La construcció del coneixement sobre el verb en alumnes de 3r i 6è d’educació primària

Authors

  • Mariona Casas i Deseures Universitat Autònoma de Barcelona / Universitat de Vic

Abstract

This article explores the declarative knowledge and the criteria to recognize the verbal category by students of 3rd and 6th grades of primary education. The study argues that the verb is one of the most complex linguistic concepts and, consequently, it is a difficult task to turn it into a didactic object. This is the reason why students find the concept of verb difficult to construct.  The results of the study show that students develop semantic procedures to define the verb, but that the procedures to recognize it in sentences or texts are morphological. As a result, the declarative knowledge does not become useful as a strategy to identify the verb. These results confirm previous studies regarding the lack of systematization in the construction of grammatical concepts and they also confirm the need to redefine how to teach and learn the concept of verb.

Keywords

Teaching & learning grammar, verb, declarative knowledge, procedural knowledge, primary education

Author Biography

Mariona Casas i Deseures, Universitat Autònoma de Barcelona / Universitat de Vic

Mariona Casas i Deseures és llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, en Humanitats per la Universitat Oberta de Catalunya i té el certificat de Professional de la Llengua (K) de la Junta Permanent de Català. Màster de Recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura per la Universitat Autònoma de Barcelona

(2008), actualment és professora agregada de didàctica de la llengua i la literatura a la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic (UVic). Participa en dos grups de recerca: el GREAL (Grup de Recerca sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües, UAB), en el marc del qual està acabant la tesi doctoral sobre didàctica de la gramàtica (sota la direcció de la doctora Marta Milian) i participa en el projecte “La incidència de la reflexió sobre la llengua en la construcció de la competència escrita” (I+D 2011); i el GRELL (Grup de Recerca en Educació, Llenguatge i Literatura) de la UVic.

Published

2012-05-08

Downloads