & Soto-Vázquez, J. (2021a). A field open to women: Censorship of chil-dren’s and youth literature under Franco through women readers. En National culture and science in early Francoism (1939-1959). Palgrave.

Tena-Fernández, R., & Soto-Vázquez, J. (2021b). La censura cultural en el franquismo: estu-dios y entrevistas. Tirant lo Blanch.

Author Biography

Ramón Tena, Universidad de Extremadura

Ha ejercido como investigador en el Palacio del Congreso de los Diputados y en el Ministerio de Educación. Actualmente es Profesor Contratado Doctor en la Uex y centra su investigación en el estudio de la censura en el ámbito educativo, literario y periodístico durante las censuras de Franco y Salazar. Sus resultados se han editado en revistas como OCNOS, Bulletin Spanish Studies, Ayer, Hispania, Confluencia, Taller de Letras, Hispanófila y Revista Chilena de Literatura.

Published

2025-03-27

How to Cite

Tena, R. (2025). Censorship in Brazilian Children’s and Young Adult Literature: its Impact on Education and the Bibliographic Production of Ana María Machado. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 18(1), e1456. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.1456

Downloads