Journalistic design at the service of plain language and reading comprehension

Authors

Abstract

The classic function of journalistic design has been to provide structure, order, hierarchy and legibility to the information. A new function, called discursive, has been incorporated into the journalistic discourse to improve its communicative effectiveness. This function focuses on using the rhetoric of the image to build appropriate visual contexts for the news  and improve its clarity, increasing the level of understanding of readers. This work proposes a methodological triangulation to analyze the discursive design and its effectiveness from three basic elements of the communication process: sender (journalistic designer), receiver (readers) and message (journalistic report). 

Keywords

Information design, plain language, virtual rhetoric, experimentation

References

Armentia, José Ignacio y Caminos, José María (2003). Fundamentos del periodismo impreso. Ariel.

Armentia, José Ignacio y Marín, María Flora (2020). El diseño de los diarios españoles en el crepúsculo de la prensa. Index Comunicación, 10(3), 101-127. https://doi.org/10.33732/ixc/10/03Eldise

Arnold, Edmund (1985). Diseño total de un periódico. Edamex.

Buzan, Tony (1998). El libro de lectura rápida. Ediciones Urano.

Colomer, Teresa (2005). La enseñanza y el aprendizaje de la comprensión lectora. En C. Lomas (comp.), El aprendizaje de la comunicación en las aulas (pp. 85-105). Paidós Ibérica.

Dondis, D. Adonis (2006). La sintaxis de la imagen (1ª ed., 17 tirada). Gustavo Gili.

Elosúa de Juan, María Rosa y García-García, Emilio (1993). Estrategias para enseñar y aprender a pensar. Narcea.

Fink, Diana Darley; Tate, John T. y Rose, Michael D. (1992). Técnicas de lectura rápida (2ª ed.). Deusto.

Frascara, Jorge (2017). Enseñando diseño. Usuarios, contextos, objetivos y métodos de investigación. Ediciones Infinito.

Fry, Edward. (1988). Técnica de lectura veloz: manual para el docente (2ª ed.) Paidós.

Gamonal, Roberto (2004). David Carson contra Aristóteles: Análisis retórico del diseño gráfico. Razón y palabra, 37.

Gamonal, Roberto (2012). Del boceto al diseño. La materialización del discurso visual en el diseño gráfico. Revista de comunicación Vivat Academia, Año XIV (119), 42-57.

Gamonal, Roberto y García, Francisco (2015). La capacidad discursiva del diseño gráfico. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1) 9-24. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43009

Gamonal, Roberto; Mena, Sergio y Martínez Arias, Santiago María (2020). Periodismo y Diseño: diseñar es informar. En J. Sotelo

González y S. Martínez Arias (Coords.), Periodismo y nuevos medios. Perspectivas y retos (pp. 53-69). Gedisa.

González Díez, Laura y Pérez Cuadrado, Pedro (2001). Principios básicos sobre diseño periodístico. Universitas.

Guerra García, Jorge y Guevara Benítez, Carmen Yolanda (2017). Variables académicas, comprensión lectora, estrategias y motivación en estudiantes universitarios. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2): 78-90. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1125

Hilera-González, José Ramón; Fernández-Sanz, Luis y Suárez-Morón, Esther (2012). Evaluación de la legibilidad de las webs de universidades. Profesional de la Información, v. 21, n. 5, 468- 474. https://doi.org/10.3145/epi.2012.sep.04

Igartúa, Juan José y Humanes, María Luisa (2004). Teoría e investigación en comunicación social (2ª ed.). Síntesis.

International Plain Language Federation (s.f.). Plain Language Definitions. Recuperado el 21 de octubre de https://www.iplfederation.org/

Jardí, Enric (2012). Pensar con imágenes. Gustavo Gili.

Lallana, Fernando (2002). Tipografía y diseño. Síntesis.

Lakoff, George & Johnson, Mark (1998). Metáforas de la vida cotidiana (3ª ed.). Cátedra.

Martín Vivaldi, Gonzalo (2000). Curso de redacción (33ª ed.). Ediciones Paraninfo.

Martínez Albertos, José Luis (1998). Responsabilidad lingüística de los periodistas: Respuesta ética e hipocresía colectiva. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 4, 109-121. Servicio de Publicaciones UCM.

Meza, Paulina y da Cunha, Iria (2019). Comunicación del conocimiento propio y relaciones discursivas en el género tesis. Sintagma 31, 103-130. https://doi.org/10.21001/sintagma.2019.31.07

Miguel, Roberto (de) (2005). La entrevista en profundidad a los emisores y los receptores de los medios. En M. R. Berganza Conde y J. A. Ruiz San Román (Eds.), Investigar en comunicación: guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación (pp. 251-264). McGraw Hill.

Miguèlez-Juan, Blanca (2019). El director de arte: revisión de la definición en la literatura científica y propuestas de los expertos. grafica, 7(13) 33-34. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.138

Montes-Vozmediano, Manuel y Vizcaíno-Laorga, Ricardo (2015). Diseño gráfico publicitario. Principios fundamentales para el análisis y elaboración de mensajes visuales. OMMPRESS.

Montolío, Estrella y Tascón, Mario (2020). El derecho a entender. La comunicación clara, la mejor defensa de la ciudadanía. Los Libros de la Catarata.

Núñez Ladevéze, Luis (1993). Métodos de redacción periodística y fundamentos del estilo, Síntesis

Olmos Migueláñez, Susana, Borham Puyal, Miriam, García Riaza, Blanca, Rodríguez Conde, María José y Elorza, Izaskun (2011). Velocidad y comprensión lectora: planificación de la carga académica en la universidad. Bordón. Revista De Pedagogía, 63(3), 107–119. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29058

Peña, Wilmar (2009). El estudio de caso como recurso metodológico apropiado a la investigación en ciencias sociales. Revista Educación y Desarrollo Social, 3(2), 180-195. https://doi.org/10.18359/reds.887

Robles, José María (19 de diciembre de 2020). “EL MUNDO, premio al periódico con mejor diseño en 2020”. EL MUNDO, premio al periódico con mejor diseño en 2020 | Papel

Solé, Isabel (2005). De la lectura al aprendizaje. En C. Lomas (comp.), El aprendizaje de la comunicación en las aulas (pp. 107-122). Paidós Ibérica.

Suárez-Carballo, Fernando (2008). Fundamentos del diseño periodístico. Claves para interpretar el lenguaje visual del diario. EUNSA.

Suárez-Carballo, Fernando; Martín-San-Román, Juan Ramón y Nó Sánchez, Javier (2014). La hiperfragmentación informativa en el Diseño Periodístico Impreso: propuesta metodológica y análisis de repercusiones cognitivas. Icono 14, Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes. 12 (1), 63-104. https://doi.org/10.7195/ri14.v12i1.627

Subiela, Blas José (2018). La retórica de la imagen en el diseño periodístico: del modelo publicitario al informativo. Arquetipo, 17, 9-24 https://revistas.ucp.edu.co/index.php/arquetipo/article/view/61

Subiela-Hernández, Blas José; Gómez-Company, Ariana (2018). Influencia del diseño periodístico en la comprensión de la información. Profesional de la información, v. 27, n. 1, 115-123. https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.11

Subiela-Hernández, Blas José; Gálvez-Vidal, Alba María & Miralles González-Conde, María Ascensión (2023). Plain language and the right to understand in the regulated electricity bill in Spain. Ibérica, 45, 191-214. https://doi.org/10.17398/2340-2784.45.191

Subiela-Hernández, Blas José; Sánchez-Hervás, David y Miralles González-Conde, María Ascensión (2022). El derecho a entender en la nueva factura eléctrica regulada en España: análisis desde el punto de vista del diseño. Revista Española de la Transparencia, 14, 101-130. https://doi.org/10.51915/ret.199

Van-Dijk, Teun (1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Paidós Comunicación. https://goo.gl/KgiK7t

Valero Sancho, José Luis (2001). La infografía. Técnicas, análisis y usos periodísticos. Universidad de Valencia.

Vicente-Mariño, Miguel (2009). Desde el análisis de contenido hacia el análisis del discurso. La necesidad de una apuesta decidida por la triangulación metodológica. En F. Sierra (Coord.), Iberoamérica: comunicación, cultura y desarrollo en la era digital. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/18348

Vilches, Lorenzo (1993). Teoría de la imagen periodística. Paidós Comunicación.

Wimmer, Roger y Dominick, Joseph (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Bosch.

Yin, Robert (1994). Application of case study research (2ª ed.). Sage Publishing.

Zorrilla, José (2002). Introducción al diseño periodístico (2ª ed.). EUNSA.

Author Biographies

Ariana Gómez Company, Universidad Rey Juan Carlos

Doctora en Comunicación y licenciada en Periodismo por la Universidad Católica de Murcia. Periodista especializada en contenidos culturales. Investigadora en la Universidad Rey Juan Carlos y profesora de postgrado en el Título de Experto Universitario en Comunicación Política e Institucional en la Universidad Católica de Murcia. Sus líneas de investigación son el diseño periodístico y el periodismo cultural.

Blas José Subiela Hernández, Universidad Católica San Antonio de Murcia

Facultad de Ciencias Sociales y Comunicación, área de Publicidad

Published

2025-01-14

How to Cite

Gómez Company, A., & Subiela Hernández, B. J. (2025). Journalistic design at the service of plain language and reading comprehension. Grafica, 13(25), 47–57. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.346

Downloads