Ways of incorporating orientation towards teaching practices in research on literature didactics

Authors

  • Ana María Margallo Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

This article focuses on the marks that the orientation towards teaching practices that characterizes the discipline leaves in literature’s research in teaching, and on the ways adopted by the informative production to transfer the results of the research to the educational community. To that end, it uses as reference the productions of GRETEL, a consolidated research group that, under the direction of Teresa Colomer, has balanced the dimensions of research and practice throughout its trajectory. The characterization of the footprint left in the research by its anchoring and projection in education is organized in two objects of study: children’s and youth literature, and the teaching of literature. The results of this recap show the different levels at which the educational projection is incorporated into research, either through the perspective adopted, or through the elaboration of theoretical constructs or didactic instruments that respond to the teaching needs of the literature. The tracking of informative production illustrates the diversity of ways that reinforce the impact of research results on teacher training.

Keywords

literature didactics, research, children’s and youth literature, teacher training, transfer

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Author Biography

Ana María Margallo, Universitat Autònoma de Barcelona

Dr. Margallo is a teacher at the Department of the Didactics of Language, Literature and Social Sciences at the Autonomous University of Barcelona. She has also been a teacher in secondary school for twenty years. Dr. Margallo is currently participation in research about children’s digital literature: production, readers as users, and teaching practices. She also is interested in projects investigating how students acquire literary competences and in how adolescents move from youth literature to adult reading material. Profesora lectora del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad Autónoma de Barcelona. Ha sido profesora de secundaria durante más de veinte años. Actualmente investiga la literatura infantil y juvenil digital, su recepción y las propuestas docentes de educación literaria que incorporan las TIC. Entre sus líneas de investigación destacan las aportaciones del trabajo por proyectos a la formación del lector literario, el paso de las lecturas adolescentes a las lecturas adultas, las aplicaciones de la literatura en las aulas con alumnado inmigrante y las posibilidades de la investigación-acción para la formación del profesorado. Professora lectora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat professora de secundària durant més de vint anys. Actualment investiga la literatura infantil i juvenil digital, la seva recepció i les propostes docents d’educació literària que incorporen les TIC. Entre les seves línies de recerca destaquen les aportacions del treball per projectes ala formació del lector literari, el pas de les lectures adolescents a les lectures adultes, les aplicacions de la literatura a les aules amb alumnat nouvingut i les possibilitats de la recerca-acció per a la formació del professorat.

Published

2019-09-30

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