La ambigüedad de significado en el álbum y su lector implícito

Authors

  • Celia Turrión Penelas Universitat Autònoma de Barcelona

Abstract

The ambiguity of meaning is one of the narrative complications associated with the literary contemporary production, it has been lately introduced in the children’s literature system and defies, in a radical way, the conventions associated with children’s books. The ambiguity demands a greater interpretive effort by the reader, who must activate his meaning-making resources in order to understand the book. This study establishes the presence of ambiguity in children’s books as a possible quality criterion when it appears together with an interpretive cooperation strategy. The article approaches the ambiguity of meaning in a type of book which is suitable for innovation and which allows more flexible narrative forms and major structural complications: the picturebook. For doing it, we take the analysis of Browne's The Tunnel as an example.

Keywords

ambiguity of meaning, interpretive cooperation, model reader, picturebooks

References

Browne, A. (1993). El túnel. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Colomer, T. (1998). La formación del lector literario. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Colomer, T. (2010). Nuevos valores en el cambio de siglo, en T. Colomer, B. KümmerlingMeibauer, y C. Silva-Diaz (coords.) Cruce de miradas. Nuevas aproximaciones al libro-álbum (pp. 58-73). Barcelona: Banco del Libro-Gretel.

Eco, U. (1981). Lector in fabula. Barcelona: Lumen.

Lewis, D. (2001). Reading contemporary picturebooks. Picturing text. New York: Routledge.

Nikolajeva, M. (2010). Interpretative codes and implied readers of children’s picturebooks, en T. Colomer, B. Kümmerling-Meibauer, y C. Silva-Diaz (coords.) New directions in picturebook research. (pp. 22-40). New York: Routledge.

Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: Álbumes metaficcionales y conocimiento literario. Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona.

Van Allsburg, C. (1986). The stranger. Boston: Houghton Mifflin.

Van Allsburg, C. (1993). La escoba de la viuda. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Van der Linden, S. (2006). Lire l’album. Le Puy- en-Velay: L’Atelier du Poisson Soluble

Author Biography

Celia Turrión Penelas, Universitat Autònoma de Barcelona

Celia Turrión Penelas trabaja como editora de Literatura Infantil y Juvenil e investiga en el mismo campo. En la actualidad compatibiliza su actividad laboral con la realización de su tesis doctoral y con la colaboración en proyectos de diferente índole relacionados con la Literatura Infantil y Juvenil.

Published

2012-02-28

Downloads